JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
Kiemelte, hogy a dióburok-fúrólégy éppen azon ültetvények termését károsította, csak a Dunántúlon, ahonnan a dióbél jelentős része származik. Ez vezetett a dióbél kínálat csökkenéshez, a fogyasztói árak növekedéséhez.
A szárítatlan héjas dió nettó termelői ára az idén kilogrammonként 450 forint körül van, 10-12 százalékkal haladja meg az előző évi árakat. A dióbél termelői árai az elmúlt években átlagosan kilogrammonként 1500-2000 forint között mozogtak, a fogyasztói ár pedig minőségtől függően kilogrammonként bruttó 2500-4000 forint között alakult. A dióbél piaca érdemben novemberben indul, az árakat pedig az import mennyisége és ára befolyásolja majd. Míg a héjas dió importja csekély mennyiségű, addig a dióbél import évente 1000-1500 tonna között mozog, elsősorban a román és az ukrán piacról - tette hozzá.
Beszámolt arról is, hogy a magyarországi termőterület folyamatosan nő: míg 10 évvel ezelőtt alig haladta meg a 3 ezer hektárt, addig jelenleg 7100 hektáron termesztenek diót, ebből a termőkorú ültetvények területe mintegy ötezer hektár. Az előállított dió termelési értéke évente 4-6 milliárd forintot tesz ki.
A magyar dió úgynevezett réspiaci és prémiumkategóriás terméknek számít az európai piacon, ahová jóval a fő európai termesztő Franciaország és az olcsó import kaliforniai dió megjelenése előtt kerül. Magyarország évente 1500-2700 tonna száraz héjas diót exportál 1,3-2,5 milliárd forint értékben, míg a dióbél exportból, ami 1500-2000 tonna 2,5-3,5 milliárd forint származik. Fő export célországok közé Nagy-Britannia, Németország, Ausztria és Svájc sorolható.