Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Ezt a traktorategóriát korábban talajművelő traktoroknak nevezték és szinte csak a nagy vonóerőigényű, vontatott talajművelő gépek vontatására használták. A mai korszerűbb konstrukciók már szinte kivétel nélkül hátsó hidraulikus függesztő szerkezettel is rendelkeznek, illetve hátsó TLT-vel is felszerelhetők, így kiszélesedett az alkalmazási területük is.
A talajművelés mellett elterjedten használják ezeket nagy munkaszélességű vetőgépek, vetőgépcsaládok és vetőaggregátok üzemeltetésére is, ahol jó szolgálatot tesz a gumihevederes, talajkímélő járószerkezet. A traktorok 30 km/h maximális sebessége a rövid távolságú szállítási feladatokban is növelte a felhasználásukat. Gyakran lehet velük találkozni a betakarítógépek kiszolgálásának kiközelítéses és átrakásos szállítási technológiáiban, nem ritkán 40-50 tonnás, ugyancsak gumihevederes futóművel felszerelt átrakó kocsik vontatása közben. Jó szolgálatokat tesznek a meliorációs munkák, a területrendezési és útépítési feladatok ellátása területén is.
A Case IH-ban egy 13 literes FPT Cursor 13, a másik kettőben 15 literes Cummins QSX15 motor szolgáltatja a teljesítményt. Mindhárom korszerű, elektronikusan vezérelt, magasnyomású Common Rail befecskendezésű, levegővisszahűtéses turbódízel motor. Füstgáztisztítási technológiájuk a legszigorúbb (Tier 5/Stage V) levegőtisztasági normákat is képes teljesíteni. A három motor közül a legkisebb hengerűrtartalmú FPT (Fiat Powertrain) motor nyújtja a legnagyobb névleges (628 LE) és maximális (692 LE) teljesítményt, valamint a legnagyobb nyomatékot (2941 Nm) is. Továbbá a legnagyobb (40 %) nyomatéki rugalmassággal is ez dolgozik. A másik két traktorban található Cummins QSX15 motor jellemzői hasonlóak, de nagyobb a hengerűrtartalmuk és több üzemanyagot fogyasztanak.
A Case IH Quadtrac nemcsak FPt motorral, de a legnagyobb üzemanyagtartállyal is rendelkezik, ami befolyásolhatja a traktor egy huzamban eltölthető üzemidejét. A John Deere üzemanyagtartálya pedig a legkisebb a három traktor közül.
A traktorokban három különböző gyártmányú - ebben a kategóriában megszokott - kevés fokozatú full-powershift (teljesen terhelés alatt kapcsolható) sebességváltó található. A John Deere kínálja a legtöbb 18/6 kapcsolási lehetőséget, amely finomabb vonóerő-kihasználást tesz lehetővé. A kapcsolások manuális és auto móduszban történhetnek. Az auto módusz a motorfordulatszám függvényében automatikusan vált sebességfokozatot. A Case IH és a John Deere fordulatszámtartó tempomattal is rendelkezik, míg a Versatile traktorban klasszikus tempomat nem található.
A vezérlések mindhárom traktornál a joystickkal valósíthatók meg. A legnagyobb (37 km/h-ás) sebességgel pedig a Case IH Quadtrac tud közlekedni. Mindhárom traktor alváza +12, illetve -13 fokban képes oszcillálni (azaz a mellső- és hátsó futómű síkja ennyiben képes elcsavarodni), amely a területi egyenlőtlenségek leküzdésénél használható ki. A törzscsukló legnagyobb (38 fokos) mértékű elkormányzási szögével a Case IH Quadtrac-nál dolgozik mindkét irányban. Legkisebb elkormányzási szöge (33 fokos) a Versatile traktornak van, ezáltal a legnagyobb a fordulási sugara is.
A traktorok 4 db Triangle (háromszög alakú) rugózott hevederkocsija öt kapaszkodó gumituskót befogadó felső meghajtókerékből, 22 db öntisztuló, talajra támaszkodó, teflonos gumivezető kerékből és a köztük helyet foglaló 2x2, azaz 4 db önbeálló, terhelést közvetítő, teflonos támasztó görgőből épül fel, és automatikus hevederfeszítővel rendelkezik. A teflonbevonatok a vezetőkerekek és támasztó görgők elszennyeződését gátolják, illetve az öntisztulásukat segítik elő. A Triangle járószerkezeteket többnyire a kanadai Camso cég gyártja és szállítja a traktorokhoz. A traktorokhoz különböző szélességű (635/762/890 mm) gumihevederes járószerkezetek rendelhetők, amelyek egyben meghatározzák a traktorok legnagyobb szélességi méretét is.
A traktorok nagyon hasonló felépítésű, 210-220 bar nyomású hidraulikus rendszerrel rendelkeznek, amelyet 208-220 l/min szállítási teljesítményű szóló, illetve dupla teljesítményű duó (2 db) szivattyúk látnak el olajjal. A hátsó, hidraulikus függesztő berendezéseik terhelhetősége a Case IH Quadtrac-nál és a Versatile DT-nél közel azonos, 8900 kg, a John Deere RX modellnél meglepően alacsony, 6804 kg. A külső hidraulikus fogyasztókat kiszolgálni képes, elektronikusan vezérelt kivezetések száma traktoronként 4 és 8 db között változik. A hátsó, 1000 f/min fordulatú TLT a traktorokhoz általában opcióban rendelhető csak.
A traktorok tengelytávja változó. Legnagyobb (4,12 m-es) tengelytávval a John Deere rendelkezik, amelynél az ebből eredő bólintó mozgás erősségét a hátsó futóműnél kompenzálták, a másik két traktor tengelytávja közel esik egymáshoz. A nyomtávoknál is csak kisebb különbségek mutathatók ki. A leggyakoribb (762 mm-es) hevederszélességek esetén a Case IH és a John Deere traktor legnagyobb szélessége 3 m alatti, amely megfelel az európai előírásoknak, a Versatile traktor legnagyobb szélessége 3,4 m, amely túllépi az EU-s normatívákat, de belefér a 3,5 méteres max. szélességbe, ami engedéllyel közlekedhet közúton.
A traktorok saját tömege közel hasonló 27 tonna körül alakul. A John Deere és a Versatile 2,5-3,6 tonna plusz terhelhetősége alacsonynak tűnik a Case IH közel 5 tonna terhelhetősége mellett. A vezetőfülkék belső mérete, komfortja, felszereltsége között nincsen lényeges különbség.
A traktorok uniós lista ára azonban lényeges különbségeket mutat. A legdrágább a Casse IH Quadtrac 620 modell, amelyért 40%-kal kell többet fizetni, mint a legolcsóbb Versatile 610 DT tarktorért, igaz 42 lóerővel (6,5%-kal) nagyobb a teljesítménye is. Árban a kettő között foglal helyet a John Deere 9620 RX modell, amely 12%-kal olcsóbb, mint a Case IH Quadtrac 620, és 24%-kal drágább, mint a Versatile 610 DT.
Dr. Hajdú József