Tényleg csökkenhetnek az agrárvállalkozások adóterhei? Itt a szakértői vélemény

Tényleg csökkenhetnek az agrárvállalkozások adóterhei? Itt a szakértői vélemény

agrarszektor.hu
Csökkenhetnek az agrárvállalkozások adóterhei, kevesebb lehet a papírmunkájuk. Egyebek mellett ezekkel az előnyökkel is járhat, ha a parlament elfogadja azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi, hogy a családok 2021. január 1-jétől három, egyértelműen elkülönülő működési formában végezhessék a mezőgazdasági tevékenységüket. A mezőgazdasági őstermelő és az őstermelők családi gazdasága mellett bevezetésre kerül egy új szervezeti forma is, a családi mezőgazdasági társaság. Az Agrárszektor a Takarékbank segítségével értélmezte és véleményezte ezt az új kategóriát.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Ahogy korábban az Agrárszektor is megírta, az Országgyűlés elé került az őstermelői és családi gazdasági rendszer átfogó reformjáról szóló törvényjavaslat, amelyet a következő hetekben vitatnak meg a képviselők. A mezőgazdasági őstermelőről, az őstermelők családi gazdaságáról és a családi mezőgazdasági társaságról szóló törvény célja, hogy a 21. századi elvárásoknak megfelelő működési környezetet teremtsen, elősegítve az agrár- és élelmiszeripari gazdaságok fejlődését és fejlesztését, csökkentve az adminisztrációs terheiket, miközben kedvező adózási környezetet teremt.

December 3-4-én rendezi meg a Portfolio Csoport kétnapos siófoki Agrárszektor Konferenciáját, amely az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvényének számít. Az esemény egyedülálló módon nyújt átfogó információkat az agrárgazdaság helyzetéről, és ad prognózisokat a támogatási, a finanszírozási, a piaci és az üzleti lehetőségekről. A konferencia napirendre veszi az ágazati szereplőit érintő legforróbb témákat és legfontosabb szabályozási változásokat is.

A családi mezőgazdasági társaság (CSMT) egy olyan új szervezeti formaként kerülhet bevezetésre, ami a már működő mezőgazdasági társas vállalkozások esetében egy minősítő kategóriát takar. CSMT az a gazdasági társaság, szövetkezet, vagy erdőbirtokossági társulat lehetne, amelynek legalább két tagja van, és melynek tagjai egymással hozzátartozói viszonyban vagy hozzátartozói láncolatban állnak. A CSMT - mint jogi személyiséggel rendelkező társaság - a társasági adó, vagy a kisvállalati adó (kiva) hatálya alá tartozna, tehát az őstermelői adózás a magánszemély tagok esetében már nem lenne alkalmazható.

A javaslat szerint kedvezményeket osztalékágon biztosítanának, azaz a tagok az szja-n belül kapnak 50 millió forintig adómentességet meghatározott, a vállalkozás által számukra adott juttatások után. A jogcímek a földbérlethez, a földvásárláshoz, illetve az ahhoz kapcsolódó hitelekhez, valamint bizonyos támogatásokhoz kapcsolódnának. A CSMT a számviteli kötelezettségeinek a jelenlegi szabályok szerint tenne eleget, azzal, hogy a törvényjavaslat alapján nem lenne adóköteles az az összeg, amely nem haladja meg:

- a társaság által a tulajdonosnak a termőföld bérletéért fizetett összeget,

- a normatív támogatásként kapott, tagnak átengedett összeget,

- azt az összeget, amelyet a CSMT azért fizet ki, hogy a magánszemély földtulajdonos azt a földvásárlással kapcsolatos jelzáloghitel-törlesztésre fordítsa,

- azt az összeget, amelyet a CSMT ad a tagjának olyan termőföld vásárlására, amelyet a CSMT legalább 15 évig használ.

Az Agrárszektor a Takarékbank segítségével értelmezte és értékelte a családi mezőgazdasági társaságra (CSMT) vonatkozó törvényjavaslatot, amely osztalék oldalról jelent lényeges könnyítést, hiszen lényegében adómentes osztalékkifizetést tesz lehetővé, melynek határa egy CSMT-re összesen 50 millió Ft (tehát ha több tagnak történik kifizetés, ezeket a limit tekintetében össze kell vonni).

