Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Amikor a szövetséges csapatok betörtek Németországba, a nácik állítólag alkatrészeket öntöttek a zsidóktól és a háború más áldozataitól harácsolt aranyakból, majd beépítették azokat a Lanz Bulldog traktorokba. Ez a mítosz Chile déli részén sokáig élénken élt az emberek emlékezetében, de állítólag Dél-Amerika több országába is jutott Hitler "aranytraktoraiból".
A legendát az is táplálta, hogy 1945 után feltűnően sok német állampolgár kereste fel Chilét, hogy visszavásárolják a háború utolsó szakaszában oda került német erőgépeket. Ha hinni lehet a szóbeszédnek, minden traktorba körülbelül 2 kilogramm nemesfém elemet szereltek be, majd festékkel álcázták azokat. Mai világpiaci árfolyamon számolva a - feltehetőleg 14 karátos aranyból készített - alkatrészek 13,5 millió forintba kerülnének, ami az akkori értékén is meglehetősen szép árnak számított egy egyszerű traktorért.
Bizonyos források szerint az 1940-es évek második felében nagyjából 1000 Lanz Bulldogot vásároltak meg, és szállítottak haza Chiléből Németországba. Fennmaradt iratok tanúskodnak arról, hogy egy bizonyos Thomas Tisch és fivére 15 ezer amerikai dollárt fizettek egy olyan traktorért, amely másnak fabatkát sem ért volna. Tekintve, hogy a háború után egy uncia (vagyis bő 28 g) arany 35 dollárba került, 2 kilogramm nemesfémért elég lett volna 2500 dollárt is kiadniuk a testvéreknek. Mivel ezt bőven túllépték, feltételezhető, hogy a gépekben akár 20 kilogramm arany is el lehetett rejtve.
A Heinrich Lanz AG német gépgyárat 1859-ben alapították. Fél évszázaddal élte túl névadó-tulajdonosát, az 1905-ben elhunyt Heinrich Lanzot, és csak a második világháborút követően szűnt meg, pontosabban felvásárolták, így jó pár évig még a "békeidőben" is működhetett.
A Lanz Bulldog traktorok gyártása 1921-ben kezdődött, és 1960-ig számos típusa készült el. Közben (1956-ban) a John Deere vásárolta fel a céget, de néhány évig még John Deere-Lanz néven továbbvitte a termékvonalat. A Bulldog a legnépszerűbb német erőgépek közé tartozott, összesen 220 ezer darabot gyártottak belőle. Az egyszerű felépítésű traktort egyhengeres, 6,3 literes, 12 LE-s motor hajtotta, de később már 10,3 literes, 55 "lovas" erőforrást is szereltek bele. Az arany alkatrészek létezését megerősítő bizonyítékok egyelőre nem kerültek elő.