Megszólalt a Kométa-vezér: túl nagy árat fizetünk az olcsó élelmiszerért

Megszólalt a Kométa-vezér: túl nagy árat fizetünk az olcsó élelmiszerért

agrarszektor.hu
A HonestFood elve, hogy háttérbe szorítsa az alacsony áron kínált volumengyártást, amely helyett finom, egészséges élelmiszereket kellene előállítani elérhető áron. Az egészséges élelmiszer nem lehet túl olcsó és túl drága sem - vallja ezt Giacomo Pedranzini. A Kometa 99 Zrt. ügyvezető igazgatója a Portfolio Agrárszektor 2021 konferencián ismertette a HonestFood koncepcióját, amelynek fókuszában az élelmiszer-termelési lánc újragondolása áll. Az ügyvezető igazgató a húsiparban 8-10 százalékos áremelést tart ideálisnak, továbbá szerinte az ellátási lánc minden szereplőjét azonos mértékű profit illetné meg.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Giacomo Pedranzini, a Kometa 99 Zrt. ügyvezető igazgatója 25 éve dolgozik a húsiparban Magyarországon - hangzott el a Portfolio Agrárszektor 2021 konferencián. 2000 és 2015 között a versenytársak körülbelül 70 százaléka csődbe ment vagy befejezte tevékenységét. 2012-ben a Kométa is nehéz helyzetbe került, akkor kezdett el gondolkodni azon, hogy mi lehet a baj az ágazatban, mit csinálnak rosszul, miért nem képesek fejlődni, fejleszteni, illetve a húsfeldolgozó ágazat miért hanyatlik. Ebből kiindulva született meg a HonestFood koncepciója.

Giacomo Pedranzini

Az ügyvezető igazgatója szerint "túl nagy árat fizetünk az olcsó élelmiszerekért." Napjainkban két termelési modell létezik, a modern túliparosított mezőgazdaság és az ökogazdálkodás. Véleménye szerint egyik sem fenntartható. A modern mezőgazdaságban az élelmiszerfeldolgozók az elmúlt időszakban túl nagy hangsúlyt fektettek a mennyiségre akár alacsonyabb átvételi-eladási árak mellett. Ennek az a következménye, hogy a gazdák nehezen élnek túl, biztosítják az állatjóléti feltételeket, a feldolgozók pedig a termék minőségét kockáztatják, amely által a fogyasztók egészségét is veszélyeztethetik. A fogyasztók számára bizonytalanságot okoz az árak hektikussága is, tehát nem tudják az adott termék valós értékét. Az ökogazdálkodásban ellentétes problémák vannak, a megtermelt mennyiség limitált, és még nem képes kiszolgálni az emberiség növekvő igényeit, sőt a termékek túl drágák is, ezért csak egy szűk számára elérhetők - fejtette ki.

Giacomo Pedranzini szerint változás szükséges ezen a téren. A HonestFood elve, hogy elfelejtse az alacsony áron kínált volumengyártást, amely helyett finom, egészséges élelmiszereket kellene előállítani elérhető áron. Mindennek pedig az emberi egészség, az állatjólét és a környezetvédelem szempontjainak figyelembevételével kellene megvalósulnia.

Vörös Attila, Giacomo Pedranzini, Muzsek András, Horváth Ferenc, Friedrich László (balról jobbra)

Kitért arra is, hogy az ellátási láncban nem mindig fair a profit elosztása. A vezérszereplő a kiskereskedelmi lánc, amelynek nagy felelőssége van ezen a téren, hiszen nem egyszerű dönteni, hogy milyen termékek és milyen áron kerüljenek fel a polcra. A korrekt profit elosztását a húsiparban az átpozícionálás segítené, és a problémát véleménye szerint akár 8-10 százalékos áremelés is kiküszöbölné.

Kivételes esélyt kaphatnak az élelmiszeripari cégek

Alapvető céllá vált a hazai agrárgazdaságban, hogy a piaci szereplők minél nagyobb hozzáadott értékű élelmiszereket állítsanak elő, ehhez azonban további modernizációra van szükség. A vállalkozások fejlesztése most fókuszba kerülhet, mivel a vidékfejlesztési kasszából jóval több forrást használhatnak majd fel az uniós támogatásokat kiegészítő magyar társfinanszírozás révén. A kerekasztal-beszélgetés szakértői azt vitatták meg, hogy a hazai élelmiszeripari vállalkozások miként élhetnek a legjobban a kivételes támogatási eséllyel.

Friedrich László

Friedrich László, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem intézetigazgatója, tanszékvezetője, egyetemi tanára az előadást követő kerekasztal-beszélgetésen kiemelte, hogy az ellátási lánc széleskörű és fontos. Három fő pillére van: az alapanyag előállítás, a feldolgozás és az értékesítés, amelyeknél fejlesztések szükségesek.

Horváth Ferenc

Horváth Ferenc, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. élelmiszeripari cégvezetője a beruházási támogatásnál a legfontosabbnak azt tartja, hogy az ellátási lánc szereplői egyeztessenek a fejlesztések irányairól. Úgy véli, hogy a szigetszerű támogatásokkal és fejlesztésekkel járó óriási befektetésekkel gyenge eredmény érhető el. A kiskereskedő találkozik leginkább a fogyasztó igényeivel, amelyek beépítését a termelési folyamatba rendkívül fontosnak tartja, hiszen nagyobb az esélye így annak, hogy kisebb befektetéssel nagyobb hatékonyságot érjenek el. Legfontosabb feladat a közös nevezők megtalálása.

Muzsek András

Muzsek András, a Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. vezérigazgatója azt emelte ki, hogy nagy mennyiségű sajátmárkás termék vannak a boltok polcain, valamint az olcsó, sokszor gyenge beltartalmú termékek kerülnek a fogyasztókhoz. A termékek minőségének fejlesztését tartja az egyik fontos feladatnak, amelyhez a technológiai háttér már adott. 

Szintén kulcsfontosságú szerepe van a termékminőség fejlesztésének Giacomo Pedranzini, a Kometa 99 Zrt. ügyvezető igazgatója szerint. Az innovációra és a befektetésekre nemcsak a volumen és a hatékonyság növelése érdekében van szükség, hanem megoldaná a humánerőforrásban rejlő kihívásokat is.

Vörös Attila

Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a támogatási hullám előkészületei során azt nézték meg, hogy mi az, amire mindenkinek lenne a szektorban igénye. A tagjaik beszámolói alapján van egyfajta elmaradottság az ágazatban - nyilván vannak kivételek -, emiatt pedig modernizációra lenne szükség. A hatékonyság nincs ott a szektorban, ahol lennie kellene, a magyar élelmiszeripar túlnyomó többsége le van maradva. A Farm to fork stratégia azt próbálja meg egy mondatban kifejezni, hogy legyen jobb a bolygónak és legyen jobb az európai fogyasztóknak is, tehát a környezeti és a fogyasztói fenntarthatóság jelenik meg benne. Ez nagyon sok olyan kezdeményezést fog eredményezni, amelyek jelenleg kidolgozás alatt állnak. A szövetség tagjainak nagyon kell majd arra figyelniük, hogy melyek lesznek azok a beavatkozási pontok, amely felé az EU közös joga megpróbálja terelni az iparágat - tette hozzá.

A Portfolio Agrárszektor 2021 konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Fotók: Portfolio

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?