Jönnek a kötelező akciók: valóban olcsóbbak lesznek az élelmiszerek a boltokban?

Jönnek a kötelező akciók: valóban olcsóbbak lesznek az élelmiszerek a boltokban?

agrarszektor.hu
Bár Franciaországban arról is vita van, hogy hoztak-e egyáltalán érdemi árcsökkenést a fakultatívan kötelező kiskereskedelmi akciók, egy eredményt viszont mindenki elismer: a legolcsóbb termékek elérhetőségével segítettek az alacsony jövedelmű háztartások anyagi helyzetén. Magyarország számára intő jelek is látszanak, mivel a francia inflációt nem törte le a rendszer, sok beszállító árat emelt, hogy bevédje magát a későbbi veszteségektől.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Franciaországban a márciusi 5,7%-ról áprilisban 5,9%-ra emelkedett az infláció. Az Európai Unióval harmonizált fogyasztói árindex alapján mért francia inflációs szint 6,9% volt. Az élelmiszer-infláció 15%-os volt a márciusi 15,9% után. Bár az infláció csökkent, de nehéz lenne ezt a kormány által, a kiskereskedelmi cégekkel közösen végrehajtott infláció-ellenes negyedév (anti-inflation trimestre) néven futó, a magyar kötelező akciók mintájául szolgáló programnak tulajdonítani - olvasható a Portfolio oldalán. Bruno Le Maire gazdasági miniszter ugyanis arról állapodott meg, hogy minden termékkörben kell akciós ajánlatokat tenniük a boltoknak, amelynek legalább 10%-kal kell olcsóbbnak lennie, mint a második legolcsóbb azonos kategóriájú árucikknek. Bár ekkora áresés nem látszik az élelmiszereknél - még az alkategóriákban sem -, de összességében a francia kormány sikerként könyvelheti el a kötelező akciózást, csak épp nem az infláció elleni harcban.

A szegények megélhetési körülményei nem romlottak

A francia kormány szerint a forgalmazói adatok elemzése azt mutatja, hogy a rendszer március közepi bevezetése óta a termékárak mintegy 13%-kal csökkentek. A legtöbb márka önkéntesen alkalmazta ezt a rendszert, hogy az alapvető szükségleti cikkek és mindennapi felhasználású termékek széles skáláján elérhető áron tartsa az árakat. Az a magyar mintában szintén követendő lesz, hogy a francia Verseny-, Fogyasztóvédelmi és Csalás Elleni Főigazgatóság (DGCCRF) aktívan nyomon követi az árak alakulását, és biztosítja a résztvevő márkák által tett kötelezettségvállalások betartását. A DGCCRF a Gazdasági Versenyhivatal francia megfelelőjeként folyamatosan bírságol, ha valótlan akciókat hirdetnének a boltok.

Április végén a mintegy 1700 termék és azok árának referenciáiból álló kosár teljes árában 13%-os csökkenés volt megfigyelhető. Ez tehát jóval nagyobb csökkenés, mint az élelmiszer-inflációnál látott, 15,9%-ról 15%-ra való mérséklődés. De azt mutatja, hogy a legolcsóbb termékeknél egy leárazódás indult el. Bruno Le Maire megerősítette, hogy az inflációellenes negyedévet további egy negyedévvel meghosszabbítják, hogy kezeljék "a galoppáló infláció miatt továbbra is fennálló kihívásokat". A cél az, hogy megállítsák az árspirált, és az alacsony árak fenntartásával megkönnyítsék a fogyasztók helyzetét.

A beszállítókon múlik az infláció

Hogy miért nem érvényesült a teljes termékkörön a kötelező akciózás leginkább annak köszönhető, hogy még azelőtt, hogy élesedett volna a rendszer, az élelmiszeripari beszállítók 10-15%-os áremelést hajtottak végre, amikor a kiskereskedelmi láncokkal szerződtek. Ezzel pedig bevédték magukat az esetleges későbbi költségemelkedésekkel szemben. (Ez egyébként a kiskereskedelmi láncoktól érkező hírek szerint Magyarországon is pont így történik, bár sok magyar beszállítót a külföldi dömpinggel rákényszerítettek, hogy árat csökkentsen.) Most viszont Franciaországban újratárgyalják a szerződéseket, emiatt Le Maire köszönetét fejezte ki az agrár-élelmiszeripari gyártóknak, amiért részt vettek a kereskedelmi egyeztetéseken az árak csökkentése érdekében.

A francia agrár-élelmiszeripari érdekképviseleti szervezet, az Ania bejelentette, hogy az ágazat 75 legnagyobb vállalata még a hónap vége előtt újra tárgyalásokat kezd. Több forgalmazó, köztük a System U, már meghosszabbította az év végéig az inflációellenes negyedévet - számolt be a Capital gazdasági portál. Míg a kormány azt állítja, hogy hét hét alatt átlagosan 13%-os árcsökkenés volt az inflációellenes kosárban, az UFC-Que Choisir fogyasztói szövetség vitatja ezt az elemzést, és egyes márkáknál kisebb áremelkedésre hivatkozik. Szerintük gyakorlatilag 0%-os hatása volt az intézkedésnek az árakra. Bruno Le Maire viszont a BFMTV-nek ezt azzal magyarázta, hogy az UFC-Que Choisir nem március 15-tel, a kötelező akciózás kezdetével kezdi az összehasonlítást, hanem március 23-mal. Vagyis állítása szerint az első héten megtörténtek a leárazások, azóta pedig nem történt emelés. A francia kabinet egyébként a kommunikációjában inkább arra teszi már a hangsúlyt, hogy a szegényebb háztartásokat segítik. Ennek az irányváltásnak köszönhető, hogy most már a kormány adócsökkentéseket is tervez.

A francia minta alapjaiban eltér a magyar tervezettől, amelyben kötelező lesz az akciózás, és az előző harminc nap legalacsonyabb árához képest kell majd leértékelni az alaptermékeket, ugyanis a párizsi kormány elvi megállapodást kötött a legnagyobb kiskereskedelmi láncokkal, és nem kötötte ki az akciók százalékos nagyságát. Azonban a francia példa azért is érdekes, mert már az a tanulság levonható belőle, hogy a nagy láncok összehangolták az akcióikat, nincs egyetlen lánc sem, amelyik lefelé lógna ki az árazásával. Valamint azt is mutatják az eddigi eredmények, hogy az élelmiszerinfláció letörésében a beszállítói, feldolgozóipari oldalnak legalább ugyanakkora a szerepe, mint a kiskereskedelmi szektornak. Hogy a magyar rendszer milyen eredményeket hoz, legkorábban júliusban lehet majd megmondani, mivel a kormány döntése értelmében június 1-től lesz kötelező a legnagyobb láncoknál az akciózás.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?