Jövő héten ismét együtt a hazai agrárszakma az Agrárszektor konferencián Siófokon!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Nagy István, Áder János, Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az élelmiszereken található jelölések, jelek és feliratok alapvetően arra szolgálnak, hogy a fogyasztó részletesen tudjon tájékozódni az adott termék összetevőiről, jellemzőiről, tápértékéről, a fogyaszthatósági vagy minőségmegőrzési időről és az esetleges allergénekről. A címkéken ugyanakkor a gyártók sok esetben olyan információkat is megjelenítenek, melyek vonzóbbá tehetik az adott terméket a versenytársakkal szemben, mert például egészségesek, ökológiai gazdaságból származnak vagy épp gluténmentesek.
Vannak persze olyan egészséggel és biztonsággal kapcsolatos információk, mint például az élelmiszer neve, az összetevők és az allergének listája, a származási hely, a használati és tárolási útmutató, a tápérték jelölése vagy a nettó mennyiség, amelyeket kötelező feltüntetni a termékek címkéin. Az önkéntes elemek köre azonban ennél jóval szélesebb, így a gyártók feltüntethetnek további állatjólétre, környezetbarát jellegre vonatkozó – olykor zöldrefestésnek minősíthető – állításokat, ökológiai vagy földrajzi jelzéseket és különféle illusztrációkat is. Mint azt ezzel kapcsolatban Keit Pentus-Rosimannus, a Számvevőszék ellenőrzésért felelős tagja kijelentette:
Az élelmiszerek címkéi felvilágosítás helyett túl gyakran hatnak inkább zavaróan; az embereknek több száz különböző rendszert, logót és állítást kell megfejteniük. A vállalkozások igen találékonyan döntik el, hogy mit tüntessenek fel a csomagoláson, és az uniós szabályozás nem tart lépést a folyamatosan változó piaccal. Ez kiszolgáltatottá teszi a mintegy 450 millió európai fogyasztót a szándékosan vagy szándékolatlanul félrevezető üzenetekkel szemben.
Vélt és valós hatások
A fogyasztók gyakran olvashatnak olyan állításokat is, hogy az adott élelmiszertermék kedvező hatást gyakorol az egészségre. Az Unióban alkalmazott 4 637 ilyen állítás tudományos értékelését követően a Bizottság 2012 májusában egy rendeletet, valamint ennek részeként egy 222, a vitaminokra, ásványi és egyéb nem növényi anyagokra vonatkozó engedélyezett állítást tartalmazó felsorolást tett közzé. Ezeknek az egészségre vonatkozó állításoknak öt típusa engedélyezett, melyek egy-egy példáját is bemutatja a jelentés:
- A betegség kockázatának csökkentése
- Bizonyított, hogy a növényi szterinek (szterolok) csökkentik a vér koleszterinszintjét. A magas koleszterinszint a szívkoszorúér-betegség kialakulásának egyik kockázati tényezője.
- A gyermekek fejlődése és egészsége
- A jód elősegíti a gyermekek megfelelő növekedését.
- Pszichológia és viselkedés
- A pantoténsav biztosítja a normál szellemi teljesítőképességet.
- Az egyes anyagok szerepe a szervezetünkben
- A kalcium szükséges a fogak egészségének fenntartásához.
- Hatás a súlyra, az éhség- és jóllakottságérzésre
- A glükomannán a csökkentett energiatartalmú étrend részeként elősegíti a testsúly csökkenését.
A növényi anyagok, termékek esetében azonban nincsen uniós lista az egészségre vonatkozó engedélyezett állításokról. 2023-ban az Európai Parlament nyomatékosan kérte, hogy sürgősen értékeljék ki a már 2010 óta értékelésre váró állításokat, ennek ellenére 2 078 növényi anyagokra vonatkozó állítás továbbra is függőben van a jelentés szerint. Így pedig a fogyasztó tudományos értékeléssel nem alátámasztott és potenciálisan félrevezető állításokkal szembesül.
