"A stratégiaalkotás nem része a magyar politikai kultúrának" - interjú az Agrár Európa Kft. ügyvezetőjével

Agrárszektor
Az ÁSZ-jelentés korrekten ítéli meg az uniós vidékfejlesztési pályázatokkal kapcsolatos helyzetet, állítja Tóth Péter, az Agrár Európa Kft. élelmiszergazdaságra szakosodott tanácsadó cég ügyvezetője. Az ÚMVP programozásakor eleve rosszul osztották el a forrásokat, a mutatók tényleg nem jók, a kiírásokat még az utolsó pillanatban is módosítják, az elbírálás és a kifizetés pedig annyira elhúzódik, hogy egyes cégek inkább nem is pályáznak. A konkrét problémákon túl a fejletlen politikai kultúra miatt sem hatékony a mezőgazdasági pénzek elosztása, ugyanis nincsenek sem hatásvizsgálatok, sem stratégiaalkotás.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Először egy másik pályázati szakértőt kérdeztem, hogy mondja el a véleményét az EMVA-pályázatokról, miután az ÁSZ legfrissebb jelentésében elég komoly kritikát fogalmaz meg az uniós mezőgazdasági pénzek kiosztásával kapcsolatban. Erre ő annyit felelt, hogy "az aztán mindennek az alja." Tényleg ennyire szörnyű a helyzet ezen a területen?

Nem gondolom, hogy ennyire szörnyű lenne, sőt, egyáltalán nem szörnyűbb más operatív programoknál, amelyek a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez tartoznak. (Ez az egyetlen olyan uniós program, ami szaktárcához tartozik, tehát nincs központosítva a többi uniós fejlesztési forrástól eltérően. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap- EMVA - volt a program eredeti neve, majd ez előző kormány alatt Új Magyarország Vidékfejlesztési Programmá nevezték át, jelenleg pedig Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program néven fut).

Előny, vagy hátrány, hogy a mezőgazdasági szaktárcánál van ez a program?

Előnynek kellene lenni, de sajnos nem az. Ebben sok logika lenne, hiszen az agrárstratégia része elvileg a vidékfejlesztési program is, így ez egy nagyon hatékony eszköz lehetne a szaktárca kezében a stratégia végrehajtásához.

Vagy Magyarországon agrárstratégia?

Nincs.

Miért nincs?

A rendszerváltás óta próbálkoztak a kormányok agrárstratégiával, de még egyiknek sem sikerült. Egyrészt, mert ez is egy túlpolitizált ágazat. Tehát nem lehet konszenzust létrehozni sem az éppen kormányzó pártok, sem a kormányzó és az ellenzéki pártok között ebben a kérdésben. A másik ok, hogy Magyarországon hiányzik a stratégia-alkotás kultúrája. Én nem tudok róla, hogy lenne mondjuk építőipari vagy közlekedésfejlesztési stratégia. Pedig még a szocializmusban is volt stratégia-alkotás. Ugyan kényszeredett és felülről vezérelt volt, de legalább volt. A mai stratégiaalkotási hiány a rendszerváltás után kialakult nem eléggé fejlett, nem eléggé konszenzusos politikai kultúra következménye. A politikusok csak választási ciklusokban képesek gondolkodni, és sajnos a politikai kultúra része az is, hogy nincs kialakult rendszere a szakértők döntéshozatalba való bevonásának sem. Egyik ügyben néha megkérdezik, a másik ügyben meg elég okosnak érzik magukat ahhoz, hogy egyáltalán ne kérdezzenek meg senkit. A harmadik ok, hogy Magyarországon nem léteznek hatásvizsgálatok. Ez egy fejlettebb országban, de akár egy vállalatnál is elképzelhetetlen lenne. Illetve még olyan is előfordul, hogy a törvényhozáskor nem egy ágazat érdekeit szem előtt tartva, mondjuk egy nagyobb koncepcióba illesztve, hozzák meg a döntést, hanem az ületi szférából odaszól valaki, hogy neki milyen törvény lenne előnyös. Tehát lobbi csoportok befolyásolnak, jól megalapozott ágazati stratégiák helyett. Pedig a fejlesztéspolitikának és az ágazati stratégiáknak hosszú távúaknak kellene lenniük. Ráadásul vannak az unió által kidolgozott kitűnő módszerek erre, de még a már kidolgozott módszereket sem mindig hajlandóak alkalmazni.

