Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
A magasba szökő szállítási költségek miatt az idei szezonban jóval kevesebb alma érkezik a déli félteke országaiból az EU piacára. Az unió egyébként összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról. Holland importőrök beszámolója szerint további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A koronavírus-járvány alatt elszálló, majd azóta is folyamatosan emelkedő szállítási költségek egyik vonzata, hogy az idei szezonban kevesebb alma érkezik majd a déli félteke országaiból. Általában az Európai Unióra nettó almaexportőrként gondolunk, és ez igaz is, ám az EU jelentős mennyiségű, összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról (az északi féltekéről pedig Észak-Macedónia, Szerbia és Moldova a legjelentősebb beszállítók). A déli féltekéről származó almák fő célpontja Hollandia, innen történik a re-export legnagyobb része, kisebb mennyiségek Spanyolországba és Olaszországba is érkeznek - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

Holland importőrök jelezték, hogy a magas szállítási költségek mellett további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben. (Idén 50%-kal magasabb a Chiléből származó termékek szállítási költsége, mint tavaly). A nyugat-európai piacokon szeretik a déli féltekéről érkező, választékbővítő fajtákat, ám idén egyszerűen annyira drágák, hogy nem versenyképesek a belpiaci tételekkel szemben. Ez jó hír az európai termelők szempontjából, mivel az import egy jelentős részének kiesése megkönnyíti a tavalyinál amúgy is nagyobb almakészletek levezetését.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?