Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Még zajlik a vita a 2022 utáni Közös Agrárpolitikáról (KAP), amire hatással lehet az a tanulmány is, amit most júliusban jelentetett meg a Bizottság a jelenlegi költségvetési ciklusról - írja a farm-europe.eu. Ebből az derül ki, hogy a gazdák adminisztrációs terhei nem növekedtek szignifikánsan a 2013-as KAP-reform óta. A tanulmány számszerűsíti is a kedvezményezettekre, illetve az egy hektárra jutó adminisztrációs költségeket. Eszerint a gazdáknak éves szinten átlagosan 236 eurójába (76 ezer forint) kerül a támogatások igénylése és a megfelelés igazolása, de ez az érték országonként szélsőségesen eltér. Máltában egy év adminisztrálási költsége mindössze 12,5 euró (4 ezer forint) gazdánként, míg Németországban 10.308 euró (3,3 millió forint!).
Szebb a kép, ha a teljes mezőgazdasági termelés költségoldalához viszonyítják a KAP-pal kapcsolatos adminisztrációs kiadásokat: ez nagyjából az összes ráfordítás 0,4 százalékát teszi kedvezményezettenként.
- írja a tanulmány. Eszerint egy 300 hektáros gazdaságban több mint egy millió forintot kell dokumentálási kiadásokra fordítani.
A KAP-val kapcsolatos adminisztratív feladatokra fordított átlagos medián idő pedig 15 órának adódott egy év alatt, amit a megkérdezett gazdálkodók a "munka részeként" jellemeztek. A Bizottság ezt nem érzi soknak annak tükrében, hogy például az európai strukturális és beruházási alapok esetében - amely a közkiadások 4% -át teszi ki - az adminisztratív költségek általános mértéke a teljes költségvetés mintegy 6% -ára tehető.
A Bizottság hozzáteszi, a legnagyobb problémát az okozza, hogy az adminisztrációs kiadások országonként nagyon nagy mértékben eltérnek, ami részben az adott ország agrárszektorának szerkezetével, az állam bürokratikus berendezkedésével vagy akár informatikai rendszerével magyarázható. Mivel a készülő új kAP nagyrészt a tagállamokra bízza, hogy azok hogyan alakítják ki támogtási rendszerüket és a kifizetések ellenőrzését, nem valószínű, hogy azokban az országokban, ahol most is nagy adminisztrációs terhet cipelnek a gazdák, javulna a helyzetük a következő ciklusban. Ezen javíthat, ha a gazdaságokban elterjed az automatizálás, a digitalizálás, valamint olyan új irányítási technikák, amelyek hozzájárulhatnak a KAP-költségek enyhítéséhez - véli a tanulmány.