Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
2022-ben rendkívül nehéz időket éltek meg a hazai agrárvállalkozások, amelyeknek az aszály mellett a növekvő energia- és alapanyagárak mellett a magasabb bérköltségekkel - nem beszélve a folyamatos problémát jelentő munkaerőhiányról - is szembe kellett nézniük. Ezen hatások érintették a mostanra a régió egyik legnagyobb vertikálisan integrált élelmiszer-gazdaságát, a Bonafarm Csoportot is. Az integrációt azzal a céllal vezérelve alakították ki, hogy a termékeik előállításának az alapanyag-előállítástól a késztermékekig minden lépését ők maguk koordinálják és felügyeljék, biztosítva ezzel a magas minőségű termékeket - írta meg az Index. A Csányi Sándor tulajdonában álló Bonafarm Csoportot kilenc cég alkotja: a Pick Szeged Zrt., a Bóly Zrt., a Dalmand Zrt., az Agroprodukt Zrt., a Fiorács Kft., a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft., a Csányi Pincészet Zrt., a Sole-Mizo Zrt., az MCS Vágóhíd Zrt.
Stabilizálta a helyzetét a Pick Szeged Zrt.
A Csányi Sándor tulajdonában álló Pick Szeged Zrt. tavaly jelentősen, 70,679 milliárd forintról 80,28 milliárd forintra növelte értékesítésből származó nettó árbevételét. A Bonafarm Csoporthoz tartozó cég éves beszámolója szerint exportja tavaly 22,129 milliárd forintot tett ki, ami 8,5%-kal magasabb a 2021-es adatnál. A vállalkozás kivitelének meghatározó része, 21,61 milliárd forint értékben az Európai Unióba irányult. Németországba 13,897 milliárd forint, Csehországba 1,756 milliárd forint értékben exportált a Pick Szeged Zrt. A húsipari cég adózott eredménye a 2021-es 10,323 milliárd forintról tavaly 6,917 milliárd forintra csökkent. A vállalkozás a beszámoló szerint 1795 munkavállalót foglalkoztatott. A cég személyi jellegű ráfordításai a 2021-es 10,9 milliárd forintról tavaly 11,2 milliárd forintra emelkedtek.
A beszámolóhoz csatolt üzleti jelentés szerint az európai, köztük a magyarországi nyershús-alapanyag piacán irányadó németországi jegyzés tavaly az év eleji 1,2 eurós kilónkénti szintről az év végére 2 euróra emelkedett, a csúcs pedig elérte a 2,1 eurót. A vállalkozás gazdálkodását jelentősen befolyásolták az orosz-ukrán háború következményei, a többi közt az energiaköltségek drasztikus - az áram esetében 100%-os, a gáznál 189%-os - emelkedése. További kockázatot jelentett a környező országok mellett a Magyarországon is jelen lévő sertéspestis, valamint madárinfluenza.
A változékony üzleti környezetre a cég a portfólió optimalizálása, valamint a gyártási és logisztikai hatékonyság javítása mellett a növekvő alapanyag- és feldolgozási költségek miatt végrehajtott árkorrekciós lépésekkel reagált. Így a Pick Szeged Zrt. 2022-ben is biztosítani tudta a stabil, zavartalan és eredményes gazdálkodást. A cég tavaly a 2021-es 40 ezer tonnánál kevesebb, 37 ezer tonna húskészítményt - 9,5 ezer tonna penészes szalámit, 4,5 tonna penészmentes szárazárut és 23 ezer tonna hentesárut, bacont és sonkát - gyártott. Tehát, csökkenő gyártás mellett tízmilliárd forinttal nőtt az értékesítés nettó árbevétele. A cég 2023-as üzleti tervében 98,2 milliárd forintos árbevételt és 8,4 milliárd forintos üzemi eredményt tűzött ki célul.
Jól éve volt a takarmánybiznisznek és a vágóhídnak is
Sikeres évet tudhat maga mögött a szintén Csányi Sándor tulajdonában lévő, hazánk egyik legjelentősebb premix- és takarmánygyártója is. A Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. fő tevékenysége a takarmány-előkeverékek (premixek) és késztakarmányok gyártása valamennyi gazdasági haszonállatfaj és hobbiállat részére, valamint ezek forgalmazása bel- és külföldön egyaránt. Az éves takarmány- és takarmányipari termék értékesített mennyisége meghaladja a 464 ezer tonnát, mely az ország takarmány-előállításának 12-13%-át jelenti. A vállalat tavalyra vonatkozó jelentése szerint az értékesítésből nettó 71 milliárd forint származott, ebben a sorban 2021-ban 56 milliárd forint volt fellelhető. Az adózott eredményt tekintve jelentős változás figyelhető meg: míg 2021-ben 173 millió forintos veszteséggel zártak, addig a tavalyi évben 1,8 milliárd forint nyereséget tudtak elkönyvelni.