Mint arra a jelentés figyelmeztet, az uniós élelmiszerjelölési szabályok jelenleg még a magas zsír-, cukor-, illetve sótartalmú termékek esetében is lehetővé teszik a tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó állítások alkalmazását. Ily módon például még egy magas cukortartalmú terméken is fel lehet tüntetni, hogy az C-vitaminban gazdag. Emiatt pedig megeshet, hogy egy egészségesebb táplálkozásra törekvő fogyasztó óvatlanul nagy mennyiségben egészségtelen tápanyagot tartalmazó terméket vásárol. Az is teremthet furcsa helyzeteket, hogy a hatóságok és a fogyasztók egyre több információ közlését várják el az élelmiszerekről, miközben a termékek csomagolása egyre kisebb lesz, ami az olvashatóság rovására mehet.
A jelentés arra is kitér, hogy jelenleg még egyetlen uniós szabály sem határozza meg a vegán vagy a vegetáriánus fogalmát, sem azt, hogy mikor alkalmas egy termék vegetáriánusok vagy vegánok számára, például az állati eredetű termékek nyomaira vonatkozó küszöbértékek révén. Az ilyen élelmiszerekre vonatkozó uniós szabályok hiányában tehát a fogyasztók csak a különböző speciális jelölésekre és terméknevekre alapozhatják döntéseiket. Az ilyen élelmiszereket előállító vállalatok önkéntesen alkalmazhatják például a vegetáriánusok vagy vegánok számára alkalmas élelmiszer-összetevőkre vonatkozó ISO 23662:2021 szabványt, emellett pedig számos önkéntes magántanúsítási rendszer is létezik.
A bírságnak sincs visszatartó ereje
Az uniós szabályok előírják, hogy a tagállamok hozzanak létre olyan kontrollrendszereket, amelyek biztosítják az élelmiszerjelölésre vonatkozó információk pontosságát, és ellenőrzik, hogy az élelmiszeripari vállalatok helyesen hajtják-e végre az uniós címkézési szabályokat. Azt is előírják a tagállamoknak, hogy határozzanak meg szankciókat az élelmiszerjelölési szabályok megsértése esetére, és több különböző módon jelentsék az élelmiszerjelöléssel kapcsolatos gondokat a Bizottságnak
– fogalmaztak a szakértők a jelentésben. Mint ezzel kapcsolatban megállapították, mind a 27 tagállam rendelkezik működő kontrollrendszerekkel, amelyek ellenőrzik is az élelmiszerjelölési szabályokat. A tagállami kontrollrendszerek azonban néha összetettek, és gyakran több hatóságnak van bennük szerepe, ami a hatékonyság csökkenését és más hiányosságokat okozhat.
Az ellenőrzés során arra is fény derült, hogy a tagállamok hatósági ellenőrzéseire vonatkozó beszámolás szabályai túl bonyolultak, hozzáadott értékük pedig nem egyértelmű. Emellett a kiszabott bírságok sem mindig eredményesek és arányosak, illetve visszatartó erejük sincs.
A számvevők megállapítása szerint a fogyasztók tájékoztatása és oktatása az ilyen bírálatok dacára sem mutatkozik prioritásnak. Az Unió 2021 és 2025 között csak mintegy 5,5 millió eurót különített el az élelmiszerjelöléssel kapcsolatos figyelemfelhívó kampányokra, a tagállamok pedig csak szórványosan szerveznek a fogyasztóknak szóló kampányokat. Például hiába kötelező a dátumjelölés, a fogyasztók még sincsenek kellően tisztában a fogyaszthatósági idő és a minőségmegőrzési idő jelentésével és következményeivel.
Végkövetkeztetésünk szerint az Unióban az élelmiszerjelölések segíthetik a fogyasztót abban, hogy megalapozottabb döntéseket hozzon élelmiszervásárláskor, de számottevő hiányosságok tapasztalhatók az uniós jogi keretben, akárcsak a nyomonkövetés, a beszámolás, a kontrollrendszerek és a szankciók terén. Mindezen okok miatt a fogyasztó gyakran szembesül zavaró vagy félrevezető, illetve nem könnyen érthető élelmiszerjelölésekkel
– fogalmaztak a szakértők a jelentésben.