JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
Az áprilistól szeptemberig tartó szezonban hozták, sőt 1%-kal még meg is haladták a tavalyi évet, de még így is jócskán elmaradtak koronavírus-időszak előtti belföldi forgalomtól - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a Világgazdaságnak. Az öt legnagyobb magyar gyártó belföldi értékesítése 5,3%-kal lett kevesebb 2019 hasonló időszakáénál.
Nagyobb volt a visszaesés a sok nehézséggel küzdő - az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló - HoReCa-szektorban, ahol a hordós sör forgalma majdnem 30%-kal csökkent. Az export azonban továbbra is dinamikusan, a 2019. évi időszakhoz képest is 2%-kal nőtt. A szövetség tagjain - a Borsodin, a Carlsbergen, a Dreheren és a Heineken Hungárián - kívül a Pécsi Sörfőzde járult hozzá adatszolgáltatással a statisztikához.
A termelésben és a disztribúcióban továbbra is életben vannak a megnövekedett higiéniai igényeknek való megfelelés érdekében korábban tett intézkedések, amelyek jelentős költséggel járnak - mutatott rá a sörszövetség első embere, hozzátéve, hogy közben az idei második fél évben az energia, a logisztika, az alapanyagok és a csomagolóanyagok ugrásszerű áremelkedése következett be. A legnagyobb kihívás ebben a környezetben a kereskedelem igényeinek kielégítése, a folyamatos termelés fenntartása és a pontos szállítás.
- jegyezte meg Kántor Sándor.
A fogyasztói attitűd változásában is érzékelhető egy egész Európában tapasztalható trend, ez az úgynevezett "saját nappali" hatás. Ezt a Németországban született kifejezést arra a jelenségre használják, hogy a vendéglátást és a rendezvényközpontokat korábban igénybe vevő emberek jelentős része a saját nappalijában fogyasztja el azt, amit korábban az étteremben - magyarázta a szakember. Ebben szerepet játszik a házhoz szállítás megerősödése, de a személyes és csoportos szokások kényszerű átalakulása is. Ennek a hatását a Magyar Sörgyártók Szövetsége is érzékeli a kiskereskedelmi forgalom arányának növekedésében, ami a HoReCa-szektor rovására következik be - tette hozzá Kántor Sándor.
A január-szeptemberi adatok szerint a tavalyi évet ugyancsak 1%-kal haladja meg az öt legnagyobb magyar gyártó idei, 4539 ezer hektoliteres forgalma, ami 5,5%-kal marad el a 2019-es szinttől. Bizakodásra ad ugyanakkor okot, hogy a szuperprémiumsörök forgalma tovább nőtt, a Covid-időszak előttihez képest is 18%-os a bővülés. Úgy látszik, a fogyasztók értékelték az év elején bevezetett prémiumújdonságokat és a már ismert magas minőségű márkák megújulását - húzta alá a sörszövetség igazgatója. Az első kilenc hónap kivitelben is 21% feletti ugrást hozott a 2019-es adatokhoz képest, amit a szakember a hazai gyártású sör kiváló minőségének köszönhető nemzetközi népszerűséggel indokol.
A statisztikai adatokból látni, hogy a pandémia hatása a söriparra igen jelentős volt. A teljes belföldi forgalom 2019-ben még 7124 ezer hektoliterre volt becsülhető, ami 2020-ra 13%-kal, 6198 ezer hektoliterre olvadt.
- összegzett Kántor Sándor.