Jövő héten ismét együtt a hazai agrárszakma az Agrárszektor konferencián Siófokon!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Nagy István, Áder János, Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A vállalkozások eszközeik finanszírozására előszeretettel választják a lízing különböző formáit, azonban az elmúlt évek ezen a területen is sok változást hoztak. A korábban népszerű, idegen devizában történő finanszírozás visszaszorult, a finanszírozók körében is következtek be változások, illetve a lízingbe vevők is stratégiát váltottak, visszafogták fejlesztéseiket. A hazai lízingpiacon a cégautók finanszírozása mellett az agrárszektor volt az a terület, ahol a többinél kisebb mértékű volt a visszaesés, és ezen a piacon az UniCredit Leasing az egyik meghatározó szereplő. A Portfolio.hu kérdéseire az UniCredit Leasing Hungary Zrt. vezérigazgatója, Coriolan Sever Filip válaszolt.
A: Az elmúlt másfél, két év milyen lízingpiaci változásokat hozott az UniCredit Leasing életében, mennyire alakult át az ügyfélportfólió? Milyen ügyféligények csökkentek, illetve növekedtek? Jármű, gép, ingatlan, illetve mely szektorokra jellemző a lízing iránti érdeklődés?
Coriolan Sever Filip: Társaságunk a folyamatosan változó piaci igényekhez alkalmazkodva és az elmúlt időszakban megújult stratégiai célkitűzései alapján kiemelt hangsúlyt fektet a középtávú, jellemzően KKV beruházást ösztönző finanszírozási programjaira. Ezen belül is nagyobb teret kapott a termelőeszközök és a szállítmányozási eszközök finanszírozása, ahol társaságunk a szállítói kooperációk alapján ügyfeleinek nem csak az iparágakhoz gondosan igazodó finanszírozást biztosítja, hanem szakági rálátással teljes körű nemzetközi és hazai gépismeretet is.
A beruházási környezet és a vállalatok finanszírozási kereslet iránti változásait követve előtérbe kerültek az EU által támogatott programok, amelyek jóval hatékonyabb forrásgazdálkodást tesznek lehetővé a vállalatok versenyképesség megőrzéséhez.
A.: Milyen változások történtek a mezőgazdasági gépek területén, hogyan hatottak az elmúlt időszak megváltozott körülményei a gépfinanszírozási piacra?
C.S.F.: A finanszírozott gépek aránya a válság után drasztikusan csökkent, 50%-ról 35%-ra, a Növekedési Hitelprogram hatása nélküli a finanszírozási arány 2013-ban 35-40% között mozog, ezt segíti a könnyen elérhető 50%-os állami kamattámogatás és a hitelprogram is. Ez utóbbit is figyelembe véve a finanszírozási hányad idén elérheti az 50%-t.
A.: A mezőgazdaságban termelői oldalon érdekelt vállalkozások leginkább forintban realizálják a bevételeiket, ez pedig a finanszírozási igényükre is hatást gyakorol. Ők a forint alapú megoldásokat preferálják.
C.S.F.: A deviza alapú finanszírozás teljesen visszaszorult, ma jellemzően az veszi igénybe ezt a lehetőséget, aki euró árbevétellel is rendelkezik, így az árfolyamkockázatot ki tudja védeni.
A.: Milyen eszközök finanszírozására érkeznek be ajánlatkérések?
C.S.F.: Trend, hogy a gazdálkodók a hatékonyság növelése érdekében egyre nagyobb kapacitású és drágább gépeket vásárolnak. Ezt támogatja, hogy egyre többen térnek át az intenzív termesztési technológiákra, aminek a lényege, hogy nagyobb ráfordításokkal lényegesen nagyobb hozamokat lehet elérni és a termelés biztonság is nő általa. Ezen intenzív technológiák csak nagykapacitású, pontos és megbízható gépekkel tarthatók be. Kulcskérdés, hogy az adott művelet a szükséges időben és minél rövidebb idő alatt történjen meg pl.: késedelmes növényvédelem komoly terméskiesést okozhat, vagy ha a búza betakarítás előtt többször megázik, az minőségromlást okoz, ami az árat csökkenti 10-20%-kal. Lényeg, hogy a gépberuházás, ha az minőségi cserét jelent, a többlet hozamból, illetve veszteség elkerülése okán gyorsan megtérül.
A finanszírozásnál igényelt futamidő jellemzően öt év, az átlagos önerő áfa+15%. Az erőgépeket jellemzően 5-8 éves korukban cserélik le a gazdálkodok, egy jól karbantartott traktor értéke 5 éves korára a beszerzési ár 40-50%-ára esik, így csere esetén a használt gép értéke általában biztonsággal lefedi az új gép finanszírozásának önerejét.
