Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Akár 220 milliárd euróval is visszaeshet Németország ipari szektora 2025-re, ha a cégek nem használják ki a digitális technológiában rejlő lehetőségeket, és hatékonyságban, versenyképességben lemaradnak amerikai és ázsiai konkurenseikhez képest.
A tét nagy, hiszen az említett 220 milliárd euró Magyarország négyévi működését fedezné, Németország tehát ennyit bukhat pár esztendő leforgása alatt. A versenyképesség javítása már a mezőgépgyártás területén is elindult.
A szenzorok, kamerák, GPS-alapú rendszerek és speciális szoftverek ma már az átlagos felszereltségű eszközeiken is megjelennek.
A traktorok, kombájnok, munkagépek "túlelektronizálása" ugyanakkor nem minden gazdálkodó tetszését nyerte el. Nagyobb az eszközök meghibásodásának lehetősége, drágább a javítás és a szerviz, ráadásul a tulajdonos legfeljebb a karbantartást tudja egymaga elvégezni, komolyabb szerelési munkákhoz már kénytelen szakembert hívni. Ez természetesen pluszköltséggel jár, ugyanakkor a korszerűen felszerelt gépekkel megvalósítható precíziós gazdálkodás révén jelentős megtakarítás érhető el munkaidőben, inputanyagban, így a kiadások megtérülhetnek.
A 21. században elindult az Ipar 4.0, vagyis javában zajlik a negyedik ipari forradalom, amely a mezőgépgyártást is elérte. Nem a legjobb pillanatban, hiszen a gyártócégeknek úgy kellene növelniük K+F kiadásaikat, hogy a gépeladások évek óta stagnálnak, sőt visszaesnek, és a termelőket még az alacsony terményárak is sújtják. A Claas Csoport is úgy próbál az innovációs élmezőnyben maradni, hogy a tavalyi bevétele bő 5 százalékkal esett vissza 2015-höz képest, így 3,6 milliárd eurót tett ki, 200 millióval kevesebbet a korábbi évhez képest.
Az egyetlen út az előremenekülés, vagyis a modern technológiák segítségével fenntartani a versenyképességet. A turbináktól a vonatokig rengeteg eszközt gyártó Siemens ambergi üzemében például már a gyártás 75 százaléka automatizált. A gyár 1989-es megnyitása óta a termelés a 9-szeresére nőtt, miközben az 1300 fős alkalmazotti létszám lényegében nem változott.
A mezőgépgyártás környékén is tevékenykedő Bosch 2020-ig egymilliárd eurót kíván megtakarítani, illetve plusz egymilliárdos bevételt akar szerezni az új technológiák meghonosításával. Stuttgart melletti gyárukban a robotok már az emberekkel együttműködve dolgoznak, és a kooperáció már eddig is jelentős termelékenység-növekedést eredményezett. Az ember-robot együttműködés kritikus terület, a Bosch gyárban a balesetek megelőzésére különböző módszereket dolgoztak ki: amikor a robotok egyedül vannak, villámgyorsan dolgoznak, ám ha egy "humán" alkalmazott fél méteren belülre kerül, a munkasebességüket az ötödére csökkentik. Az ilyen megoldások révén egy-két évtizeden belül nemcsak az eddigi munkakultúra alakul majd át, de a javak előállítása is minden eddiginél gazdaságosabbá válhat.