Elárulta titkát a kalocsai termelő: nem csak a földeken lehet jó üzletet csinálni

Veres Virág Cintia2024. június 14. 06:03

Magyarországon egyre többen próbálkoznak valami újba, valami különlegesbe belefogni, ki több, ki kevesebb sikerrel. Hasonló a helyzet a mezőgazdaságban is, hiszen sokan a termelés mellett saját készítésű termékekkel lépnek a piacra. Az is elmondható, hogy az agroturisztika is egyre jobban pörög, az embereknek szüksége van egy kis nyugalomra, amit a nagyvárosokban nem feltétlenül kaphatnak meg. De valóban megéri az agrárszektorban is belevágni ilyen vállalkozásokba? Mire számíthat az, aki elkezdi? Ezekre és sok minden másra is kerestük a választ.

Szigeti Tamás, a Szigeti Farm Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy egy vidéki szálláshely kialakításához minden adott volt nekik, innen is eredt az ötlet, hogy érdemes lehet belevágni. Volt egy jó helyen lévő régi épület, aminek ideális volt az elrendezése és kihasználatlan volt. Irodának, szociális helyiségnek, kis konyhának használták eleinte, majd jött egy nagyon jó pályázati lehetőség 2018-ban, és akkor fogalmazódott meg bennük a gondolat, hogy a bács-kiskun megyei Szakmáron található épület többre is alkalmasabb lehet, mint egy szociális tér.

Elég sokan járnak át a másik oldalról, ez egy közkedvelt hely, de Kalocsára is sok turista érkezik, és vidéki szálláshely kevés van. Így jött az ötlet. Nem gondoltuk, de tényleg van rá igény. 3 millió forintot simán tud hozni az épület, ráadásul megismerik a hungarikumokat, a vidéki életet. Ezt összekötöttük lovaglással, állatsimogatással, az egész pedig kezd egyre komplexebbé válni. Nem ez a fő profilunk, nem ebből élünk, de kiegészítésnek teljesen jó.

Milyen költségekkel jár mindez?

Egy ilyen szálláshely fenntartása természetesen költségekkel jár, ám összhangban ezt is lehet minimalizálni: egy takarítónőre mindenképpen szükség van, aki megcsinálja a napi, heti takarítást. Az ágyneműcsere, mosás stb. viszont már családon belül megoldható. Ha mindenre külön embert kellene fizetni, az már nem igazán érné meg, az üzemeltetés mellett pedig nagyon fontosak a kisebb attrakciók is Szigeti Tamás szerint.

Rendeztünk már tökfaragást, nyuszisimogatást, agrárfórumokat és kisebb rendezvényeket is. Azt látjuk, hogy ezekre tényleg komoly igény van. Tavaly volt például egy családi napunk. Egy keddi napon találtuk ki, hogy pénteken délután legyen egy ilyen esemény. Három nappal előtte hirdettük meg a Facebookon, és majdnem 400-an voltak itt. Volt ugrálóvár, pónilovaglás, kisebb programok. Fel lehetett mászni a traktorra, kombájnra, lehetett fotózkodni, ezt pedig nagyon élvezték a gyerekek. Azt is megfigyeltük, hogy a legtöbb vendég Pestről és az agglomerációból jön a szálláshelyre és a programokra. Gondolom, a csendre vágynak.

Megéri belevágni

Egyre több mezőgazdasági termelő próbálkozik saját készítésű termékek és élelmiszerek gyártásával is, a kézműves alkoholok pedig fénykorukat élik. Az általunk megkérdezett szakember a ginpiacra lépett, kérdésünkre pedig elmondta, hogy az egész ginsztori egy hirtelen ötletből fakadt, hiszen karácsonykor a legnagyobb partnereiknek nem pálinkát adtak, hanem legyártattak 40 üveg gint, és annyira jó volt a visszajelzés, hogy piacra is dobták.

Van igény a jó minőségű magyar termékekre. Azt tudom tanácsolni mindenkinek, aki ilyenben gondolkozik, hogy ne féljenek belevágni. Én is sejtettem ezt, de nem volt benne tapasztalatom. Ahogy egyre több dolgot csinálunk, egyre jobban ráeszmélek. Csináljuk például a termelői vásárt, az is nagyon megy. Egy jó minőségű termékkel és jól kiépített kapcsolatrendszerrel kisebb boltokból egészen az éttermekig, multikig is el lehet jutni.

Mezőgazdasági munkák, agroturisztika és gasztronómia - lehetséges együtt?

Jó beosztással, jó kolléganőkkel minden megoldható. A ginnél szintén megvan, hogy kitől szerezzük be az üveget, hol töltik stb. Innentől kezdve teljesen önjáró a dolog, csak a rendeléseket kell leadni, illetve minél több helyen megjelenni. De, ha egyszer kialakítasz egy jó rendszert, az onnantól kezdve rugalmasan tud működni

- vélekedett a szakember arról, hogy hogy nem mennek egymás rovására a munkák.

Ugyanakkor, ahogyan mindenhol, itt is meglehetnek a nehézségek. Mint megtudtuk, volt egy a turisztikai pályázat, ahol országosan kiegyenlített feltételek mellett tudtak indulni Győrtől Sopronig, Debrecentől Zalaegerszegig, Kalocsától Szegedig a pályázók. Ebben a pályázatban kiemeltek régiókat, de például Bács-Kiskun megyéből egyetlen turisztikai régió sem kapott helyet.

Mi is szerettünk volna fejleszteni, újabb szolgáltatásokkal előállni, új szálláshellyel is akár, de hiába. Nemcsak mi, hanem más életerős gazdaságok is adtak be Baranya, Bács megyéből pályázatokat, de komoly hátrányból indultunk. Nagyjából 15-20 ponttal kevesebbről, mint a balatoniak vagy tokajiak. Tehát, aki nem kiemelt turisztikai térségből pályázik, az egy 100 pontos rendszerben mínusz 15-20 ponttal indul. Akármilyen jó a pályázatod, ezt nem tudod ellensúlyozni.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
vidékfejlesztés, hungarikum, termelő, alkohol, kalocsa, vidék, kézműves, turisztika, vidékfejlesztési-program, alkoholfogyasztás, igény, gin,