A.: Milyen konstrukció volt a legnépszerűbb járműfinanszírozás esetén
C.S.F.: Személy- és kishaszon-gépjárművek tekintetében szinte kizárólag forint alapú finanszírozást keresnek az ügyfelek, kerülik az árfolyamváltozásból eredő kockázatokat. Csak egy-két cég esetében merül fel az euró alapú finanszírozás, akik bevételeik meghatározó részét is euróban realizálják, így számukra ez jelenti a kisebb kockázatot . A zárt végű pénzügyi lízing mellett már 10% feletti a nyílt végű lízing részesedése, de flották esetén a bérlet - operatív lízing - továbbra is népszerű.
Ami a nagyhaszonjárműveket illeti, esetükben szinte egyeduralkodó az euró alapú nyílt végű pénzügyi lízing, mert ehhez kell a legkisebb sajáterő és ez illeszkedik leginkább a szállítmányozók árbevételéhez.
A.: Járművek esetén hogyan alakult az átlagos futamidő?
C.S.F.: Az átlagos futamidő körülbelül 4 év mind a személy, mind a teherjárművek finanszírozásának területén. Az UniCredit Leasing partnerei jellemzően hosszú távon gondolkodnak, így számukra a járművek eszközök, amiket a tevékenységük végzéséhez használnak, a lehető leghatékonyabb módon, és ez az a futamidő, ami során a lehető legkisebb közvetlen költséggel, illetve legmagasabb maradványértékkel tudunk mi is kalkulálni.
A.: Milyen folyamatok figyelhetők meg az ügyfelek körében, hosszabb futamidőben gondolkodnak, alacsonyabb beszerzési áru - kisebb - autót választanak, kevesebb extrát rendelnek hozzájuk?
C.S.F.: Az UniCredit Leasing ügyfélkörében nem látszik elmozdulás sem a hosszabb futamidő, sem az alacsonyabb felszereltségű és kisebb méretű autók irányába. Sőt, inkább azt látjuk, hogy az idei évben nőtt az átlagos beszerzési ár a portfoliónkban.
A.: A finanszírozott járművek esetében mik az UniCredit Leasing használtpiaci tapasztalatai, a futamidő végén inkább "megveszik" és tovább használják az addigi üzemeltetők a járműveket, vagy újra cserélik?
C.S.F.: Ez az opció csak nyílt végű pénzügyi lízing esetén áll fent, és személyautóknál még olyan új ez a konstrukció, hogy nincsenek releváns tapasztalatok, de teherautó esetén ez már egy régi termék, így ott elmondhatjuk, hogy egyre ritkább az, hogy a lízingbevevő a futamidő végén meg akarja venni a finanszírozott teherautót. Teherautó esetén olyan visszavásárlási feltételeket kapnak a lízingbe vevők és a lízingcégek a gyártóktól, illetve a forgalmazóktól, hogy jobban megéri a futamidő végén visszaadni az autót.
A.: Ha visszakerül a finanszírozóhoz - jelen esetben az UniCredit Leasinghez - az autó, mi lesz a további sorsa? A hazai használtautó piac fel tudja venni ezeket a járműveket, vagy más országok felé történik az értékesítésük?
C.S.F.: Az UniCredit Leasing elsősorban a hazai piacon értékesíti a futamidő végén hozzá visszakerült járműveket.
A.: Mi az UniCredit Leasing álláspontja, stratégiája az elektromos autókkal kapcsolatban, milyen maradványértékkel tud, mer kalkulálni, illetve érkeznek-e már hozzá ilyen jellegű termékekkel kapcsolatos megkeresések?
C.S.F.: Mi nyitottak vagyunk az elektromos autók finanszírozására, van is ilyen jármű a portfoliónkban. Az viszont tény, hogy nagyon kevés az elektromos autókra vonatkozó igény, így egyelőre nincs realitása annak, hogy tömegtermékként kezeljük és teljesen általános paramétereket határozzunk meg a finanszírozásukra.
A.: A válság hatására változtatott-e az UniCredit Leasing az ügyfelei bonitásvizsgálati protokollján, vagy az már korábban is kellő biztonságot adott a számára?
C.S.F.: Nem kellett változtatnunk rajta, mert a korábban kialakított, ágazatonként eltérő kockázati stratégia, melyet finanszírozási feltételek kiajánlása során veszünk figyelembe, mindeddig hatékonynak és válságállónak bizonyult.