Ha nem fociznak a magyarok, a sör sem fogy?

Agrárszektor
Amint beköszönt a nyári kánikula, elképesztő ütemben fogy a sör Magyarországon, miközben a hazai fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságokra, és egyre szívesebben költenek a minőségre. Vajon 2018-ban is tovább folytatódik az elmúlt években tapasztalt 1-2%-os növekedés a fogyasztásban? José Matthijsse-t, a Heineken Hungária vezérigazgatóját kérdeztük az idei várakozásokról és a magyar sörpiacról. A fesztiválok és a foci-vb mellett az is szóba került, hogy készül-e idén új termék bevezetésére a sörgyártó vállalat.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

2017-ben 6,2 millió hektoliter sört adott el a hazai piacon a négy nagy itthoni sörgyártó - a Borsodi Sörgyár, a Dreher Sörgyárak, a Heineken Hungária, a Pécsi Sörfőzde, valamint a piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary. Ez mintegy 20 millió korsónyi növekedést jelentett az előző évhez képest - derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének adataiból. Különösen kedveznek a piacnak a nyári hónapok - főleg a meleg időjárás, a fesztiváldömping és a nagy sportrendezvények, de vajon mennyi sört fogunk meginni 2018-ban?

José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója

Egyre kísérletezőbbek a magyar sörivók

José Matthijsse, a Heineken Hungária vezérigazgatója az idei Soproni Sörrally-n a Portfolio-nak elmondta, hogy a belföldi sörfogyasztást látványosan felpörgette a minimálbér és a garantált bérminimum növelése, illetve, hogy ennek következtében a többi bérszinten is történt emelkedés. Ezt mindenképpen kedvező változásnak tartja, hiszen az itteni leányvállalat árbevételének mintegy 90%-a a hazai értékesítésből származik.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének statisztikáiból az is látszik, hogy a nemzetközi trendnek megfelelően egyre inkább a minőségi termékeket keresik a fogyasztók: az előző évben leginkább a középkategóriás sörök eladása nőtt meg, elsősorban az olcsóbb, alsókategóriás termékek rovására. A hipermarketek polcain is egyre nagyobb számban érhetőek el a prémium márkás, a cseh és a kézműves sörök, de az alkoholmentes radlerek forgalma is szépen nőtt.

A vezérigazgató is kiemelte a költési hajlandóság növekedését, amelynek köszönhetően a drágább termékeket is egyre többen vásárolják, illetve szívesebben kísérleteznek új típusú sörökkel. Bízik abban, hogy még az idei évben új terméket vezetnek be a magyar piacra, de erről részleteket nem árult el.
Előretörtek a radlerek
A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint a legkedveltebbek továbbra is a hagyományos sörök, ezek adták az értékesítés 90%-át. A maradék 10%-on az ízesített sörök (7 százalék) és a félbarna, búza- és kukoricasörök osztoztak. A sörmixek, vagyis az úgynevezett radlerek piacán különösen az alkoholmentes szegmens népszerűsége szembeötlő: száz eladott ízesített sörből 48 alkoholmentes volt tavaly, ami 10%-kal haladja meg a 2015-ös adatot. A legdinamikusabban fejlődő szegmens az ízesített, alkoholmentes sörmixeké, ami hosszú távon vélhetően a többi üdítőital-kategória számára jelent konkurenciát a piackutató közleménye szerint.


Mit hoz idén a foci- és a fesztiválszezon?

2016-ban éves szinten 1%-ot tett hozzá a sörpiac növekedéséhez az a rövid időszak, amikor a magyar válogatott kiemelkedően szerepelt a labdarúgó Európa Bajnokságon, hiszen országszerte százezrek követték a mérkőzéseket a vendéglátóhelyeken elhelyezett tévéken és óriás kivetítőkön. Sokan arra számítanak, hogy ez idén sem lesz másként, annak ellenére, hogy saját válogatottunknak most nem szurkolhatunk. A Heineken Hungária vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy ezt a várva várt kiugrást egyelőre nem tapasztalja a sörfogyasztásban, bár mivel még az elődöntőknél tartunk, elképzelhetően tartja, hogy a későbbi, izgalmasabb mérkőzések változást hoznak.

Azonban ahogy megjött a jó idő, látszott a hirtelen megugrás, hiszen ilyenkor sokan ülnek ki szabadtéri helyszínekre, csinálnak különféle programokat, és fogyasztanak közben söröket.

Magyarországon a széles fesztiválkínálat is pörgeti a nyári sörfogyasztást: rendkívül széles ebben a kínálat, mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő programot. Az pedig nekünk sörgyártóként különösen nagy előny, hogy ez kéz a kézben jár a sörfogyasztással. Az eddigi évekhez hasonlóan több magyarországi fesztivállal működünk együtt szponzorként, márkáink megtalálhatóak többek között a VOLT-on, a Balaton Soundon, az EFOTT-on, és a kisebb gasztronómiai és kulturális eseményeken is

- tette hozzá.

A Soproni Sörgyár

Minden helyi gyártónak érdeke, hogy legyen áfacsökkentés

A szektor szereplői és az őket tömörítő szervezetek (a Magyar Sör­gyártók Szövetsége és a Kraft Sör Egyesület) is szorgalmazzák a sör áfájának mérséklését. A HoReCa-szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) bizonyos helyben készült ételekre, italokra már jelenleg is érvényes a kedvező áfakulcs,de a csapolt sör egyelőre nem tartozik közéjük, pedig számos uniós tagországban is kedvező áfa körbe tartoznak az ilyen alkoholos italok. José Matthijsse is egyetért abban, hogy az étterem, bár- és hoteltulajdonosknak több szempontból támogatást jelentene az áfa csökkentése a csapolt sör esetében.

Nagy részben kkv-król és családi vállalkozásokról van szó, amelyeknek a működését megkönnyítené, illetve a sörfogyasztásra is ösztönzőleg hatna. Én abszolút támogatnék egy ilyen lépést, ez minden helyi gyártónak érdeke, hiszen az ő termékeik nagy arányban érhetőek el csapon, ellentétben az importtermékekkel

- véli a vezérigazgató.

A sörfogyasztás fellendülése egyébként a gazdasági válság vége óta töretlen Magyarországon, az utóbbi években pedig a hazai termelők egyre többféle "licenc-sört" gyártanak, magas az import, emellett egyre több kézműves sörfőzde lép be a piacra, színesítve a kínálatot. Ennek fényében nem csoda, hogy a magyar sörpiac legnagyobb szereplői optimisták az idei évvel kapcsolatban: minden adott a forgalom további növekedéséhez.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?