Bioetanol: 5 pont, amiben nyerhetünk egy magasabb bekeverési aránnyal

agrarszektor.hu
Közös nyilatkozatban sürgették a Visegrádi országok (V4) agrárkamarái az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetését. Az intézkedés új piacokat nyitna meg, tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag-nagyhatalom státuszát, biztos bevételhez juttatná a hazai kukoricatermelőket és költséghatékonyan járulna hozzá a kötelező megújulóenergia-célok eléréséhez - hangsúlyozza a Magyar Bioüzemanyag Szövetség (MBSZ) sajtóközleménye.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A motorbenzin E5 változata több, mint egy évtizede jelen van a benzinkutakon itthon, Európában és a világon, most is ezt tankolják az autósok. A motorbenzin-szabvány már 2013 óta megengedi a 10%-nyi bioetanol bekeverési szintet (E10) egész Európában, így hazánkban is. Legfőbb ideje kihasználnuk ezt a lehetőséget, hiszen minden feltétel adott a megújuló energiaforrás részarányának emelésére.

Közeleg az évkezdet egyik legjelentősebb agráreseménye, a március 7-i kecskeméti Agrárium 2019 konferencia. A legfontosabb támogatási, jogszabályi és piaci változásokról kaphat fontos szakmai és gyakorlati információkat a szakpolitika, a közigazgatás és az üzleti élet csúcsvezetőitől, illetve első számú döntéshozóitól.

A közlemény szerint az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetése számos előnyt tartogatna a V4-ek és legfőképpen Magyarország számára, amely az EU TOP3 bioetanol-előállító országainak egyike.

  • 1. Új piacok: hazánkban működik az EU legnagyobb bioetanolgyára, és itt termesztik az etanolgyártás alapanyagának számító takarmánykukoricát. Az E10 régiós bevezetése esetén Magyarország egy újabb jelentős piachoz férne hozzá.
  • 2. Hazai gazdaság támogatása: a bioüzemanyag-ipar már eddig is jelentős szerepet játszott az eladatlan takarmánykukorica-készletek felhasználásában és a magyar gazdák jövedelmének stabilizálásában. Ez a szerep az E10 bevezetésével tovább erősödne.
  • 3. Éghajlatváltozás elleni küzdelem: a hazai alapanyag és a nemzetközi színvonalú feldolgozóipar miatt az elsőgenerációs bioüzemanyag a legolcsóbb, és költséghatékony módja az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) csökkentésének a közlekedési szektorban. Az E10 bevezetése nélkül Magyarország nem fogja tudni teljesíteni a 2020-as évre az EU-s jogszabályok alapján kötelező megújulóenergia-felhasználási arányt a közlekedésben.
  • 4. Regionális együttműködés szorosabbra fűzése: az E10 bevezetése újabb ígéretes terepe lenne a magyar stratégiai prioritásnak számító V4-es együttműködésnek.
  • 5. Magyar piacvezető szerep megszilárdítása: a lépés tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag-nagyhatalom státuszát akkor, amikor egyre több EU-tagállamban vezetik be az E10 üzemanyagot, és az uniós etanolpiac fokozódó külső nyomás alá kerül.

"Romániában 2019. január 1-jétől 8 százalékos, Bulgáriában pedig idén már 9 százalékos a bioetanol bekeverési aránya. Ennek köszönhetően Bulgária 2020-ban több mint kétszer annyi etanolt fog felhasználni, mint az EU harmadik legnagyobb etanol-előállítója, Magyarország" - mutatott rá Reng Zoltán, az MBSZ alelnöke. "Az elsőgenerációs bioüzemanyagok részarányának emelése a legolcsóbb megoldása a közlekedés zöldítésének. Nem szükséges új töltőállomásokat építeni és új járműveket beszerezni, hanem a meglévő járműpark és infrastruktúra mellett hatékonyan használható, akár holnaptól, a ma érvényes szabványokon belül" - tette hozzá Hódos Ferenc, az MBSZ alelnöke, hozzátéve: hiába a nagy EU-s ambíciók, ha a második generációs bioüzemanyagok szerepvállalása a szabályozási és technológiai hiányosságok miatt korlátos marad.

"Ez is azt mutatja, hogy az elsőgenerációs bioüzemanyagokra a következő évtizedben is nagy szükség lesz. Magas szinten csökkentik az üvegházhatású gázkibocsátást a közlekedésben, emellett támogatják a helyi mezőgazdasági termelőket, valamint a gyártásuk során ugyanolyan mennyiségben magas fehérjetartalmú állati takarmány is keletkezik." - jelentette ki Nikoleta Molnarova, a RossiBiofuel Zrt., mint MBSZ tagvállalatképviselője.

EZ IS ÉRDEKELHET

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?