Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Magyarország 2007-ben 5 évre kérte és kapta meg Brüsszeltől az etanolra vonatkozó adókedvezmény alkalmazásának lehetőségét, mely ez év végén érvényét veszti. A meghosszabbítás lehetősége adott, ám egyelőre kétséges, hogy élni fog-e ezzel a lehetőséggel. Iparági információk szerint megoldás kulcsa Dr. Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes államtitkár kezében van, az általa vezetett főosztálynak kellene hivatalosan fenntartani hazánk mozgásterét a zöld üzemanyag adóztatásának kérdésében. A Magyar Bioetanol Szövetség, és több iparági szereplő is egyeztetéseket folytatva sürgeti a lépés megtételét, azonban érdemi előrelépés hónapok óta nem történt az ügyben.
A jövedéki adó mentesség megszüntetésével, majd drasztikus emelésével már amúgy is a szakadék szélésre került a hazai E85 ipar. A literenkénti összesen mintegy 90 forintos adótehernek köszönhetően egész egyszerűen már nem éri meg Magyarországon hozni forgalomba a bioetanolt, a hazánkban működő gyártók szinte kizárólag exportra termelnek. Iparági források szerint ez annak fényében különösen szomorú, hogy jelenleg a bioetanol az egyetlen olyan energiahordozó, amelynek alkalmazásával hazánk teljesíteni tudja a megújuló energiahordozók tekintetében tett vállalásait, vagyis az EU 2009-es megújuló energiahordozók részarányára vonatkozó direktíva előírásait.
Az alternatív üzemanyagok mindegyike (LPG, földgáz-autógáz) részesül jövedéki adó kedvezményben vagy mentességben, ezek közül azonban csak az E85-bioetanol megújuló energiaforrás, nem véletlenül élvez több európai országban teljes adómentességet. Az E85-tel hazánk jelentős mennyiségű kőolaj importot vált ki, miközben munkahelyeket teremt a mezőgazdaságban, az iparban és a közlekedésben. A korábbi adómentességet a kormány az elmúlt év utolsó harmadában, két lépcsőben emelte a jelenlegi mértékre (70 Ft/l). Ezzel a szinttel számítva az E85 jövedéki adója már nem okoz bevételkiesést a költségvetésnek, mert az adó mértéke energiatartalomra számítva nem marad el a benzinétől, gázolajétól. Sőt, a túlzott jövedéki adó miatt energiaegységre vetített árát tekintve a benzin már olcsóbb, mint a zöld üzemanyag, ami piaci verseny szempontjából hátrányos megkülönböztetést jelent. Az etanol alacsonyabb energiatartalmából eredő többletfogyasztás miatt a költségvetésbe befizetett, km-re vetített jövedéki adó a benzin és a gázolaj adójával azonos mértékű.
A bioetanol iparág szereplőinek véleménye szerint a 2020-as megújuló üzemanyag célt hazánk az E85 nélkül nem lesz képes teljesíteni. A piac fenntartásához a literre számítottan kedvezményes adóra szükség van, ezért a jövedéki adókedvezmény fenntartását Brüsszelben mielőbb kezdeményezni szükséges. Az ebben információink szerint eljárni illetékes Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes államtitkár titkársága az Agrárszektor.hu megkeresésére reagálva úgy tájékoztatott, a kormány jelenleg vizsgálja, hogy az üzemanyag előállítási költségére, a kérdés mezőgazdasági vonatkozásaira és egyéb szempontokra tekintettel mennyiben indokolt az adókedvezmény megújítása.