Mi változna a törvényjavaslat szerint a társas vállalkozás és a magánszemélyek banki finanszírozhatóságát tekintve? A Takarékbankban a családi holding alapú megközelítést eddig is alkalmazták, ennek lényege, hogy a családtagok által különféle entitásokban, de valójában közös döntési centrummal, szoros kapcsolatban működtetett cégcsoportokat együttesen kezelik. Termelési hátterüket - művelt földterület, állattenyésztési ágazatok kibocsátása, telephelyek, gépháttér, stb. - összevonják és csoportszinten kiértékelik, hogy egy évben átlagosan mennyit tudnak nagy biztonsággal banki adósságszolgálatra fordítani. Az új törvényjavaslat támogatja ezt a szemléletet, hiszen az adózás könnyítésével egyszerűsíti a családi holding tagjai közötti készpénzmozgásokat, így még inkább indokolt, hogy egy egységként legyen kezelve. Számszakilag nézve, a megtakarított adó mértéke transzparens, a bank számára is látható, így az adósságszolgálati számítások során figyelembe vehető, mint eredményjavító tétel. Fontos azonban hogy ez azzal is járhat, hogy mivel egyszerűbben és olcsóbban lehet kivinni a nyereséget a társas vállalkozásokból, ilyen esetekben még gyakrabban kerülhet sor a magánszemély tagok készfizető kezességvállalásának bevonására. Valamennyire tisztíthatja is a viszonyokat a törvényjavaslat annyiban, hogy egy magánszemély csak egy CSMT-ben lehet tulajdonos, tehát ha több vállalkozásban is érdekelt, akkor lényegében el kell döntenie, hogy melyik a fontosabb, melyiknél szeretne élni az 50 millió Ft-os adómentes osztalék lehetőségével.

Nézzük meg a gyakorlatban, mit is jelent ez az 50 millió forint, hogyan fordíthatjuk ezt le mindennapi példákra? Alapvetően négyféle jogcímről beszélhetünk, melyek nemcsak egyenként, hanem kombináltan is igénybe vehetőek. A jogcímeken végigmenve néhány konkrét példa:

a.) földhaszonbérleti díj adómentes kifizetése: ha a piaci átlagos szintekből indulunk ki (50-70 eFt/ha), a korlát 700-1000 hektár után teszi lehetővé az adómentes osztalékfizetést

b.) mezőgazdasági támogatások átengedése, amennyiben azokat nem kifejezetten költségek fedezetére vagy fejlesztési célra folyósítják: csak a területalapú támogatás és a zöldítés együttesen közel 80 ezer Ft/hektár, ami azt jelenti, hogy kb. 625 hektár művelt földnél éri el a korlátot. Ebből az is látható, hogy amennyiben a földhaszonbérleti díj elmarad a 80 ezer forinttól, akkor inkább a támogatások alapján érdemes igényelni az adómentes osztalékfizetést.

c.) termőföldvásárlással kapcsolatos jelzáloghitel törlesztéséhez: az 50 millió forintos éves adósságszolgálat 2 millió Ft/ha földárral, 10% önerővel, 20 éves futamidővel és 2,5%-os kamattal számolva* 370 hektár szántó megvásárlását és banki finanszírozását feltételezi. Mindez akkor igaz, ha sem az a.), sem a b.) pont alapján sem jogosult adómentes jogcímre, ami egy működő mezőgazdasági vállalkozás esetén nem életszerű. Ha például 300 hektáron már működik a vállalkozás, akkor csak a területalapú és zöldítés támogatás alapján kb. 24 millió Ft adómentes osztalékra lesznek jogosultak a tulajdonosok, így a fennmaradó 26 millió forintot "megcélozva" földvásárlás adósságszolgálatából, a fenti paramétereknél maradva 192 hektár új földet tudnak ily módon vásárolni.

d.) termőföld vásárlásához, feltéve hogy a termőföldet hasznosítás céljára legalább 15 évig ingyenesen a társas vállalkozás használatába adja. A tulajdonos 15 évre lemond tehát a földbérleti díjról, ami legyen mondjuk 70 ezer Ft/ha, összesen - időértéket nem számítva - 1,05 millió forint hektáronként, cserébe a vállalkozás pénzéből adómentesen vásárolhat magának egy jó eséllyel ennél értékesebb földdarabot.

Véleményezésében a Takarékbank kitér arra is, hogy a törvényjavaslat annyiban pikánsnak mondható, hogy elfogadása esetén a társas vállalkozás javára alapított hosszú távú ingyenes földhasználati jog elmozdulást jelenthetne attól a merev tiltástól, ami eddig jellemezte a társas vállalkozások tulajdonszerzését. Persze tulajdonszerzésről itt sincs szó, de a 15 év alatt a termőföldön elérhető jövedelem (15*100-150 ezer Ft/ha) már nagyon közel van a termőföld normál piaci értékéhez.

Végül ami az adminisztratív terheket illeti, jó hír, hogy miután a nyilvántartást az Agrárkamara vezetné, ezért a családi mezőgazdasági társaság alapítása esetén nem kellene a cégtörvény szerinti jogi procedúrán, cégbírósági bejegyzésen, közzétételen stb. keresztülmenni, az Agrárkamarai regisztráció vélhetően lényegesen egyszerűbb lesz. A törvényjavaslat szerint az Agrárkamara nyilvántartásába a bejegyzés kérelemre történne, amennyiben a CSMT és a tagok a törvényben foglalt előírásoknak megfelelnek.

*A cikkben szereplő hitelezési kondíciók nem tekinthetőek ajánlattételnek, sem kötelezettségvállalásnak a Takarékbank részéről.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2024. május 20. 14:06