Bonafarm: szerény eredmények a tagoknál, 4,8 milliárdos plusz az anyacégnél

agrarszektor.hu2024. június 5. 13:31

A több szempontból is nehéz 2023-as év Magyarország egyik legfontosabb és legnagyobb agrár-élelmiszeripari cégcsoportjának, a Bonafarm Zrt.-nek az eredményeire is rányomta a bélyegét. A komplex csoport tagjai közül egyesek vastag mínuszokat, mások a korábbiaknál jóval szerényebb pozitív számokat mutatnak az adózott eredmény során. A Csányi-birodalom legjobban teljesítő tagja a Pick volt, igaz, itt sem az üzemi eredmény, hanem a pénzügyi műveletek segítettek a korábbinál magasabb plusz elérésében. Az egész több, mint a részek összessége bölcsesség itt is tettenérhető: a cégcsoport anyavállalata, a Bonafarm Zrt. jelentős pozitívumot mutat az eredménykimutatás utolsó során, hiszen a korábbi veszteség után tavaly már 4,8 milliárdos pluszban zárta az évet.

Magyarország egyik legnagyobb, legfontosabb mezőgazdasági és élelmiszerfeldolgozó vállalatcsoportja a Bonafarm, amelynek tagjai nem csupán pénzügyi, hanem stratégiai szempontok szerint is egy komplex egészet alkotnak.

Milliárdos veszteség a Hungeritnél

Habár 2023-ban az az energia- és takarmányköltségek jelentős mértékben lecsökkentek, a madárinfluenza komoly károkat okozott a magyar baromfitermelőknek. Emellett a nagy mennyiségben az uniós és a hazai piacokra beérkező ukrán áru is rendkívüli nyomást gyakorol az árakra. Ez utóbbi hatása érzékelhető valószínűleg a Bonafarm Csoporthoz tartozó Hungerit Zrt. eredményein is. A cég exportértékesítésből származó nettó árbevétele a 2022-es 26 milliárd forintról 23,3 milliárd forintra csökkent egy év alatt és a belföldi értékesítés is csak minimálisan, kevesebb mint 1 milliárd forinttal tudott növekedni.

A vállalat komoly veszteségekkel zárta a 2023-as évet. Az üzemi eredmény jelentősen, 2,9 milliárd forintról -617 millióra zuhant 2023-ra, a pénzügyi pedig az amúgy sem fényes -449 millióról -518 millió forintra csökkent egy év alatt.

A fizetendő kamatokon is jól látszik, mennyire nem ment jól a cégnek a 2023-as év: a 2022-es 126,5 millió forintról egy év alatt 603,2 millióra nőtt.

Sole-Mizo: töredékére olvadt az eredmény

Igazán nehéz évet tudhat maga mögött a Sole-Mizo Zrt. is. A belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel a Sole-Mizónál 78 milliárdról 82 milliárdra emelkedett egy év alatt, míg az exportból származó bevétel 42 milliárd forintról 37 milliárdra forintra esett 2023-ra.

A cég üzemi eredménye a 2022-es 2,9 milliárd forintról 814 millióra zuhant, vagyis a pozitív tartományban maradt, ám a pénzügyi műveletek eredménye -189 millióról -598 millió forintra esett. A fizetendő kamatok egy év alatt több mint háromszorosára nőttek, 142 millió forintról 480 millióra.

Pozitív, de kisebb eredmények

Az elmúlt évek hatásai, a terményárak csökkenése, az időjárás viszontagságai alaposan megviselték a mezőgazdaságot, azon belül a növénytermesztő cégeket. Ez tükröződik az ilyen tevékenységet is folytató vállalkozások eredményein. Nem kivétel ezalól a Bonafarm csoport sem.

A Bóly Zrt. belföldi értékesítésből származó és az exportértékesítés nettó árbevétele egyaránt csökkent tavaly, összességében így az értékesítés össz-árbevétele is visszaesett. Más tendencia figyelhető meg azonban az Agroprodukt Zrt.-nél: bár az exportértékesítés nettó árbevétele némileg csökkent, a belföldi értékesítés nettó árbevétele már nőtt, 13,34 milliárdól 15,56 milliárdra. Ugyanez mondható el az értékesítés összesített árbevételéről is.

Emelkedtek valamennyit a bérek

Az elmúlt évek kedvezőtlen gazdasági helyzete sok munkáltatót ösztönzött arra, hogy emeljen a béreken. Több szereplő is elmondta korábban lapunknak, hogy a hazai élelmiszeripar fellendüléséhez megkerülhetetlen a reálbérek emelése. Így volt ez az említett két cégnél is, még ha nem is nagy mértékben:

  • a Bóly Zrt-nél 3,75 milliárdról közel 4,3 milliárdra emelkedtek a bérköltségek tavaly, míg az
  • Agroproduktnál visszafogottabban, 1,77 milliárdról 1,94 milliárdra.

Borúsak a számok

Mindkét cég nehezebb évet tudhat maga mögött, amit a számok is igazolnak: a Bóly Zrt. üzemi eredménye 4,7 milliárdról 1,25 milliárdra esett vissza, az Agroproduktnál pedig 1,73 milliárdról 1,4 milliárdra csökkent az eredmény ezen a soron.

Előbbinél ráadásul -48,6 millió forintról -288 millióra esett vissza a pénzügyi eredménye (a cég forrásainak befektetése és a hitelek adósságszolgálatának terhe együttesen, vagyis az adott vállalat pénzügyi tevékenységének végső szaldója) is, utóbbinál pedig -168 millióról -294 millióra.

