Így söröznek a fiatalok: meglepő dolog derült ki sokak kedvenc italáról

Így söröznek a fiatalok: meglepő dolog derült ki sokak kedvenc italáról

agrarszektor.hu
Az alkoholmentes sörök mindig is furcsa helyzetben voltak a hagyományos, alkoholos változatokhoz képest. És bizony a magas árak és a furcsa ízek sem segítették elő a szektor bővülését. Noha jellemzően a fiatalabb generációk tagjai közül próbálják ki ezeket az alkoholmentes italokat a legtöbben, a szociális nyomás rájuk hat a legjobban.

Nemrég közös kutatást végzett a Heineken és az Oxfordi Egyetem az alkoholmentes söröket illetően. Ennek eredménye azt mutatja, hogy bár a legtöbb ember elfogadhatónak tartja, hogy alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italokat fogyasszon, ha szórakozni megy, de sokan a társadalmi nyomás miatt mégis az alkoholosabb változatok mellett döntenek - írta meg a Világgazdaság. A 11 842, különböző korú felnőtt megkérdezésén alapuló tanulmány szerint 68%-uk már kipróbálta az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú alternatívákat, és 80%-uk úgy véli, hogy ezek fogyasztása elfogadhatóbb, mint öt évvel ezelőtt.

Ugyanakkor azok közül, akik évente legalább egyszer vagy kétszer fogyasztanak alkoholt, a válaszadók fele azt mondta, hogy társaságban „mindig” vagy „néha” fogyaszt alkoholt annak ellenére, hogy szándékukban állt az alacsony vagy alkoholmentes alternatívák fogyasztása. Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológia professzora, és a jelentés szerzője szerint

az emberek jelentős része látszólag teljesen nyitott az alternatívákra, ám a társasági alkoholfogyasztásra továbbra is nehéz nemet mondani.

Nem illik erről beszélni, de nagy a nyomás

A megkérdezettek jelentős része, 68%-a már kipróbálta az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat. A válaszadók legnagyobb korcsoportját a Z generáció jelentette 73%-kal. És ez a korosztály van kitéve a legnagyobb társadalmi nyomásnak, hogy alkoholos italokat fogyasszon:

  • a megkérdezettek 35%-a csak akkor inna ilyen italokat, ha a barátaik is azt tennék;
  • 38%-uk rosszul érezné magát, ha nem csatlakozna a társaik fogyasztásához;
  • 21%-uk pedig „le is lett szólva” amiatt, hogy nem iszik alkoholos termékeket.

A szociális nyomás mellett azonban több tényező is közrejátszik abban, hogy a sokat reklámozott alternatívák miért nem tudnak alaptermékké válni a szórakozóhelyeken: a legtöbb fogyasztós szerint ugyanis vagy az áruk túl magas, vagy nem szeretik az ízüket. A nagy sörgyártók, köztük a Heineken és az AB InBev nagy összegeket fektettek be a reklámozásba és a termékbevezetésbe, hogy kihasználják ezt a trendet, amely a sörfogyasztás lassulásával új piacot teremtett a sörgyártók számára, ugyanis az IWSR italadatszolgáltató szerint ugyanis a globális sörmennyiség 2023-ban 1%-kal zsugorodott.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Legyen Ön is EARLY BIRD!
EZT OLVASTAD MÁR?