Holnap jön az Agrárium 2025 konferencia! Szerezze meg jegyét még most!
Figyelem! Az országos főállatorvos rendkívüli előadást tart a konferencián az aktuális járványhelyzetről, ne maradjon le!
Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre!
35% kedvezmény NAK-szaktanácsadóknak és NAK-tagoknak!
A Márka Üdítőgyártó Kft. az egykori Márka brandeket igyekszik újrapozicionálni és a jelenlegi piacon megtartani – az elmúlt 15 évben kifejezetten erre összpontosított a vállalat. Ennek eredményeként a cég meghatározó szereplőjévé vált a magyar szénsavas italok piacán. Ennek eredményeként nemcsak az ízesített termékek körében piacvezetők, hanem a teljes szénsavas italpiac közel 15-16%-os részesedésével a második helyet foglalják el.
Tudatosan építenek a nosztalgiára
A cég történetében a fordulópontot 2017 jelentette, amikor megnyitották saját üzemüket Felsőlajoson – mondta el az Agrárszektornak Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. egyik tulajdonosa. Hozzátette: ekkor indultak el céltudatosan olyan magyar brandek felkutatására, amelyeket érdemes és lehetséges visszahozni a piacra. Így került képbe a Traubisoda is.
A Traubisodával már több mint hat éve foglalkozunk. A termék visszahozását hosszas jogi viták előzték meg, de 2024 végére sikerült egy hosszú távú, royalty alapú megállapodást kötnünk.
Egyre nagyobb hányad a zéró termékkör
A cég a piaci bevezetést három ízvariánssal kezdi meg: a klasszikus szőlő, annak cukormentes (zéró) változata és egy kékszőlő változat lesz elérhető. A cég az eredeti receptet a mai élelmiszerbiztonsági és fogyasztói elvárásoknak megfelelően dolgozta át. A termékkel hosszú távra terveznek, az alapízek mellett folyamatosan dolgoznak limitált kiadásokon is, hogy fenntartsák a fogyasztói érdeklődést.
A zéró termékek arányának növelését kulcsfontosságúként kezelik: a vállalat célja, hogy az összértékesítés 30%-a zéró termék legyen, ezen felül a piacon lévő hasonló termékekhez képest jelentősen magasabb gyümölcstartalommal dolgoznak.
Hazai termelőktől veszik az alapanyagot
Az alapanyagként szolgáló szőlősűrítmény beszerzése alapvető fontosságú a gyártóvállalat számára, amely több hazai beszállítóval áll kapcsolatban. Saját szőlőfeldolgozást nem végeznek, mivel kiemelt figyelmet fordítanak a termékek sterilitására. Az aszeptikus, azaz steril környezetben kezelt szőlősűrítmények biztosítják, hogy a feldolgozási folyamat során minimalizálják a szennyezés kockázatát. Pécskövi Tibor elmondta:
Nagyon fontos számunkra, hogy a rendszerünkbe már steril állapotban érkezzenek a termékek, hogy kockázatmentesen dolgozhassunk velük.
Komoly adóterhekkel néznek szembe
A gyártóvállalatot jelentős mértékben érintik a környezetvédelmi termékdíj (EPR) és a népegészségügyi termékadó (NETA) terhei. Ezek az adók a vállalat költségeinek 35-40 százalékát teszik ki, ami komoly kihívást jelent a hazai gyártók számára.
Ennek ellenére a cégvezető hozzátette: "Az íz nagyon fontos számunkra, nem engedhetjük meg, hogy csak az adóoptimalizálás vezérelje a termékfejlesztést.”
A tulajdonos elmondása szerint a NETA valóban jelentős terhet ró a termékekre: egy 2 literes kiszerelés esetében a költség 16 és 46 forint között mozog, attól függően, hogy melyik adósávba esik egy adott termék. Ez a különbség lényegesen befolyásolja a fogyasztói árakat, ami megnehezíti a versenyképesség fenntartását a piacon.
A magyarlakta területeket célozzák meg
A vállalat exporttevékenysége is növekszik, mára a bázisforgalom 15-20 százaléka származik külföldi értékesítésből. A külföldi piacokon az 1,75 literes kiszerelés mellett a 0,33-as doboz bizonyult a legversenyképesebbnek, amelyet a vállalat hamarosan palackozni kezd.
Elsődleges célkitűzésük a környező magyarlakta területek lefedése, ahol van termékismeret a fogyasztók körében. Ebben kiemelten kezelik Romániát, ahol saját céget működtetnek, és már piacépítési tevékenységet folytatnak. "Célunk a szlovák és a szerb piac elérése is, különös figyelmet fordítva a magyar termékismerettel rendelkező területekre" – emelte ki a Pécskövi Tibor.