Akkor az általános magyar patológián túl mik a konkrét problémák a mezőgazdasági pályázatokkal?

Eleve rosszul osztották el a forrásokat már a programozáskor. Ezt a programot a jelenlegi kormány az előzőtől örökölte, mivel ennek a programnak a programozása 2005-2006-ban indult, és 2007-ben fogadták el. Az agrár-és vidékfejlesztési programoknál az Unió kiad egy keretrendeletet. Ebben az EMVA programban az unió meghatározott négy pillért, és megszabott bizonyos költségvetési minimumokat és maximumokat, azokon belül pedig megvolt a nemzeti mozgástér. A magyar fél pedig a teljes uniós forrásnak - amit erre kapott - a 84 százalékát az 1-es és 2-es tengelyre csoportosította, vagyis a beruházás-fejlesztésre, illetve az agrár- környezetvédelmi beruházásokra. Tehát ez az elsődleges oka annak, hogy nem történt vidékfejlesztés, mivel a vidékfejlesztést és a helyi közösségek fejlesztését érintő harmadik és negyedik pillérre az uniós forrásoknak mindössze a 16 százalékát költötték, illetve ezekben a hónapokban is költik. Ez a programozó felelőssége.


Tóth Péter, az Agrár Európa Kft. ügyvezetője

De ha a megfelelő beruházásokra mennek el az összegek, akkor teremthettek volna munkahelyet ezek a beruházások, nem?

Nem, mert az agráriumban olyan technológiai fejlesztések mennek végbe, amik pont, hogy csökkentik a vállalatok munkaerőigényét. Tehát a foglalkoztatás növekedését a 3-as és a 4-es tengelytől kellene, lehetett volna várni mindenképpen. De valóban, a vidék gazdaság ma nem egyenlő a mezőgazdasággal. És nem is lehet elvárni, hogy a teljes vidéki foglalkoztatás a mezőgazdaságban történjen. Ezért bármilyen más ipari tevékenységet nagyobb arányban ösztönöznie kellett volna a programnak, de például a mikro-vállalkozások finanszírozása is a 3. és a 4. pillérben van.

Mi volt az indokuk az akkori döntéshozóknak arra, hogy ilyen módon osszák el a forrásokat?

Akkor azt mondták, hogy lemaradásban vagyunk az állattenyésztésben és a növénytermesztésben, hogy oda kell koncentrálni minden forrást. A cégünk összehasonlította ezeket az arányokat más országokéval, és minél fejlettebb volt egy ország, annál magasabb támogatáshányad ment a 3-ik és 4-ik pillérre. Nem mondom, hogy ez kidobott pénz volt nálunk, de a vidékfejlesztést valóban nem szolgálják.

Az Agrár Európa Kft-t anno bevonták ebbe a programozásba 2005-2006-ban?

Igen. És többször el is mondtuk, hogy nem jó a forráselosztás, de nem vették figyelembe ezt a megjegyzésünket.

És mik az ügyfeleik tapasztalatai a konkrét pályázatokkal kapcsolatban?

2007 óta, amióta ez a program elindult, nagyjából 100 pályázatot kezelünk, és elsősorban nagyüzemek az ügyfeleink. Sokan vannak az élelmiszeriparból, itt a legfőbb tapasztalat, hogy kevés a forrás. De a 60-as évek vége óta, amióta egyesítették az agrár- és az élelmiszeripari minisztériumot, az élelmiszeripar egy mostohagyerek, gyenge lobbi erővel rendelkezik, éppen ezért a tárcánál nem kezelik ezt az ágazatot a súlyának megfelelően. Pedig élelmiszeripar nélkül nem lehet sikeres mezőgazdasági szektorunk.

