A tavalyi rekordnyereség után máris csökkenő jövedelmezőségtől tart a Pick Szeged

A tavalyi rekordnyereség után máris csökkenő jövedelmezőségtől tart a Pick Szeged

agrarszektor.hu
Várhatóan nem tudja teljes egészében áthárítani a fogyasztókra drasztikus költségnövekedéseit a Pick Szeged Zrt., ezért a vállalat a tavalyi rekordnyereség után a jövedelmezőség csökkenésére számít 2022-ben. A cég tavaly csaknem kétszeresésére, 5,3 milliárdról 10,3 milliárd forintra növelte adózott eredményét, amelyben az alacsony sertésár, a termelésirányítási rendszer átalakítása, a piaci alapú termeléstervezés és több más hatékonyságjavító intézkedés játszott szerepet.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Rekordmértékben, a megelőző évi 5,3 milliárd forint csaknem kétszeresésére, 10,3 milliárd forintra növelte adózott nyereségét 2021-ben a Csányi Sándor elnök-vezérigazgató tulajdonában lévő Bonafarm Csoporthoz tartozó Pick Szeged Zrt. Bár a cég folyamatosan javította eredményességét az utóbbi időszakban, a tavalyi nyereségadat kiugrónak számít az elmúlt évek teljesítményéhez képest.

A vállalat mérlegbeszámolója szerint a nyereség tavalyi látványos növekedéséhez alapvetően hozzájárult, hogy az anyagköltség több mint 4,5 milliárd forinttal, 39,6 milliárdról 35,0 milliárd forintra csökkent. Ebben döntő szerepet játszott, hogy a sertésárak jelentősen estek 2020-hoz képest. Az agrártárcához tartozó Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai szerint a hasított súlyban kifejezett kilónkénti sertésárak 2020-ban elérték a 670-675 forintot is, míg az elmúlt évben 420-540 forint között mozogtak.

A Pick Szeged Zrt. az agrárszektor.hu-t arról tájékoztatta, hogy a cég a húskészítmények gyártásához tavaly több mint 30 ezer tonna sertéshúst vásárolt fel, amelynek mintegy 35 százaléka a Bonarafm Csoport stratégiai partnereként működő mohácsi vágóhídról származott. A cég közlése szerint ugyanakkor az alacsony sertésár mellett a termelésirányítási rendszer átalakítása, a piaci igények pontosabb előrejelzésén alapuló termeléstervezés és több más hatékonyságjavító intézkedés is hozzájárult a múlt évi eredmény növekedéséhez.

A cég tavaly úgy duplázta meg nyereségét, hogy nettó árbevétele több mint 1,5 milliárd forinttal, 72,3 milliárdról 70,6 milliárd forintra csökkent. A vállalat ezt annak a termelésoptimalizációs folyamatnak tulajdonítja, amelynek során termékportfólió-tisztítást hajtottak végre. Ennek egyik lényeges elemeként a kisebb forgalmú és alacsonyabb fedezetű termékek gyártását fokozatosan befejezték, és e változtatás a társaság csaknem minden termékcsoportját érintette.

A Pick Szeged tavaly belföldön mintegy 50,3 milliárd, külföldön 20,4 milliárd forint forgalmat bonyolított le, legnagyobb exportpiacának pedig - 13,3 milliárd forintos árbevétellel - továbbra is Németország számított. A vállalat folyamatosan vizsgálja az export bővítési lehetőségeit, de a magyar piac mellett várhatóan továbbra is Németország lesz legfontosabb értékesítési célpontja. További fejlődési lehetőségeket látnak azonban a környező EU-s országokban, illetve az USA-ban is.

Ugyanakkor most a vállalatnak is azzal kell szembesülnie, hogy alapanyagköltségei drasztikusan emelkednek. A hasított súlyra vetített sertésárak az AKI adatai szerint az idei év első felében elérték a kilónkénti 730 forintot, és most is 670-680 forint között ingadoznak. A sertésárak mellett a gyártáshoz szükséges egyéb összetevők - például a csomagolóanyagok és az energiahordozók - drágulása, illetve a munkabérek növekedése a termékönköltségek olyan mértékű emelkedését idézték elő, amelyet a társaság szerint nehéz érvényesíteni az átadási, illetve végső soron a fogyasztói árakban. A Pick Szeged is folyamatos tárgyalásban áll bel- és külföldi partnereivel annak érdekében, hogy a megnövekedett költségeket az átadási árakba be lehessen építeni, de számolnia kell azzal, hogy többletkiadásait nem tudja teljes egészében áthárítani a fogyasztókra, így idei jövedelmezősége várhatóan csökken 2021-hez képest - közölte az agrárszektor.hu-val a vállalat. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?