Egyre többen vásárolnak ilyen élelmiszereket Németországban: tudhatnak valamit?

Egyre többen vásárolnak ilyen élelmiszereket Németországban: tudhatnak valamit?

agrarszektor.hu
A koronavírus-járvány világszerte jelentős változásokat hozott a fogyasztói szokások és a vásárlói tudatosság terén. Az Egyesült Államok Agrár-külgazdasági Szolgálata és a német Zukunftinstitut a pandémiát követő két éves időszakra öt olyan irányzatot azonosított be, amelyek jelentős mértékben befolyásolták a német vásárlók döntéseit.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma alatt működő Agrár-külgazdasági Szolgálat (FAS, Foreign Agriculture Service) a koronavírus-járványt követő két éves időszakra, azaz a 2022 és 2023 évekre öt olyan irányzatot azonosított be a Frankfurt Future Institute (Zukunftinstitut) segítségével, amelyek nagy mértékben befolyásolják a fogyasztói szokások alakulását - olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) oldalán. Az elemzés szerint Németország alapvetően továbbra is árérzékeny piacnak tekinthető, de egyre több a niche piac, mivel egyre nő azon vásárlók száma, akik szívesen fizetnek többet a jobb minőségért vagy a termék mögött álló politikai vagy életstílus-filozófiáért - mint például etnikai vagy vallásos tisztaságú élelmiszerek, fairt trade, valamitől mentes élelmiszerek.

Ezek a vásárlók elsősorban nyomon követhetőséget és a termelés módjáról adott információkat igényelnek a magasabb árért cserébe. A fogyasztók egyre jobban utánanéznek az élelmiszeripari termelési módszereknek, és jobban megnézik a fenntarthatósággal kapcsolatos tényezőket is, például azt, hogy honnan származik az áru, és milyen minőségű. Ennek következménye, hogy a bevásárlólisták - és az éttermek menüsorai - egyre bonyolultabbak, a német HORECA-szektor és a kiskereskedelem egyre jobban eltolódik a fenntarthatóság, a lokális előállítású termékek felé, és egy jobban kihasználja az e-food jelentette kényelmet, illetve ami a legfontosabb: egyre több zöldséget forgalmaz.

A fenntarthatóság és a hibrid kereskedelem a legújabb nagy trendek

Felmérések szerint a németek 74%-a aggódik a környezetszennyezés, és 69%-uk a klímaváltozás miatt. A német vásárlók több mint kétharmada várja el a vállalatoktól, hogy környezettudatosan működjenek, például használjanak környezetbarát alapanyagokat. Az igaz viszont, hogy egyre több olyan személy is van, aki szeretne ugyan környezetbarát módon viselkedni, de nem tudja, pontosan mit kellene tennie a környezetért - ők nagyon fogadókészek a vállalatok által megfogalmazott üzenetekre, információkra, és a megfelelő termékek felkínálására. Szintén terjed Németországban a millenniumi generáció fiatalabb tagjai között egy „zöld az új menő” felfogás, őket a szakzsargonban „Glamour Green” csoportnak nevezik. Olyan ruhákat hordanak, amelyekről lógnak a zöld tanúsítványok, és általában a tudatos életstílust a luxussal és életörömmel kombináló termékeket vásárolnak.

A kérdés, hogy hol vásárolnak? És itt jön képbe a második megatrend, a hibrid értékesítés. Igen röviden: azok a boltok a népszerűek, ahol gyakorlatilag minden értékesítési csatorna él - omnichannel retail -, azaz létezik fizikai üzlethelyiség, tehát be lehet sétálni a boltba is, de szükség esetén online, futár- vagy csomagküldő szolgálat útján kiszállítás is kérhető. Ez az úgynevezett „phygital”, fizikai és digitális egyszerre, vagyis hibrid értékesítés. A GfK kutatási alapján a koronavírus-járvány alatt a németek 83%-a változtatta meg vásárlási szokásait, az e-kereskedelem pedig 56%-os növekedést könyvelhetett el. Ugyanez a bővülés az omnichannel boltok esetében 80% feletti volt.

