Ki akar még a folyón terményt szállítani?

agrarszektor.hu
A Duna vízszintjének emelkedésével megugrott a kereslet a folyami áruszállítás iránt, így magasak az árak is. Bencsik Attila, az MBFSZ elnöke szerint folyik a folyami fuvarozók piacvesztése - írja a Világgazdaság.

Májusban ismét AgroFood 2025 és AgroFuture 2025 konferencia! 

Május 20-án a hazai élelmiszeripart érintő legfontosabb témák lesznek terítéken a Portfolio AgroFood 2025 konferencián, május 21-én a Portfolio AgroFuture 2025 konferencián pedig a mezőgazdasági fenntarthatóság és innováció lesz kulcsszerepben.

AGROBÉRLETTEL most az egyik konferenciára 50% kedvezménnyel regisztrálhat!

Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre! 

A múlt hét közepe óta emelkedik a Duna vízszintje, a most 24 deciméteres átlagos gázlómélység közel egy méterrel magasabb az elmúlt fél év átlagos vízállásánál. Másfél-két hét is lehet, amíg a hajók például az Al-Dunáról vagy a Rajnáról Magyarországra érnek, és megkezd­hetik a rakodást, ráadásul még vissza is kell érniük - nyilatkozta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke.

Uszályok állnak a Dunán Bajánál 2018. október 17-én (Fotó: MTI/Sóki Tamás)

A szakember kiemelte: több tízezer tonna hazai áru vár vízi szállításra annak ellenére is, hogy a legsürgősebb tételeket vasúton és közúton már korábban továbbították. A nagy kereslet miatt a folyami fuvardíjak esetenként akár 50-60 százalékkal megemelkedtek. Azzal azonban, hogy a vízifuvar-díjak elérik a vasútét, romlik a hajózás versenyképessége. A kialakult helyzet következményeként már szabad vasúti kapacitást is alig találni. Ráadásul a vízi áruszállítók az alacsony vízállás hónapjaiban tartósan is veszítettek ügyfeleket. A nagyobb tételű szállítmányokra vonatkozó jövő évi megállapodások megkötésénél már látszik a tendencia: a szállíttató partnerek nem kívánnak a jövő év egészére vonatkozó megállapodást kötni, mert a hajózás költségben és szállítási időben is kiszámíthatatlanná vált.

Az elmúlt években - de főleg idén - ugyanis a társaságok a hajózást megbénító alacsony vízállás miatt nem tudták a vállalt szerződéses kötelezettségeiket teljesíteni. Emiatt komoly veszteségeket kellett elkönyvelniük a hajótársaságoknak. A Bencsik Attilához érkező jelzések szerint a hajózás megbízhatatlansága miatt több nagy szállíttató a jövőben egyáltalán nem tervez a folyami áruszállítással.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2025
Fenntarthatósági követelmények az agráriumban.
AgroFood 2025
Élelmiszeripari körkép a hazai agráriumban.
Agrárium 2025
Hamarosan újra együtt az agrárszakma!
EZT OLVASTAD MÁR?