Az Agroproduktnál is hasonló tendencia figyelhető meg, igaz, nem ekkora mértékben, hiszen ott 1,56 milliárdról 1,1 milliárdra esett vissza az adózott eredmény. A negatívumok ellenére az mindenképpen fontos, hogy mindkét cégnél érdemi, pozitív tartományba eső az eredménykimutatás utolsó, legfontosabb száma.

Épphogy pluszos Dalmand

A Dalmand Zrt.-nél a belföldi értékesítés nettó árbevétele ugyanakkor érdemben emelkedett 17,79 milliárdról 22,45 milliárdra, igaz, az exportértékesítés esetében már csökkenés volt, 867 millióról 522 millióra esett ez a szám. Az összeértékesítés így is nőtt, 18,66 milliárdról csaknem 23 milliárdra. A cégnél viszont a bérköltség is emelkedett, az előző évi 1,33 milliárd után 2023-ban már több mint 1,56 milliárdot fizetett dolgozóinak a vállalat.

Nem segített a cégen a pénzügyi műveletek kategóriája sem, ennek eredménye a korábbi -26 millió után 2023-ban már 357 milliós mínuszt mutat.

Mohács a sereghajtó

A cégcsoport talán leggyengébben szereplő tagja a stratégiailag fontos, de eredményeiben nagy negatívumot szállító MCS Vágóhíd volt. A mohácsi üzem belföldi értékesítését ugyan 40,4 milliárdról 46,8 milliárdra növelte tavaly, és emelkedett az export-árbevétel is, 30-ról 33 milliárd fölé. Ennek fényében a 2022-es 70,6 milliárdról tavaly már 80 milliárd forint közelébe nőtt a vágóhíd bevétele. Mohácson is nőtt a bérköltség, 3,4 milliárd után tavaly már 3,68 milliárd forintnál is többet fizetett a cég az alkalmazottaknak.

A vágóhídon nem segítettek a pénzügyi műveletek sem, igaz, a korábbi 197 milliós mínusz után már csak 127 milliós negatívumot hozott ez a tevékenység.

A vágás-darabolás nehézségei minden bizonnyal abból adódnak, hogy a vágóhidak drágán vették tavaly az élősertést, magas energia- és bérköltségek mellett dolgoztak vele, és a commodity-nek számító félsertést, illetve a még mindig alacsony feldolgozottságú húst nem tudták annyival drágábban adni, ami meghaladta, vagy akár csak fedezte volna a költségnövekedést.

Meglepően jó eredmény a Picknél

A készítménygyártás már ennél jobb helyzetben volt, még ha az összkép itt sem ideális. A 2023-as év magas- alapanyag költségei és az áremelkedési nehézségek ellenére több nagyobb húsipari cég is meglepően jól zárta a 2023-as évet.

Az összesített árbevétel meghaladta a 83 milliárd forintot, 60 milliárd forint belföldi, 23 milliárd pedig külföldi értékesítésből származik.  Az árbevétel egyébként a tavalyi rekordinfláció ellenére csak kismértékben nőtt belföldön és külföldön egyaránt, idehaza alig 1,8 és külföldön is csak kicsit több mint 1 milliárddal növelte bevételét a cég.

A vállalat életében nem csak bevételeiben, hanem kiadásaiban is jól alakultak a számok a kamatokat illetően. A cég a korábbi 500 milliós kamatkiadását 485 millióra csökkentette. A bérköltségek nőttek, több mint 300 millió forinttal több személyi jellegű ráfordítást, összesen 11,5 milliárdot fizetett tavaly a Pick.

Most is mínuszban Csányi borászata

Évek óta folyamatosan csökken a borfogyasztás nemzetközi szinten és hazánkban is, éppen ezért lehetnek meglepőek a Csányi Pincészet egyes eredményei.

A cég belföldi értékesítése, illetve az exportértékesítés nettó árbevétele egyaránt nőtt. Előbbi 1,5 milliárdról 1,7 milliárdra, utóbbi pedig 113 millióról közel 165 millió forintra.

 A cégnek 2022-höz képest nőtt az üzemi tevékenységének eredménye, ugyanakkor -133 millió forintról -176 millióra csökkent a pénzügyi eredménye. Az értékesítés nettó árbevétele is nőtt, 1,64 milliárdról közel 1,9 milliárdra. A borászatban a bérek nem emelkedtek jelentős mértékben tavaly a 2022-es évhez képest, amit a számok is jól mutatnak, 442 millióról forintról 455 millió forintra bővültek.

Pluszos a vége: az anyacég hozta a legjobb számot

Mindezek fényében érdemes megnézni, hogy a komplex cégcsoport tagvállalatai után milyen számokat mutat a nagy egész. A Bonafarm Zrt. érdemben tudta növelni árbevételét, amely belföldön 10,3 milliárdról 17,3 milliárd fölé nőtt tavaly, de még az export vonatkozásában is 122 milliós bevétele volt a cégnek a korábbi 41 millió után. Összesítve mindez azt jelenti, hogy a cég 10,3 milliárdos korábbi bevétele már csaknem 17,5 milliárd forint volt tavaly. A Bonafarm a bérköltségek során is bőkezűnek bizonyult: a korábbi 4,2 milliárd helyett tavaly már 5,76 milliárd forintot fizetett ki alkalmazottainak.

A cég üzemi eredményében látványos növekedés van: a korábbi 242 millió után tavaly már csaknem 4,7 milliárd forint keletkezett ezen a soron és jelentősen javult a pénzügyi műveletek eredménye is, a korábbi mínusz 569 millióról plusz 412 millióra.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
élelmiszeripar, bonafarm, csányi, sole-mizo, bóly, dalmand, hungerit, eredmény, bonafarm-csoport, eredményesség, beszámoló, agrár-élelmiszeripar, bonafarm zrt, csányi sándor, pick-szeged-zrt,