És melyek azok a gasztronómiai irányzatok, amelyeket a FAS és a Zukunftinstitut beazonosított? A két intézet szerint az 5 legfőbb fogyasztói trend:

  1. DIY food – „Készítsd el magad” élelmiszerek: A DIY (Do it yourself) trend azt jelenti, hogy a vásárlók az ételt otthon készítik el, egyben akár főzni is taníthatják a gyerekeket. Ami a hagyományos főzéstől megkülönbözteti, az a félig előre elkészített élelmiszercsomagok. Németországban vannak olyan cégek, mint például a HelloFresh vagy az AmazonFresh, amelyek egyrészt ilyen csomagokat szállítanak, másrészt receptekkel is ellátják a vásárlókat. A legerősebb hajtóerő a DIY trend mögött egyrészt a német fogyasztók egyre növekvő egészség- és jóllét-tudatossága, másrészt pedig az, hogy a németek egyre több kontrollt szeretnének étrendjük felett (a fenntarthatósági és a környezetbarát szempontok betartásával).
  2. Házhoz szállítás és zéró hulladék: Bár a környezetvédelem egyre erősebben van jelen a német társadalomban, a koronavírus-járvány felerősítette az igényeket a házhoz szállítás illetve az elvitelre történő vásárlás szegmensekben. Egyes cégeknél ez a tevékenységi kör bővítésével járt, például az italfutár Flaschenpost most már zöldségeket is szállít, de a Gorillas és a Flink is 10 percen belül vállalja zöldségek kiszállítását. A német szupermarketek is inkább független futárcégekkel kötnek szerződést a házhoz szállításra, de van példa arra is, hogy megvesznek egy már létező kiszállító vállalatot. A német fogyasztók elvárása, hogy a kiszállított élelmiszer és csomagolás fenntarthatóbb legyen, lehetőleg minél jobban megközelítse a „zéró hulladék” szintet.
  3. Elvitelre szánt snackek és készételek, novel foods: A német élelmiszer-fogyasztási szokások alapvetően változtak meg az utóbbi években, például a németek egyharmada már nem reggelizik otthon, és az emberek fele sem otthon ebédel. Ez egyrészt kisebb csomagolásokat jelent, másrészt az egészségtudatosságnak köszönhetően egyre csökken a tej- és tejipari termékek, az alkoholtartalmú és a cukros italok aránya az elvihető szegmensben. Németországban az elvihető termékek - így, egyebek mellett, a papírdobozos kávé - forgalmazási aránya sokkal magasabb, mint bármely más EU-tagállamban, és 2018 óta is 11%-kal nőtt. Az innovatív gyártási és feldolgozási technológiáknak köszönhetően új, korábban ismeretlen termékek is a piacra kerülnek, mint például az ehető rovarok. Az új trend élén Berlin áll, de a német nagyvárosok is követik példáját.
  4. Organikus vagy biotermékek: Németországban folyamatosan nő a biotermékek forgalma (ezen belül is a legnagyobb mértékben az organikus étolajok és szószok értékesítése nőtt az utóbbi években), olyannyira hogy az USA után a német biopiac a második legnagyobb a világon. A koronavírus-járvány csak tovább növelte a biotermékek keresletét, de pont most változóban van a helyzet: az orosz-ukrán konfliktus miatt megugró árak és infláció miatt kezdenek elmaradozni a vásárlások, 2022. első félévében 10%-os a visszaesés, de ez a trend várhatóan a következő hónapokban is folytatódni fog. Nem egyformán érint viszont ez a csökkenés minden terméket: a vásárlók most elsősorban az áruházláncok saját márkás biotermékeit keresik (ezek olcsóbbak) a biotermesztők árui helyett.
  5. Veganizáció: Ha valaki csak benéz egy német szupermarketbe, és megpróbálja megszámolni a húshelyettesítő termékeket, akkor gyorsan képet kap ennek a trendnek az erejéről. A szójasteak-től kezdve a borsó alapú hamburgerhús-pótlékig, a vegán ételek egyre népszerűbbek, különösen a fiatalok körében. Nem csak vegetáriánusok élnek ezekkel az ételekkel, hanem azok a környezettudatos, fenntarthatóság-hívő németek is, akik tudatosan, önkéntesen csökkenteni szeretnék húsfogyasztásukat.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2024. május 20. 14:06