Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A hétvégén egy hír arról számolt be, hogy nem kizárt, hogy bolgár kukorica érkezik Franciaországba. Ha hinni lehet az információknak, akkor az egyik olyan, atlanti-óceáni kikötőbe érkezne az áru, ahonnan inkább kifelé szokott menni. A MATIF is, mint minden tőzsde, megnevez olyan tárolókat, amelyekbe az eladó leszállíthatja az árut, amikor elérkezik a szállítási határidő. (Itthon is így volt ez évtizedeken keresztül, a Csepel-Szabadkikötő volt a központ.) A francia tőzsde esetében több ilyen nagy átvételi pont is létezik, jellemzően tengerparti, jelentős kapacitással bíró kikötőkben, ahonnan az áru később exportálásra kerülhet. A bolgár kukorica is egy ilyen pontra érkezhet. Ha utánaszámolunk, a mai árak mellett ez nem is annyira meglepő.
A legfontosabb, hogy mindjárt itt van a novemberi szállítási határidő, amikor át lehet adni a tőzsdei raktárban az árut annak, aki ott a vételi oldalon áll. A második: novemberi kukorica szállítására tegnap reggel még 8401 kontraktusnyi, azaz 420 ezer tonnányi nyitott pozíció volt Párizsban, vagyis elvben ennyi árut lehet oda beszállítani. Ez persze a töredékére szokott esni a végére - jellemzően néhány ezer tonna csak a tényleges szállítás… Ez változhat meg most, hiszen a legfontosabb, hogy kijön a matek!
A bolgár kukoricát már hetek óta 150 EUR/t körül jegyzik FOB bolgár kikötő paritáson. A hajó tonnánként 18-20 eurós költéggel szállítja el a terményt, és akkor már csak a kirakodás költségét kell hozzászámolni. A pénteki párizsi jegyzés 174 euró volt tonnánként - tehát nagyon úgy néz ki, hogy tényleg megéri most elhajózni Franciaországig.
Lehet, hogy új időszámítás kezdődik a párizsi tőzsdén, és a kelet-európai termelők tényleges beszállítókká válnak? Nekünk, magyaroknak persze nehezebb eljutni odáig. Míg a bolgárok hajója egy tonna terményt elvisz 20 euróért, nekünk - akármerre is indulunk - legalább 35-45 euróba kerül egyetlen tonna célba juttatása. De ahogy az árak alakulását elnézzük, akár még ez is megeshet! November után a következő szállítási hónap a január. Megpróbáljuk?
Bidló Gábor, terménypiaci elemző
Prudens Ceres Kft.