Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

Egyre kevesebb ilyen alma van Európában: ezt jobb, ha mindenki tudja

agrarszektor.hu
A magasba szökő szállítási költségek miatt az idei szezonban jóval kevesebb alma érkezik a déli félteke országaiból az EU piacára. Az unió egyébként összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról. Holland importőrök beszámolója szerint további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben.

Májusban ismét AgroFood 2025 és AgroFuture 2025 konferencia! 

Május 20-án a hazai élelmiszeripart érintő legfontosabb témák lesznek terítéken a Portfolio AgroFood 2025 konferencián, május 21-én a Portfolio AgroFuture 2025 konferencián pedig a mezőgazdasági fenntarthatóság és innováció lesz kulcsszerepben.

AGROBÉRLETTEL most az egyik konferenciára 50% kedvezménnyel regisztrálhat!

Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre! 

A koronavírus-járvány alatt elszálló, majd azóta is folyamatosan emelkedő szállítási költségek egyik vonzata, hogy az idei szezonban kevesebb alma érkezik majd a déli félteke országaiból. Általában az Európai Unióra nettó almaexportőrként gondolunk, és ez igaz is, ám az EU jelentős mennyiségű, összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról (az északi féltekéről pedig Észak-Macedónia, Szerbia és Moldova a legjelentősebb beszállítók). A déli féltekéről származó almák fő célpontja Hollandia, innen történik a re-export legnagyobb része, kisebb mennyiségek Spanyolországba és Olaszországba is érkeznek - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

Holland importőrök jelezték, hogy a magas szállítási költségek mellett további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben. (Idén 50%-kal magasabb a Chiléből származó termékek szállítási költsége, mint tavaly). A nyugat-európai piacokon szeretik a déli féltekéről érkező, választékbővítő fajtákat, ám idén egyszerűen annyira drágák, hogy nem versenyképesek a belpiaci tételekkel szemben. Ez jó hír az európai termelők szempontjából, mivel az import egy jelentős részének kiesése megkönnyíti a tavalyinál amúgy is nagyobb almakészletek levezetését.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Hamarosan újra együtt az agrárszakma!
EZT OLVASTAD MÁR?