Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A Nibulon néhai vezérigazgatójának, Olekszij Vadaturszkijnak a Dunán keresztül vezető exportútvonal létrehozásáról szóló döntése mentőöv volt az ukrán gabonaexportáló óriáscég számára. Ezt a stratégiai lépést a háborús időkben bizonytalan tengeri export biztonságosabb alternatívájának a létrehozása végett hozták meg. A fekete-tengeri gabonaexport most, 16 hónap háború után is ingatag lábakon áll, ami súlyosan érintette az Olekszij Vadaturszkij által alapított Nibulon vállalatot - írta meg a Portfolio a Reuters értesülése alapján.
Andrij Vadaturszkij, Olekszij fia és utódja ezt a döntést tartja az egyik fő oknak, amiért a Nibulonnak sikerült elkerülnie a csődöt. A szakember úgy hivatkozik rá, mint "túlélőkészletre", amelyet apja hagyott hátra. Oroszország 2022. februári inváziója után, amely a létfontosságú tengeri export blokádjához vezetett, a Duna lett a Nibulon fő exportútvonala, amelyen keresztül havonta 190 ezer tonna gabonát szállít a korábbi nullához képest. Kapacitásának növelése érdekében a Nibulon egy terminált épített a Dunán, Ukrajna délnyugati szélén, és jelenleg egy harmadik kikötőhely kialakítását végzi. Ez a bővítés lehetővé teszi számukra, hogy augusztustól kezdve akár havi 250 ezer tonnát is kezelhessenek. Andrij Vadaturszkij ugyanis nem bízik a fekete-tengeri gabonamegállapodásban.
A 2022-23-as gazdasági évben a Nibulon kivitelének mintegy felét a Dunán keresztül szállították. Ez az arány azóta 70-80%-ra nőtt az ENSZ által felügyelt megállapodásban érintett kikötőkön keresztül szállított mennyiségekhez képest. A vállalat vezérigazgatója elismerte, hogy bár a kevésbé fejlett infrastruktúra miatt költségesebb, mint a fekete-tengeri útvonal használata, mégis ezt a Dunát érintő biztonságosabb logisztikai útvonalat választották. Az invázió miatt Nibulon exportja körülbelül a felére csökkent, miközben a logisztikai költségek az egekbe szöktek. A 2022/23-as gazdasági évben 2,34 millió tonnát exportáltak az előző évi 4,6 millió tonnával szemben. A háború előtti költségek a gabona szárazföldön belüli hajóra szállítására tonnánként 12 dollár voltak; ezek a költségek azonban augusztusban 154 dolláron tetőztek, mielőtt a jelenlegi 70-75 dolláros árakon állapodtak volna meg.
Olekszij Vadaturszkij és felesége júliusban tragikus módon életét vesztette, amikor mikolajivi otthonukat orosz rakéta találta el. Tizenöt év alatt jelentős befektetéseket eszközölt a logisztikába, amelyek lehetővé tették, hogy a Nibulon Ukrajna legnagyobb gabonaexportőrévé váljon a folyami szállítási kapacitás növelésével és a mikolajivi flottafejlesztéssel, valamint egy saját hajógyárral. Ezeknek a beruházásoknak a nagy része azonban megsemmisült a múlt hónapban a Nova Kahovka-i gát lerombolása és a tározó lecsapolása után. A vállalat emellett jelentős személyzeti veszteségeket is elszenvedett, mivel az emberek elmenekültek, vagy a hadseregben szolgáltak, illetve a háború idején meghaltak.
Ezek ellenére a Nibulon pénzügyi stabilitását sikerült fenntartania, és jelenleg szerkezetátalakítási tárgyalásokat folytat a hitelezőkkel, köztük az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), a Nemzetközi Pénzügyi Társasággal (IFC) és az Európai Beruházási Bankkal (EIB). Jelenleg Ukrajna harmadik vagy negyedik legnagyobb exportőrének számít.