Különbség traktor és traktor között (x)

agrarszektor.hu
A Fendt erőgépeket a piac és a szakma magas árszintű traktorokként tartja számon. Sok vállalkozó viszont igyekszik az alacsonyabb árfekvésű gépekben is megtalálni a magasabb árfekvésű gépek tulajdonságait. Ezek összehasonlítására legtöbbször táblázatokat, sablonokat használnak, melyek akár arra az eredményre is vezethetik őket, hogy a két traktor között nincs különbség, csak az árában. Egyforma egy sablon alapján, mégis különbözik. Hogy is van ez?

Íme néhány példa:

Rugózott első híd: A Fendt traktorban szintszabályozott, fülkéből kikapcsolható, teljesen karbantartásmentes (nincs zsírzógomb). Egy másik traktorban számtalan zsírzógomb található, amelyet alig lehet elérni és rendszeresen kenni kell, a rugózás pedig nem kikapcsolható.

Terhelés alatt kapcsolható, fokozatmentes váltó: A Fendt 1995 óta gyártja a Vario váltót, amely teljesen fokozatmentes 0,02-40/50/60km/h-ig és csak terhelés alatt "kapcsol" ill. pontosabban változtatja a fordulatszám áttételt. Más gyártók először elzárkóztak a "fokozatmentes" technológiától, majd mára szinte minden gyártó próbálja követni a Fendt márkát. Csak követik. A legtöbb esetben a fokozatmentes szó alatt "automatikusan kapcsolt fokozatokról", lépcsőzetes áttétel változtatásról beszélhetünk. A "terhelés alatt" kifejezés pedig csak sok esetben kis kiegészítéssel ("csoporton belül terhelés alatt kapcsolható") igaz csak.


Fülkerugózással: A Fendtben ez a szó jelentheti a gumibakot, a csavarrugós fülkerugózást, és szériától függően 2-3 féle légrugós fülkerugózást. E tekintetben a legjobb, ha kipróbálják a leendő vásárlók a traktort. Mindjárt érezni fogják, hogy mi is a különbség traktor és traktor között kényelemben.

Kormányzás, index: A Fendtben olyan, mint a személyautókban általában. Kormányzás kanyar után visszaáll egyenes irányba, indexkapcsoló visszaáll alapállásba. Ez sincs minden traktormárkánál így, holott mindegyik rendelkezik ezen "alapspecifikációval". Néhányan még a Wartburg és IFA műszaki színvonalán állnak.

Fordulóautomatika: A Fendtnél - mivel szinte minden traktorfunkció elektronikusan vezérlet - ebbe a funkcióba bármely traktor és munkagép funkció integrálható. Az egyes lépések kapcsolása lehet idő, megtett távolság, átfolyt olajmennyiség vagy épp traktor-pozíciófüggő. A fordulóautomatika kezelésére 4 nyomógomb áll rendelkezésre, amelyekre akár négy különböző feladatsort is programozhatunk. Más traktorokban is van ilyen funkció. Valahol csak 1 vagy 2 működtető nyomógombbal (és lehetséges feladatsorral) és némelyiknél csak bizonyos traktorfunkciók automatizálhatók.


Összkerék- ill. differenciálműzár kapcsolás: Ez látszólag minden traktormárkában "alap". A Fendtben persze ez is kicsit más, több. AUTO-funkcióval a traktorosnak szinte nem is kell foglalkoznia a kapcsolással. Egyes neves márkák traktorainál pedig ezt még mindig a traktoros kapcsolgatja, vagy épp felejti el kapcsolni, amivel persze direkt úton növeli az üzemanyag-fogyasztást. A differenciálzár is a Fendtben jellemzően "100% lamellás" néhány szériában kiegészítve Lockomatic kapcsolással. Több traktorgyártónál ez épp fordítva van, de minden traktorban szerencsére a differenciálzár "alap".

