Áll a bál Franciaországban: kritikus a helyzet, kifakadtak a termelők

Áll a bál Franciaországban: kritikus a helyzet, kifakadtak a termelők

agrarszektor.hu
Franciaországban a paradicsom piaca július közepe óta mélyrepülésben van: a nagy termés mellett látványosan visszaesett a belföldi kereslet. Augusztus hónapban katasztrofálisan alacsony szintre süllyedtek az eladások, és a termelési költségek növekedése miatt egyre több gazda lett veszteséges. Antoine Cheminant, Nantes környéki termelő szerint „a koktélparadicsom piaca már 7 hete kritikus állapotban van. Két éve, a járvány idején mindenki hálásan gondolt ránk a „Made in France” termékeink miatt, de szerintem ezt már el is felejtették. Az egyre mélyebb válság közepette termelőként egyszerűen nem értjük, miért található ennyi import paradicsom a boltok polcain.” A termelők ezért szeptember 8-9-én kezdtek megmozdulásokat szervezni, melyek során narancssárga matricát helyeznek el az import paradicsomok műanyag dobozain.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Cheminant szerint a fogyasztókkal meg kell értetni, mivel jár a marokkói paradicsomtermesztés. Soha nem fognak tudni árban versenyezni velük, például azért sem, mert a munkaerő 17-szer drágább Franciaországban. Az egyre aggasztóbb aszályos időszakok közepette a paradicsomtermesztés további nyomást helyez majd az ország amúgy is ingatag ivóvíz-ellátására, nem beszélve arról, hogy nagy energiaigényű lepárlóüzemeket kell működtetni, amelyek környezetvédelmi hatásai igen súlyosak. Ezekre a különbségekre utalva kellene végre felnyitniuk a fogyasztók szemét, növelni tudatosságukat. Ráadásul a hazai és az import termékek csomagolása a megtévesztésig hasonló, azt sem értik, miért nem tüntetik fel jobban látható módon a termék eredetét - apró betűkkel a dobozok alján olvasható - írja a FruitVeB.

EZ IS ÉRDEKELHET

Megkérdeztük a vásárlókat, félelmünk beigazolódott, tényleg fogalmuk sincs, honnan jött a paradicsom, sokan azt hisztik, hogy francia árut vásároltak. Nem célunk, hogy harcosan lépjünk fel, minden boltban beszélünk az üzletvezetővel, és elmagyarázzuk, mire készülünk, amit általában meg is értenek, el is fogadnak. A beszélgetés során megpróbáljuk megérteni, hogy a beszerzés során miért részesítik előnyben a marokkói árut, miközben a francia ágazat válságban van. Célunk az értelmes párbeszéd kialakítása annak érdekében, hogy konstruktív megoldást találjunk a helyzetre.

EZ IS ÉRDEKELHET

Franciaország az Egyesült Államok és Németország után a világ harmadik legnagyobb paradicsomimportőre, tavaly 513,7 ezer tonna árut szereztek be külföldről, ebből 357 ezer tonnát Marokkóból. Az észak-afrikai ország Mexikó (1903 ezer tonna), Hollandia (933 ezer tonna) és Spanyolország (662 ezer tonna) után a világ negyedik legjelentősebb paradicsomexportőre, de ágazati előrejelzések szerint már az idén megelőzheti Spanyolországot.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?