Magával a pályázati kiírásokkal kapcsolatban nem tudok megfogalmazni kritikát. Szakszerűen voltak kiírva. A baj inkább az, hogy nagyon gyakran módosították őket a kiírás után, amikor már elkezdődött a 30 napos beadási határidő. A másik probléma a kiírásokkal, hogy nagyon későn jelennek meg, általában a beadás előtt egy hónappal. Legalább 2-3 hónappal előbb meg kellene jelenniük. Gyakran a miniszteri rendelet és az MVH-közlemény sincs teljes összhangban. Van, hogy az ügyfelet 3-szor kellett tájékoztatni, mert nem teljesen volt a rendelet, és a közlemény összhangban.

A pályázati kiírások még most is, az új kormány alatt is későn jelennek meg? Font Sándor azt nyilatkozta az ÁSZ-tanulmány megjelenés után, hogy már kiküszöbölték ezeket a problémákat.

Igen, ebben sajnos egyelőre nincs jelentős változás.

Mi a helyzet az elbírálásokkal és a kifizetésekkel?

A törvényben meghatározott 30-90 helyett akár 300 nap is lehet az elbírálás. Ez hatalmas kárt is okozhat a pályázónak, mivel több hónap alatt úgy megváltoznak a piaci körülmények, hogy amit a pályázó meg akart valósítani 3 hónappal ezelőtt, már esetleg érvényét veszti. Az egyik ügyfelünk például azt mondja, hogy ő azért nem pályázik, mert nem teheti ki a cégét ilyen bizonytalanságnak.

A kifizetések is elhúzódnak, de ott legalább látunk javulást az elmúlt 2 évben. De még így is túl hosszúra nyúlik ez az időszak, miközben előleg nincs, tehát a cégeknek saját forrásból, vagy banki hitelből kell beruházniuk, amíg meg nem kapják a pénzt. Így minél tovább húzódik a kifizetés, annál költségesebb átvészelnie egy cégnek ezt az időszakot.

Az ügyfeleink az egyes esetekben általában mindig elégedettek voltak a bírálatokkal olyan szempontból, hogy azok tényleg tartották magukat az előzetesen megjelentetett pontozási melléklethez. Mi persze azt a pontozási rendszert gyakran vitatjuk, mert nagyon erősen tendenciózusak lehetnek, így ha előre látjuk, hogy nem tudna elég pontot összegyűjteni az ügyfél, akkor megmondjuk neki, hogy fölösleges beadnia a pályázatot.

Akkor összességében véve az ÁSZ-jelentés jól látja a helyzetet?

Igen, meglepően korrekt, teljesen jól tárta fel a helyzetet. És ráadásul teljesen jó az időzítése is, két okból. Egyrészt, mert sokat foglakozik a mutatórendszerrel, ami valóban nem jó. Ha ezek alapján a mutatók alapján fognak elszámolni a programmal 2013 végén, akkor a programból nagyon kevés fog megvalósulni. Tehát ráirányítja a figyelmet, hogy a mutatók teljesítésével súlyos gondok lesznek, aminek a következményei is súlyosak lehetnek. Másrészt, most kezdődött el a 2014-2020 közé eső időszak programozása, ebből a jelentésből a Fidesz most levonhatja a konzekvenciákat, és végre megmutathatja, hogyan kell vidéket fejleszteni, mert most ők fognak tervezni.

Le lehet hívni a bent ragadt pénzeket?

Ebben a programban nem fog sok pénz beragadni. Százszázalékos lehívás a legfejlettebb uniós tagállamokban sincs, de a helyzet nálunk, az EMVA-ban nem tragikus. Még van másfél év a kiírásokra, és 2015 végéig le lehet hívni ezeket a pénzeket, ha jó pályázatokat írnak ki.

Önöket bevonják a 2014-2020-as időszak közé eső tervezésbe?

Nem. Ez is abba a témakörbe tartozik, hogy nem elég fejlett a politikai kultúra ahhoz, hogy bevonjuk a szellemi tőkével és tapasztalattal rendelkező tanácsadókat és szakértőket a tervezésbe, amelyek egyébként politikailag függetlenek.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. november 24. 14:02