2025. január 30. csütörtök Martina, Gerda
Figyelmeztet a GVH: jogsértő lehet az áremelésről beszélni

Figyelmeztet a GVH: jogsértő lehet az áremelésről beszélni

agrarszektor.hu
Újabb lépéseket tesz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az áremelkedések visszaszorítása érdekében. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit tömörítő – érdekképviseleti szervezethez.

Legyen Ön is EARLY BIRD - Agrárium 2025 konferencia

A rendezvény célja, hogy áttekintse mindazokat a fontos támogatási, szabályozási, finanszírozási, piaci és jövedelmezőségi változásokat, illetve kilátásokat, amelyek döntően meghatározzák az agrárgazdasági vállalkozások egész éves eredményes gazdasági/üzleti tevékenységeit.

Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre! 

35% kedvezmény NAK-szaktanácsadóknak és NAK-tagoknak!

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást. Mindemellett a GVH figyelemmel kíséri az egyes termékláncokban – például a tojás vagy tejtermékek esetében – tapasztalható piaci folyamatokat és indokolt esetben beavatkozik – áll a Versenyhivatal közleményében.

Piacbefolyásoló közlemények?

A GVH hozzáteszi: több élelmiszerpiaci érdekképviseleti szervezet esetében is általános gyakorlattá vált, hogy olyan tartalmú közleményeket adnak ki, melyek szerint némely termékek árának emelése szükséges.

Rigó Csaba Balázs a felszólító levelekben azt írta, hogy az alapvető élelmiszerek árainak emelkedése, illetve az érdekképviseletek által időszakonként kiadott, áremelésre javaslatot tevő, illetve azt szükségesnek minősítő közlemények között feltételezetten ok-okozati összefüggés áll fenn. Mindezek alapján „a közlemények kiadása olyan összehangolt áremelkedéshez vezethetett, amely a versenytörvény hatálya alá eshet, és különösen inflációs piaci környezetben okozhat olyan összehangolt árpolitikát, amely szembe megy az önálló piaci döntések kialakítására vonatkozó kritériummal” – világított rá a GVH elnöke.

EZ IS ÉRDEKELHET

Jogsértést kockáztatnak

Mint írta a vállalkozások közötti megállapodások versenyjogi megítélésének kiindulópontja, hogy a vállalkozások piaci döntéseiket önállóan hozzák meg, mellőzve a versenytársakkal összehangolt piaci magatartást. Rigó Csaba Balázs rámutatott:

Az érdekképviseleti szervek által tett nyilvános nyilatkozatok és kiadott közlemények, amelyek a tagok jövőbeni áremelésére és annak javasolt mértékére vonatkoznak, illetve konkrét árképzési stratégiákat is tartalmaznak, feltételezhetően sértik a versenytörvény 11. § (1) és (2) rendelkezéseit.

A GVH elnöke ezért megfontolásra javasolta az egyes élelmiszerpiacokat érintő információcsere, illetve közleménykiadási gyakorlat felülvizsgálatát, és oly módon történő módosítását, amely versenybarátabb módon érvényesíti a termelői, illetve feldolgozói érdekeket, és nem vezet összehangolt áremelésekhez, tekintettel arra, hogy ezek a fogyasztói árak jelentős emelkedését is okozhatják.

Az ilyen levelek célja az, hogy a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a jogkövető magatartás elősegítése érdekében aggályait jelezze a fent ismertetett piaci magatartással összefüggésben. A felszólítottnak lehetősége van arra, hogy önkéntes válaszadás keretében 60 napon belül jelezze a GVH részére a felszólító levélben foglaltakkal kapcsolatos álláspontját, különösen, hogy milyen lépéseket tett vagy kíván tenni a jogkövető magatartás helyreállítása érdekében.

EZ IS ÉRDEKELHET

Súlyosbító tényező lehet

A felszólító levél ugyanakkor lehet súlyosbító tényező is abban az esetben, ha a tiltott magatartás nem szűnik meg és az ellen a Gazdasági Versenyhivatal – hatáskörének keretei között – fellép. Amennyiben versenyfelügyeleti eljárásban bebizonyosodik, hogy az eljárás alá vont nem jogszerű magatartást folytatott, akár jelentős bírságra is számíthat (az előző éves nettó árbevétel maximum 13%-ára). A felszólító levél jogintézményét szabályozó versenytörvényi rendelkezések 2023. január 1-jén léptek hatályba. A GVH elnöke 2024-ben 53 esetben élt ezzel az eszközzel.

AGRÁRSZEKTOR VÉLEMÉNY
A GVH felszólítása elsősorban amiatt születhetett, mert a közleményekben számszerűsítve is megjelent az indokoltnak tartott áremelés mértéke – ez valóban felvetheti egy esetleges versenyfelügyeleti eljárás során a piac befolyásolásának kísérletét. Az érdekképviseleti szervezetek védelmében azonban meg kell jegyezni azt is, hogy a termelés feltételeinek drágulása és a világpiaci árak alakulása kényszerpályára helyezi az egyes termékpályák szereplőit. A takarmány, az energia, a munkaerő költségének emelkedése nyilvános információ és jól kiszámítható kiadásnövekedést jelent a termelő és feldolgozó szereplőknek – ebből pedig óhatatlanul áremelkedés adódik. A megnevezett költségek növekedése jól behatárolható, így a termékpálya egyes szereplői által megfogalmazott áremelési szándékok is egy adott sávban mozognak a gyakorlatban. Természetesen az ilyen szándékok egyeztetése a versenyjog megsértését jelenti, így a GVH fellépése érthető, ám az érdekképviseletek célja valószínűleg nem a sajtón keresztül „elkövetett” kartelezés, hanem a piaci folyamatok leírása és a termelők igényeinek képviselete lehetett.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Legyen Ön is EARLY BIRD!
EZT OLVASTAD MÁR?