Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Nem minden esetben lehet elkerülni az ütközést a gépjármű elé szaladó vadállattal. Vannak azonban olyan módszerek, amelyekkel jelentősen csökkenteni lehet a sérülés veszélyét, valamint azt a kárt, amit az állat okozhat a gépjárműben - olvasható az Infostart oldalán. Ezzel kapcsolatban Hoffer Zsolt rendőr alezredes, a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy ebben az időszakban - különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve - kellő körültekintéssel kell közlekedni annak érdekében, hogy az ember időben észre tudja venni az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat. Ez világosban viszonylag könnyű.
Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk
- monda Hoffer Zsolt.
A szakember szerint a vezetéstechnikai teendők ott kezdődnek, hogy az ember mindig az adott útszakaszhoz, napszakhoz, látási viszonyokhoz megfelelő sebességet válassza. Ezen kívül olyan vészhelyzet-elhárítási technikát kell alkalmazni, ami gyakorlatokkal elsajátítható.
Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani
- összegezte a készenlét összetevőit Hoffer Zsolt.
A szakember szerint, ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, először is drasztikusan fékezni kell. Ilyenkor ugyanis bízni lehet benne, hogy a vad átér, nem áll meg, nem fordul vissza. A rendőr alezredes szerint a sofőrnek a fékezésen kívül kormánymozdulattal is reagálnia kell. Mint fogalmazott, mindig számolni kell a vad mozgásával, és a haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni. Azt azonban Hoffer Zsolt is elismerte, hogy itt nincsenek főszabályok, hiszen nem lehet belelátni a vad gondolkodásába, és nem lehet tudni, hogy biztosan nem áll meg vagy nem fordul vissza, de jellemzően egy adott sebességgel haladnak át az útszakaszon, és jó esetben lehet azzal a konstans sebességgel számolni, de ez sajnos nem főszabály - mondta a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője.
A vadriasztók az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot,
ezekkel a szakember szerint a vadbalesetek jelentős része megelőzhető. A szarvast különösen veszélyesnek tartják. Ezzel kapcsolatban Hoffer Zsolt elmondta, hogy ha oldalról érkezik, akkor a mozgási sebességével, a tömegével hatást gyakorol az autóra, és a vezető reflexével együtt lehet veszélyes.
Abban az esetben, amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet, a vad bekerülhet az utastérbe, és mivel jó esetben az utazók be vannak kötve, a védekezés lehetősége nehéz
- mutatott rá Hoffer Zsolt.
Ezért ilyenkor arra kell törekedni, hogy abban a pillanatban, amikor már látja az ember, hogy elkerülhetetlen az ütközés a vaddal, akkor ne a féket nyomja, hanem engedje el a féket, hogy a fékezés hatásából lefelé nyomódó, lefelé szoruló első motorteret felengedje, így magasabb ponton találja el az állatot annak érdekében, hogy lehetőleg ne kerüljön fel a motortérre. Ezzel egyidőben olyan kormányzást kell végezni, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezekkel lehet azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni - mondta az alezredes, aki még egyszer nyomatékosította, hogy ha egy mód van rá, az ember mindenképp próbálja meg elkerülni azt, hogy szemből ütközzön a vadállattal.