275 milliárd volt tavaly az FBN-H tagvállalatok árbevétele

agrarszektor.hu
Magyarországi tevékenységük mellett az export piacokon is jelentős szerepet töltenek be a hazai családi vállalatok, amellett komoly beruházásokban is gondolkodnak - derül ki abból a felmérésből, amelyet a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) az idén tavasszal elsőként készített el tagjai körében. Az egyesületbe tömörült családi vállalatok összesített árbevétele a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forintot, miközben a foglalkoztatottságuk is számottevő a magyar gazdaság számára.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az egyesület tagjaiként a felmérésben résztvevő családi vállalatok évtizedek óta meghatározó szereplői a magyar gazdasági életnek, és jelentős mértékben járulnak hozzá a GDP-hez, a foglalkoztatottsághoz, miközben hozzáadott értékük sem elhanyagolható. "A hosszútávon felelős magyar családi vállalatok gazdasági és társadalmi értékteremtésének támogatása kiemelt prioritás a szervezet számára, legfontosabb értékei közé sorolja a közösségteremtést; érdekképviseletet; értékmegőrzést; de legalább ennyire fontos az elkötelezettség a magyar piac iránt." - magyarázza Rudas László, az FBN-H alapító elnöke.

Mindezek mentén érdekes adat, hogy a magyar családi vállalatok 2012-ben tízezres nagyságrendben foglalkoztattak munkavállalókat, és átlagosan négy családtag dolgozott a saját tulajdonú üzletben valamilyen vezető pozícióban, legyen szó a pénzügyi-gazdasági vezetésről, vagy az operatív menedzsmentről, legmagasabb szintű vezetésről. Sokat mondó adat az árbevételre vonatkozó statisztika, amelyből kiderült, hogy az egyesület tagjai a tavalyi évben meghaladta a 275 milliárd forint árbevételt, szemben a 2011-es csaknem 255 milliárd forinttal.

"Büszkék vagyunk rá, hogy ha minimálisan is, de az elmúlt években is tudtunk növekedni a jelenlegi piaci környezetben. Bizonyos szempontból a családi tulajdonú cégek válságállóbbnak bizonyultak, mint egy hagyományos multinacionális cég, hiszen döntéseinket gyakran más szempontok motiválják, más a hosszú távú üzletpolitika, teljesen más típusú döntéseket hozunk meg, más üzletpolitika, más értékek mentén irányítjuk vállalatainkat, hogy később, a gazdasági konszolidáció eljövetele után is ugyanúgy folytathassuk működésünket." - magyarázza Rudas László. Míg egy profi, külső menedzsment által működtetett cég negyedéves ciklusokban a profit megteremtésében érdekelt, mi, családi vállalkozások a hosszú távú értékmegőrzésben, és fejlődésben vagyunk alapvetően érdekeltek. Éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy a mindenkori kormányok a hosszú távú befektetésekkel azonos elbírálásban részesítsék a hazai felelős családi vállalatokat.

Mindenképpen kiemelendő, hogy a családi vállalatok gyakorlatilag nem, vagy csak jóval szerényebb mértékben építették le az elmúlt években munkavállalóik körét, emellett említésre méltó az is, hogy többen épp ezt a nehéz időszakot használták ki arra, hogy fejlesztéseket hajtsanak végre, és új területek felé nyissanak.

"Természetesen a mi vállalatainknak is meg kellett küzdeniük számos kihívással, az általános visszaesés hatásai minket sem kerültek el. Igyekeztünk azonban a hosszú távú szemlélet jegyében olyan válaszokat adni a nehézségekre, amelyek hatására ha nehezen is, de meg tudjuk őrizni pozíciónkat a magyar, és a külföldi piacokon. Ehhez azonban továbbra is szükség van a pályázatok önrészének részbeni, vagy teljes finanszírozására, elérhető külső forrásokra. " - tette hozzá az egyesület elnöke.

Igen jelentős a hazai tevékenység mellett az export aránya is: egyre több magyar családi cég terjeszkedik a szomszédos országokban, adott esetben távolabbi piacokon is. Tavaly az export-tevékenység aránya ezeknél a cégeknél mintegy 25 százalékos volt, ezek jellemzően a mezőgazdaságban, élelmiszer- és gépiparban realizálódnak. Az FBN-H tagvállalatok ugyanakkor jelentős beszállítói és szolgáltatói a Magyarországon működő autó- és vegyipari nagyvállalatoknak, ezek szintén exportra termelnek hazánkban.

Érdekes adat a beruházási hajlandóságra vonatkozóan, hogy a válaszadók az elkövetkező 1-2 éven belül mintegy 20 milliárd forintos beruházást terveznek, azt ugyanakkor kiemelték válaszaikban, hogy mindezeket a pályázati lehetőségektől, illetve a gazdasági kilátásoktól függően tervezik, hiszen korábban is folyamatosan történtek beruházások, a krízis elmúlt évei alatt is. Mindezzel 2013-ban több mit 200 új munkahely megteremtése válhatna lehetővé.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?