Nagyon kevés a fiatal, ezért elöregednek a vállalkozások

agrarszektor.hu
A magyar családi vállalkozásokban mindössze 13 százalékos a 40 év alatti gazdálkodók aránya, meglepően magas viszont a 65 év felettieké. Részben azért vérzik el a generációváltási projektek döntő része, mert sokszor a vállalkozást átvevő személy nem elég felkészült, és a család jellemzően egy bizonyos irányba szeretné terelni a céget. Többek között a generációváltás megfelelő folyamatáról is szó volt a Portfolio Agrárium 2018 konferencián Kecskeméten.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A magyar vállalkozások 70 százaléka a családi vállalkozásokba tartozik, és a magyar GDP közel 50 százalékát ők adják - hangsúlyozta előadásában Kovácsné Ihász Anita, a KSR ügyvédi iroda munkacsoport vezetője. Azért kerül mostanában egyre inkább fókuszba a generációváltás kérdése, mert meglepően magas a 65 év feletti gazdálkodók aránya a családi vállalkozásokban, a 40 év alattiaké viszont mindössze 13 százalékos. Az agrárszektorban működő családi vállalkozások 37 százalékában 50 éves vagy annál idősebb a döntéshozó.

Mit nevezünk családi vállakozásnak?
Azok a gazdasági társaságok minősülnek méretüktől függetlenül családi vállalkozásnak, amelyek irányításában a tulajdonos mellett legalább még egy családtag részt vesz. Emellett pedig a család tulajdoni hányada meghatározó szerepet biztosít a családnak a tulajdonosi döntésekben.

A szakember szerint az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy a vállalkozást átvevő generáció a legtöbb esetben felkészületlen, és sokszor erőltetett a generációváltás. Az agráriumba például 10-12 százalékos a kényszer- vagy a tervezett átadás aránya, és a családi vállalkozások mindössze 24 százaléka gondol az átadásra rövid időn belül.

Többször előfordul, hogy azért nem sikerül egy családi vállalkozás megmentése, vagy a generációváltás, mert a tulajdonosok a gazdálkodást egy bizonyos irányba szeretnék terelni, de nem az lenne a megfelelő megoldás. Sokan nem gondolnak rá, de vannak olyan esetek, ahol megérné olyan embert bevonni, aki nem feltétlenül családtag, de néha az is jobb megoldás lenne, ha megszüntetné a család a céget.

Kovácsné Ihász Anita


Számtalan több más oka is van annak, miért vérzik el a generációváltási projektek többsége. Egyrészt mert egy családi vállalkozás a legtöbb esetben kézivezérelt, ad-hoc módon és érzelmi alapon működik. Problémát jelent még, hogy az operatív feladatok előtérbe helyezése mellett nincs idő és mód stratégiaalkotásra, illetve jövőtervezésre. Általában az átadó-átvevő generáció felkésületlensége és a megfelelő kommunikáció hiánya is bajt okoz. Fontos ugyanakkor a tudatos tervezés, ezért ha van utód, minden esetben hosszú folyamatnak kell megelőznie a generációváltást. 

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?