Makroadatok a gazda szemével: Középjövedelmi csapda az élelmiszergazdaságban

Makroadatok a gazda szemével: Középjövedelmi csapda az élelmiszergazdaságban

Takarék Agrár24
Ha egy szakmai beszélgetésben felmerül a kérdés, hogy vajon hatékonynak mondható-e a hazai élelmiszeripar, nem feltétlenül tudunk egy rövid megállapításban válaszolni. Azonosíthatjuk viszont a hatékonysághoz vezető út lépéseit, a hatékonyság összetevőit és itt jön be a képbe a középjövedelmi csapdának nevezett jelenség, szoros összefüggésben a nemzetközi munkamegosztásban betöltött szerepünkkel.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Sok a kérdés, de ha ezeket magunkban átgondoljuk, jórészt választ is kapunk a hatékonyság kérdésére:

  • Visszatekintve a hazai élelmiszergazdaság mögöttünk álló évtizedeire, elsősorban az uniós csatlakozás utáni immár 16 évre, kihoztunk-e belőle mindent, amit potenciál alapján lehetett?
  • Naturális hatékonysági mutatókban felvesszük-e a versenyt? Mérethatékonyan működünk-e?
  • Megvan-e a szakmai nyitottság a nemzetközi legjobb gyakorlatok átvételére?
  • Innovatív-e élelmiszeriparunk? Megfelelőek-e a termékeink?
  • Jó helyen akarunk-e versenyezni, miben vannak komparatív előnyeink?
  • Vannak-e legalább régiós szinten ismert márkáink?
  • Milyen fázisaiban veszünk részt a nemzetközi munkamegosztásnak?
  • Tudunk-e nagy mennyiségben, homogén minőségben beszállítani a világpiacokra?
  • Hol csapódik le az exportpiacokon elérhető értéktöbblet, mennyit kap ebből a hazai gyártó?
  • Van-e megfelelő belső kereslet? Melyek a fogyasztó egyéb szempontjai az árérzékenységen túl? Hogyan tudunk hatni a belső fogyasztóinkra?
  • Elég erősek vagyunk-e saját élelmiszeriparunk megfelelő nemzeti támogatásához?

Fentiek arrafelé vezethetnek minket, hogy talán az egyik legfontosabb kérdés: az élelmiszergazdasági vertikumok összes elérhető jövedelméből mekkora hányad marad hazai szereplők kezében és mennyit leszünk kénytelenek átengedni tőkeerős külpiaci versenyzőknek. Itt jön a képbe a középjövedelmi csapdának nevezett jelenség, aminek lényege, hogy sok esetben a nemzetgazdasági fejlődés beragad egy bérgyártásra / bedolgozásra / alapanyagtermelésre specializált szinten, amely alacsony jövedelmet biztosít és innen nagyon nehéz a továbblépés. Hogyan tudjuk ezt elkerülni, melyek lehetnek a továbblépés fő tényezői véleményünk szerint:

  • Szükséges feljebb lépni az értékláncon, jelenleg az élelmiszergazdaságban az alacsonyabb hozzáadott értékű alapanyagtermelésben exporttöbblet, a feldolgozott termékeknél importtöbblet érvényesül, ami összességében jövedelemkiáramlást indukál
  • A külföldi működőtőke magas aránya a 90-es években még előny volt, mára negatívummá vált: a megtermelt profit nagy része repatriált profit lesz (Magyarországról jelenleg a GDP 6-7%-a áramlik ki ezen a jogcímen, ez közel duplája a beáramló EU támogatásoknak)
  • Hazai agrárgazdaság pozíciója az EU csatlakozás után: bőkezű támogatás az agráriumban, piacvesztés az élelmiszeriparban - tárgyalópartnereink egységben kezelték az agrárgazdaságot, kérdés, hogy ez nekünk mennyire sikerült
  • Belföldi erőforrásokra és tőkére alapozó növekedésre van szükség, hogy a profit is itt maradjon
  • Extenzív helyett intenzív tényezők à humán vagyon minőségének erősítése, innováció, tudásszint - fontos a szemléletmód is!
  • Be tudunk-e kerülni a kereskedelmi láncok kínálatába külpiacainkon? - Erősen védik egymást és a piacaikat!

Véleményünk szerint az előrelépés feltételei három tényező köré csoportosíthatóak, ezek a tőkefelhalmozás, bizonyos szintű állami szerepvállalás és a különféle "soft" tényezők. A legkritikusabbnak ez utóbbit érezzük - ide tartozik számos más tényező mellett a megfelelő piacismeret és piacstratégia, a termékmix és a vevőportfólió megfelelő összeállítása, a nemzetközi legjobb gyakorlatok megismerése és átvétele, vagyis a tudásbázis folyamatos építése, a nemzetközi trendek követése és hazai viszonyokra alkalmazása, az ún. profitcentrum szemlélet elsajátítása, ill. a minél kevésbé támogatásvezérelt beruházási stratégia megvalósítása. Mindegyikre láttunk már sok jó példát a hazai agrárgazdaságban, viszont itt is igaz az a mondás, hogy "a jó a legjobb ellensége" - érdemes tehát átgondolni, tudjuk-e vállalkozásunkban a fenti tényezőket tovább fejleszteni, ezáltal közvetve hozzájárulni a hazai élelmiszergazdaság előrelépéséhez is.

 

Szerző: Fazakas Péter - Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2024. május 20. 14:06