Dráguló nyersanyagok: ezt már nem nyelik le a fogyasztók

agrarszektor.hu
Az élelmiszerektől a tisztítószerek gyártóiig valamennyi vállalkozás számára elengedhetetlen az új termékek fejlesztése, máskülönben nyereségük jelentős részét elvihetik az emelkedő nyersanyag árak - állítja a McKinsey tanácsadó cég.

Májusban ismét AgroFood 2025 és AgroFuture 2025 konferencia! 

Május 20-án a hazai élelmiszeripart érintő legfontosabb témák lesznek terítéken a Portfolio AgroFood 2025 konferencián, május 21-én a Portfolio AgroFuture 2025 konferencián pedig a mezőgazdasági fenntarthatóság és innováció lesz kulcsszerepben.

AGROBÉRLETTEL most az egyik konferenciára 50% kedvezménnyel regisztrálhat!

Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre! 

A nyersanyagok árváltozási dinamikájában utóbbi években megfigyelhető változás az úgynevezett csomagolt termékek (CPG) gyártóit is stratégiaváltásra szólítja fel. Az utóbbi 25 évben ugyanis nem voltak ilyen volatilisek a nyersanyagpiacok, így áremelkedéskor a végtermékek árait is emelni tudták, ugyanakkor fordított esetben a fogyasztási cikkek árai nem csökkentek.

1996 és 2002 között a szektor nyereségének kétharmadát a nyersanyagárak emelkedésének fogyasztókra hárítása adta, amely mintegy 10 milliárd dollárt eredményezett a cégek számára - derül ki a McKinsey elemzéséből.

Mióta azonban a nyersanyagárak folyamatos emelkedésnek indultak, ezek a cégek már csak emelkedő költségeik töredékét tudták végtermékük árában érvényesíteni, amely 2002-2007 között mintegy 70 milliárd dollárjukba került.

Ez a helyzet a kekszgyártóktól a háztartási cikkek gyártójáig valamennyi vállalatot új stratégiák kidolgozására kényszeríti, amennyiben nem akarnak további veszteségeket elszenvedni.

A tanulmány készítői 20 százalékos nyersanyagdrágulást, valamint a végtermékek árának változatlanságát feltételezve a következő öt évre, úgy számolnak, hogy adózás előtti eredményük (ebitda) kétharmadától eleshetnek a cégek.

Egyik megoldás a termékskála bővítése, új termékek bevezetése lehetne, hiszen így nem a meglévő termékek árában kellene az emelkedő költségeket érvényesíteni. Persze az innováció nem egyszerű feladat, azonban a CPG szektor számára elengedhetetlen - vélik a szakértők.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Hamarosan újra együtt az agrárszakma!
EZT OLVASTAD MÁR?