Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Változatlanul a Tesco a legnagyobb forgalmú lánc bruttó 704,7 milliárd forint összforgalommal, mögötte a Coop, amely 20 milliárd forintos pluszt tudott felmutatni a 2012-es forgalmához képest, és ezzel megelőzte a CBA-t a Trade magazin által összeállított FMCG kereskedelmi láncok toplistáján.
A napi fogyasztási cikkekkel (élelmiszerekkel, kozmetikumokkal és háztartási vegyi árukkal) foglalkozó láncok 12-es ranglistáján a 2012-ben kivonult Match, Profi és Cora láncok már nem szerepelnek, a kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó METRO viszont újra.
Bár a ranglista nem sok változást mutat a 2012-eshez képest, a napi fogyasztási cikkek (FMCG) kereskedelmét több új tényező is befolyásolta - értékelte az adatokat Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. Negatívan hatott az eredményekre, hogy önálló csatornát kapott a dohányforgalom. Pozitív fejlemény volt ugyanakkor, hogy végre nőni kezdett a fogyasztói bizalom, aminek lecsapódását folyamatosan vártuk a kereskedelemben. Újabb "pályaelhagyó" szereplőnk nem volt, viszont a 2012-ben távozott láncoktól átvett üzletegységek három lánc (az Auchan, a COOP és a CBA) 2013-as forgalmában is megjelentek.
Ha részletesebben áttekintjük az FMCG láncok tavalyi aktivitásait, látható, hogy más-más stratégiákkal próbálnak fejlődni. Vannak, akiknek fő jelszava továbbra is a terjeszkedés, ilyen például az Aldi, vagy akinél újra egy speciális formációban, mint például a SPAR új franchise boltjai, de a piaci szereplők többsége már inkább boltjai átépítésétől reméli a forgalmon növekedését. Ezzel vagy a vevői élmény fokozására törekszenek (pl. dm drogerie markt), vagy az egységeik specializálására: lakóhely-közeli, kényelmi, prémium vagy diszkont "alláncok" létrehozására, ilyen például a prémium irányba terjeszkedő CBA, vagy a kisebb boltjaival a Tesco. A láncok nagy része nem csak növeli, hanem ezen belül szegmentálja is sajátmárkás termékeinek választékát, mint ahogy például az Auchan is. Sok fejlesztés történt a webes kereskedelem területén is, ebben a Tesco járt az élen, de általánosságban is elmondható, hogy a láncok egy része, mint ahogy a METRO például, kiemelten kezelte vásárlói megismerését és a számukra nyújtott szolgáltatások magasabb szintre emelését.
A nemzetközi láncokról elmondható, hogy 2013-ban még inkább törekedtek a hazai beszállítók arányának növelésére, ennek érdekében beszállítói fórumokat, partnertalálkozókat szerveztek, és nagyszabású promóciókat bonyolítottak le. A hazai láncok jellemzően belső hatékonyságuknak, boltjaik ellátásának javításával voltak elfoglalva. Velük kapcsolatban meg kell említeni azt is, hogy az egyes régiók kisebb kereskedelmi cégei keresik a számukra legoptimálisabb láncot, és ez a mozgás komoly hatást gyakorolt az éves eredményre, ahogy a CBA és a Coop helycseréje is ennek tudható be. Ugyanakkor az is látszik, hogy a boltszám-változás, a letisztulás, racionalizált döntések az egy boltra jutó forgalom jelentős növekedését is mutathatják, mint például a CBA esetében.
Az idei év első negyedéve pozitív hangulatban és pozitív eredményekkel zárt. Ez jó alapot adhat egy sikeres évre, a végeredményt pedig, a Trade magazin Toplistát, a jövő évi júniusi számunkban tesszük ismét közzé - tekintett előre Hermann Zsuzsanna. - Addig pedig sok munka vár az FMCG-piac minden résztvevőjére!