Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Dimitrij Zverev, az orosz szállítási miniszterhelyettes csütörtökön az állami Duma Energiaügyi Bizottságának a távol-keleti ship-or-pay szénszállítások lehetőségéről szóló ülésén kijelentette, hogy Oroszország tervei szerint idén megkezdi a műtrágya szállítását vasúton Fehéroroszországból. A miniszterhelyettes példaként említette ezt a megoldást, mint amit a fehérorosz műtrágya-beszerzésben is alkalmazhatnak majd - írta meg a Portfolio az Interfax hírügynökség beszámolója alapján. Ezek a ship-or-pay szerződések tipikusan az energiaszektorra jellemző megállapodások, amelynek az a lényege, hogy amennyiben az eladó nem szállítja le az előre leszerződött mennyiséget a vevőnek, akkor a megállapodás szerint fizetnie kell egy adott összeget. Ezt a szerződéses formát rendszerint az olaj-, illetve gázszállítások esetében alkalmazzák a felek.
Dimitrij Zverev kifejtette, hogy ez a ship-or-pay mechanizmus korábban már sikeresnek bizonyult a Belarusszal kötött kormányközi megállapodásban. A megoldást először a két kormány közötti megegyezés idején, 2020 februárjában alkalmazta Oroszország és Belarusz, az utóbbi olajexportja kapcsán. A miniszterhelyettes hozzátette, hogy az idei évtől új szállítmányokra, így a műtrágyákra is kiterjedhet ez a szerződéses forma. Dimitrij Zverev ugyanakkor azt is kiemelte, mindez jelentős profitot termel az orosz logisztikai ágazatnak, hiszen 2,149 millió tonna áru szállítását tette lehetővé 2021-ben vasúton és hozzávetőleg ugyanennyi áruforgalmat generált az orosz kikötőkben.
A terv jó, csak éppen gyengítené a fehérorosz vállalatok elleni szankciók hatását
Az orosz miniszterhelyettes kijelentése különösen annak fényében jelentőség, hogy a fehérorosz politikai helyzet miatt szankciók vannak érvényben több belorusz vállalattal szemben is. Ilyen például a Beloruskali, amellyel a tilalom miatt a litván vasúttársaság bontott szerződést február elsején. Az eredetileg 2023-ig szóló szerződés keretében a litvánok évi 11 millió tonna fehérorosz káli-műtrágyát szállítottak volna a litván Klaipeda kikötőbe, ahol hajókra rakták volna át az árut.
Az ukrán vasút szintén ideiglenes tilalmat rendelt el a fehérorosz kálisó Ukrajnán keresztül történő szállítására, amely ráadásul több ország, így Szlovákia, Csehország, Románia, Lengyelország és Ausztria mellett a magyar ellátást is érinti. Ha Belarusz és Oroszország a tervek szerint megállapodik a szállításokról, a Minszk ellen bevezetett nyugati szankciók jelentőségüket veszíthetik, vagy legalábbis hatásukban gyengülhetnek.
Egyelőre kérdéses, hogy a tervezett megállapodás mennyire lesz képes enyhíteni az európai műtrágya-piacon kialakult feszültséget, amelyet kiemelkedően magas árszinten jellemeznek, valamint az áruellátás folyamatossága is veszélybe kerülhet. Az azonban kétségbevonhatatlan tény, hogy ha az orosz szállítási kapacitás képes lesz eljuttatni a belorusz műtrágyát az Európai Unióba, az könnyebbséget jelenthet a magyar gazdáknak is.