Nemrég közös kutatást végzett a Heineken és az Oxfordi Egyetem az alkoholmentes söröket illetően. Ennek eredménye azt mutatja, hogy bár a legtöbb ember elfogadhatónak tartja, hogy alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italokat fogyasszon, ha szórakozni megy, de sokan a társadalmi nyomás miatt mégis az alkoholosabb változatok mellett döntenek - írta meg a Világgazdaság. A 11 842, különböző korú felnőtt megkérdezésén alapuló tanulmány szerint 68%-uk már kipróbálta az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, és 80%-uk úgy véli, hogy ezek fogyasztása elfogadhatóbb, mint öt évvel ezelőtt.
Ugyanakkor azok közül, akik évente legalább egyszer vagy kétszer fogyasztanak alkoholt, a válaszadók fele azt mondta, hogy társaságban „mindig” vagy „néha” fogyaszt alkoholt annak ellenére, hogy szándékukban állt az alacsony vagy alkoholmentes alternatívák fogyasztása. Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológia professzora, és a jelentés szerzője szerint
az emberek jelentős része látszólag teljesen nyitott az alternatívákra, ám a társasági alkoholfogyasztásra továbbra is nehéz nemet mondani.
A szakember szerint személyes szinten az alkoholmentes alternatívák nagyrészt elfogadottá váltak, ám amíg ez nem emelkedik társadalmi szintre, addig az eladások nem fognak jelentősen növekedni, tekintettel arra, hogy az alkoholfogyasztás elsősorban egy szociális tevékenység.
Nem illik erről beszélni, de nagy a nyomás
A megkérdezettek jelentős része, 68%-a már kipróbálta az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat. A válaszadók legnagyobb korcsoportját a Z generáció jelentette 73%-kal. És ez a korosztály van kitéve a legnagyobb társadalmi nyomásnak, hogy alkoholos italokat fogyasszon:
- a megkérdezettek 35%-a csak akkor inna ilyen italokat, ha a barátaik is azt tennék;
- 38%-uk rosszul érezné magát, ha nem csatlakozna a társaik fogyasztásához;
- 21%-uk pedig „le is lett szólva” amiatt, hogy nem iszik alkoholos termékeket.
A szociális nyomás mellett azonban több tényező is közrejátszik abban, hogy a sokat reklámozott alternatívák miért nem tudnak alaptermékké válni a szórakozóhelyeken: a legtöbb fogyasztós szerint ugyanis vagy az áruk túl magas, vagy nem szeretik az ízüket. A nagy sörgyártók, köztük a Heineken és az AB InBev nagy összegeket fektettek be a reklámozásba és a termékbevezetésbe, hogy kihasználják ezt a trendet, amely a sörfogyasztás lassulásával új piacot teremtett a sörgyártók számára, ugyanis az IWSR italadatszolgáltató szerint ugyanis a globális sörmennyiség 2023-ban 1%-kal zsugorodott.
Ennek ellenére a Heineken elemzői szerint az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú kategória a következő négy évben várhatóan 4%-os összetett éves növekedési ütemmel fog bővülni az ágazat tíz legfontosabb piacán. Egyedül az alkoholmentes termékek esetében 7%-os növekedés várható.