JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
A Natura 2000 területek használatára vonatkozó hazai természetvédelmi szabályozás, az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet a Natura 2000 gyepterületek feltörését más hasznosítási mód, például erdőtelepítés céljából nem zárja ki, csak egyedi engedélyeztetési kötelezettséghez köti. Eddig ezzel összhangban állt a mezőgazdasági támogatások általános feltételéül szabott kölcsönös megfeleltetési szabályozás - olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. A közös agrárpolitika új uniós feltételességi szabályozása, az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2021/2115 rendelete a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről, 2023. január 1-től kezdődő időszakra vonatkozóan azonban már egyedi engedély birtokában sem teszi lehetővé az érzékeny gyepek feltörését a Natura 2000 területeken (lásd III. melléklet GAEC 9: környezeti szempontból érzékeny állandó gyepterületként megjelölt gyepterületek átállításának vagy felszántásának tilalma).
A szigorúbb rendelkezés a hazai támogatási szabályozásban, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból, valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtott támogatások igénybevétele során alkalmazandó feltételekről szóló 14/2023. (IV. 19.) AM rendeletben még nem került átvezetésre, ami a korábbi időszakban ilyen területre jóváhagyott erdősítési támogatási kérelmek esetében anomáliákat eredményezhet.
Annak nincs negatív jogkövetkezménye, ha a 2023. tavaszi erdősítés előtt a gyepfeltörést engedély birtokában még 2022. őszén elvégezték (információink szerint ez volt jellemző). Ha azonban erre is már 2023-ban került volna sor, akkor a gazdálkodó egy sor területalapú támogatás tekintetében évről évre növekvő pénzügyi szankcióra, valamint helyreállítási kötelezésre számíthatna.
Kicsit jobb a helyzet, ha a jóváhagyott erdősítési támogatási kérelemmel érintett Natura 2000 gyepterületen a gyepfeltörésre még nem került sor. Ebben az esetben a gazdálkodó mérlegelhet, hogy a szankciók tudatában végrehajtja-e az erdősítést, vagy sem. Elméletben, illetve ritkán előfordulhat olyan szituáció, amikor ez vállalható.