Az MCS Vágóhíd Zrt. a Bonafarm Csoport tagja és a Pick Szeged Zrt. egyik fő beszállítója. Az üzem Magyarország egyik legkorszerűbb sertésvágóhídja. A 26 ezer négyzetméteres alapterülettel rendelkező vágóhíd vágó-, csontozó-, daraboló- és csomagolóüzem egyben, ahol közel 700 munkavállaló dolgozik. A legmodernebb technológia alkalmazásának köszönhetően az éves vágókapacitás 1 millió sertés, mely műszakonként 4000 normál sertés és 400 koca feldolgozását jelenti, míg az üzem csomagolási kapacitása napi 150 tonna. A vágóhíd értékesítésének nettó bevétele tavaly meghaladta a 70 milliárd forintot, egy évvel korábban 57 milliárd forintot tett ki. A társaság 749 millió forint adózott eredménnyel zárta a tavalyi évet, a korábbi 445 millió forint után.
Jelentős profit származott a tejtermékekből
A Sole-Mizo tejtermékeket gyártó, forgalmazó és szolgáltató zrt.-nek a belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele több mint 18 milliárd forinttal haladta meg tavaly az előzi évi adatokat, ezzel 78 milliárd forintra rúgott. Exportból 42 milliárd forintra tett szert a vállalkozás 2022-ben, az előző évi mintegy 29 milliárd forintos árbevétel után. Ezzel az értékesítésből származó nettó árbevétel 121 milliárd forintot tett ki a 2021-es közel 90 milliárdos forgalom után.
Másfél éve még mélyponton volt a nyerstej ára, onnan indult el a drasztikus emelkedés, ami az orosz-ukrán háború kitörésével kapta meg a legnagyobb lendületet. A fegyveres konfliktus még inkább növelte a bizonytalanságot a tejpiacon, Európa-szerte csökkent a termelés. Az energiaár, a munkabérek, illetve az egyéb költségtényezők emelkedésének hatására indult el az emelkedőn a nyerstej ára. A feldolgozók, valamint a termelők kénytelenek voltak beépíteni áraikba az inputanyagok jelentős drágulását. A tejnél és a tejtermékeknél volt a legjelentősebb az európai szinten is rekorder élelmiszer-infláció: egyes termékek ára csaknem a duplájára emelkedett.
A vizsgált időszakban 28 milliárd forinttal 89 milliárd forintra nőttek a cég anyagköltségei. Az éves beszámoló szerint jelentősen, a korábbi 76 milliárd forintról 106 milliárd forintra nőttek az anyagjellegű ráfordítások is. A Sole-Mizo Zrt.-nek 91 millió forint adófizetési kötelezettsége keletkezett, így az adózott eredménye 2022-ben meghaladta a 2,7 milliárd forintot az előző évi 832 millió forint után, ami azt jelenti, hogy megháromszorozták a profitjukat.
A pincészet nem teljesített olyan szépen
2022-ben nem változott számottevően a Csányi Pincészet Zrt. belföldi és külföldi értékesítésből származó nettó árbevétele, amely 1,64 milliárd forintot tett ki a tavalyelőtti 1,71 milliárd forinthoz mérten. A pincészetet egyébként az egyik leghíresebb szőlész, Teleki Zsigmond alapította még 1881-ben, 2002-ben került Csányi Sándor birtokába. A tulajdonosváltással megszüntették a régi üzemi együttes területi széttagoltságát és az országút és a Villányi-hegység keleti nyúlványa közé ékelődő területen létrejött az új, csúcstechnológiára épülő pincészet. 2020-ra 500 hektárra bővítették a szőlőtermő-területet a villányi pincészetben, ahol évente mintegy 2 millió bort palackoznak. A pozitív adózott eredményhez azonban minden kevésnek bizonyult, mivel az éves jelentésük szerint 584 millió forintos veszteséggel zárta a tavalyi évet, a 2021-es 87 millió forint szintén veszteséget követően. A cégnek 4,1 milliárd forint rövid lejáratú kötelezettsége volt tavaly a kapcsolt vállalkozásokkal szemben.