Mellső emelőmű: Fendtnél valamennyi szériánál a traktor szerves részeként tervezik bele a gépbe és nem csak úgy "utólag" rászerelnek valamit, ami funkcióban tud emelni, közben pedig csökkenti a traktor szabad hasmagasságát és a működtetéséhez egy külön hidraulikakör kell. Amúgy a Fendtnél ebből is igény szerint létezik egy egyszerű emelőmű, egy, amelyik helyzetszabályozással rendelkezik és egy harmadik, amely ezen túlmenően még terhelésszabályzás révén a munkagép tömegét - a fülkéből szabályozható módon - átteszi a traktor kerekeire. Vajon a többi márkánál a "mellső emelőmű" csak úgy egyszerűen kipipálható a sablonban? Persze a Fendtnél az orrsúlyok fel- vagy le rakása mellső emelőmű nélkül megtehető egyszerűen a hídrugózás révén. Vajon a táskasúlyokat is így teszik le más márkánál?

Keréksúlyok: Mindig kellenek? Szállításkor is? A Fendtnél a keréktárcsa külső oldalára vannak csavarozva a keréksúlyok és akár több lépcsőben le is szerelhetők, anélkül, hogy a kereket le kellene szerelni. Vannak gyártók ahol a súlyok a féltengelyre vannak felszerelve, más gyártóknál a keréktárcsa belső oldalára.

Abroncsnyomás-szabályozás: Jelenleg a Fendt az egyetlen traktorgyártó, amely gyári megoldásként kínálja ezt a nagy traktorainál. Van erre persze megoldás házilag is akár. De valljuk meg, a gyári az azért más, és azt szeretni és használni fogják. Ha kicsi az abroncsban a nyomás, akkor körbefordul a keréktárcsán a gumiköpeny… használhatatlan lesz. Erre is a Fendt fejlesztette ki azt az asszisztencia rendszert, amely javaslatot ad a keréknyomás értékére.


Márkaimázs, hiedelmek: Elgondolkodott már azon, hogy miért pont azt a két-három márkájú traktort, vagy épp autót hasonlítja össze, amit és vajon miért zárja ki a többit? Az, hogy az emberek mit gondolnak egy márkáról, meghatározó. E gondolatok egy részének van alapja, másik része viszont csak a hit. "Drága, keveset fogyaszt, túl sok benne az elektronika." Aki a traktorok világába mozog ezek után bizonyára a Fendtre gondol. De a Fendt nem drága, csupán magas technikai felszereltségű és ezért magas árszintű traktor. A Fendtben nincs több elektronika mint más korszerű traktorokban, csak ésszerűbben működik. Pl. Motor- és váltóvezérlés szinte minden korszerű traktorban elektronikával történik. A Fendtnél az adott esetben 6 pár munkalámpát egy központi kapcsolóhoz lehet rendelni és egy gombnyomással fel- lekapcsolgatni más gyártónál ezeket egyenként kell ma is kapcsolni. Az, hogy a Fendt keveset fogyaszt, pedig mérésekkel igazolt tény.

 

Összehasonlításra szükség van! Jók és hasznosak, de aki csak ez alapján választ traktor, munkagépet vagy más termelőeszközt, az a végén egy dolgot biztos nem kap meg. Azt az emberi kapcsolatot, amelyre építhet, ha majd megáll a technika. Ezt a kapcsolatot a bizalom építi, a bizalmat pedig az együttgondolkodás. Ehhez az együttgondolkodáshoz pedig eladó és vevő által együtt eltöltött időre van szükség. Ebből van mindenkinek a legkevesebb, nem mindegy hát, hogy kire és mire fordítja.

Egy sablon alapján összehasonlítani két traktort lehet, de nem elég. Keresse az AXIÁL Kft. területi képviselőit és termékmenedzsereit, akik szívesen adnak tájékoztatást termékeikről, akik a "pipa" mögött rejlő közös tudásban hisznek.

További információk: www.axial.hu

Kresz Gábor, Fendt referens, AXIÁL Kft.

(x)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Legyen Ön is EARLY BIRD!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 24. 12:02