Meglepően jó borokat lehet kapni a diszkontokban: mi áll a háttérben?

agrarszektor.hu
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának felmérése szerint 100-ból 11 fogyasztó a diszkontokban vásárol bort. Nem véletlen, hogy az üzletláncok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek erre a szegmensre. Ez egyrészt az erőteljesebb marketingből látszik, másrészt abból, hogy sokkal tudatosabb a beszerzés, a korábbi évekhez képest jelentősen magasabb minőségű borok kerülnek a diszkontok polcaira, ahol a legnagyobb hazai borászatoknak sem ciki már megjelenni.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa egy éve készített reprezentatív felmérést a hazai borfogyasztási szokásokról. A kutatásból kiderült például, hogy az életkor előrehaladtával nő az egy évben elfogyasztott bor mennyisége, illetve, hogy a nyugdíj előtt álló aktív keresők költenek a legtöbbet borra. A fogyasztás mennyisége viszont nem függ össze a jövedelmi különbségekkel: az alacsonyabb keresetűek közel ugyanannyi bort fogyasztanak, mint a magasabb jövedelműek, a különbség inkább a borvásárlás helyszínében, és a megvásárolt borok árában ütközik ki.

Jön az év egyik legnagyobb agráreseménye! Agrárszektor Konferencia november 28-29-én. Az agrárium legforróbb témái két napban. Gazdák, agrár- és élelmiszeripari vállalkozók, döntéshozók, szakpolitikusok egy helyen és időben, csak a siófoki Agrárszektor Konferencián!

A magasabb jövedeleműek többet vásárolnak közvetlenül a borászatoknál és borászati szaküzletekben, mint a kevésbé vagyonosak. A hazai hiper- és szupermarketek a borvásárlás szempontjából meghatározók, itt történik a vásárlások közel fele, míg a diszkontokban a 11%-a.

Rákapcsoltak a diszkontok

Az elmúlt 1-2 évben határozottan megfigyelhető trend, hogy a diszkontláncok (pl.: Lidl, Aldi) igyekeznek erősebb borkínálattal megjelenni - ha nem is folyamatosan, de évente több alkalommal hangsúlyos a borválaszték. Ennek egyrészt komoly marketingértéke van (az eddig csak a borszaküzletekből ismert nevesebb borászatok (például Sauska, Konyári, Laposa, Lajvér, Takler, Thummerer, Chateau Dereszla, Mészáros Pál, Balla Géza) megjelenése a diszkontok összképén is nagyot tud dobni), másrészt a gasztronómia fejlődésével sokak számára vált fontosabbá a minőségi(bb) borfogyasztás.

Érdekes a beszerzési stratégiájuk is. Az egyik legnagyobb lánc, az Aldi az agrárszektor.hu-t arról tájékoztatta, hogy az idei év tavaszától újult meg borbeszerzési stratégiájuk, amelynek fókuszában egyrészt a legismertebb és a vásárlók által legkeresettebb magyar borászatok termékei állnak. Az üzletlánc polcain egyre több az exkluzív, neves termelők által, kizárólag az áruházlánc számára palackozott bor.

Mint megtudtuk, a lánc a beszállítói - így a borászatok - kiválasztása esetén is olyan partnereket keres, akik teljesítik az Aldi termékfilozófiájának alapjait: folyamatosan képesek legyenek jó minőségben árut biztosítani kiváló ár/érték arányon. A borászatok esetén is fontos kitétel, hogy a termék ne legyen se alul-, se túlárazva. Az üzletlánc minden tételt kategóriájában a legjobb áron kívánja biztosítani a vásárlók számára, ugyanakkor szeretnék elkerülni, hogy egy-egy értékesítési akcióval egy tétel alulárazottá váljon, hiszen az is fontos, hogy a vásárlók a borászatokat termék és ár alapján a megfelelő helyre pozícionálják.

De hogy lehet bekerülni termelőként egy diszkonthoz?

Az Aldinál a modell a következő:

  • Az érdeklődő borászatoknak érdemes először írásban felkeresniük az üzletláncot, és röviden bemutatni a pincészetet, illetve annak borszortimentjét. Az írásbeli megkeresés azért is fontos, mert itt egyeztethetők a legfontosabb kérdések, például az elvárt legkisebb szállítási mennyiség, amely a tapasztalat szerint sokszor gátat szab az együttműködésnek.
  • Ezután megvizsgálják, mely tételek lehetnek érdekesek a vásárlók számára, illetve mely tételek férnek be a szortimentbe, vagy az akciós kínálatba, és abból kérnek palackmintát.
  • Majd megkezdődik a kóstolási folyamat: a borkiválasztás ugyanis egy háromlépcsős, vakkóstolóson alapuló folyamat, amely során a szakmai szempontokat és a vásárlóközönség elvárásait egyaránt figyelembe veszik.
  • A minimális rendelési mennyiség kategóriánként változó, teljesen eltérő az 1000 forint alatti, az 1000 és 2000 forint közötti, vagy a 2000 forint feletti kategóriában. Az egyes mennyiségeket minden esetben egyeztetik a beszállítókkal.

Az ugyanakkor - pont a beszerzési stratégia miatt - kevéssé valószínű, hogy kisebb termelők is megjelenjek, vagy hogy regionálisan alakítsák a szortimentet, tehát hogy egy-egy áruházban például 100 km-es körzetből is legyenek borok.

A diszkontok ugyanis szűkebb szortimentet tartanak fenn, és beszerzési stratégiájuk azt célozza, hogy a vásárlók minden áruházban ugyanazon termékekkel találkozzanak, ez alól a bor sem jelent kivételt.

Soprontól Kisvárdáig ugyanazokkal a tételekkel találkozhatnak a vásárlók, mint Budapest belvárosában. Az egyik legfontosabb kritérium a mennyiség, vagyis a pincészetnek képesnek kell lennie akkora mennyiséget szállítani, ami elég országosan 135 üzlet (az Aldi esetében) kínálatához. Ez sokszor még lehetetlen feladat elé állítja a kisebb pincészeteket.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?