Látni a pandémia negatív hatását a tejtermékek hazai fogyasztásán?

Látni a pandémia negatív hatását a tejtermékek hazai fogyasztásán?

Takarék Agrár24
A gazdasági visszaesések idején jellemzően csökken a fogyasztás, amely a tejtermékek keresleti oldalát is negatívan érinti. Vajon a koronavírus miatt kialakult idei gazdasági visszaesés esetében is igaz az előbbi állítás a tejtermékek hazai fogyasztására? Jelen bejegyzésben ezt a témakört vizsgáljuk, előrevetítve a választ: becslésem szerint a hazai tejtermékek fogyasztása a pandémiás környezet ellenére is tovább bővült 2020-ban.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A koronavírus hatására 2020-ban egyszerre alakult ki keresleti és kínálati sokk az egyes piacokon - emlékezhetünk a számos országban üresen kongó bolti polcokra. A korlátozások miatt a HoReCa (hotels-restaurants-cafés) szektor visszaesése érzékenyen érintette a fejlett országokban a tejtermékek keresleti oldalát, de a HoReCa szektor hazai részesedése alacsonyabb, így ennek visszaesése kisebb mértékben érinti a tejtermékek hazai fogyasztását. Az alapvető tejtermékek jövedelemrugalmassága a fejlett országokban, így hazánkban is jellemzően alacsony, azaz egységnyi jövedelemváltozásra a kereslet csak alacsony mértékben reagál, amely gazdasági válságok esetén jelentősen mérsékli a keresleti oldal visszaesését - a rendelkezésre álló jövedelem csökkenésével ugyanakkor a prémium jellegű termékek helyett a fogyasztók inkább az egyszerűbb, alapvető tejtermékek irányába mozdulhatnak.

A tejtermékek hazai fogyasztásának alakulására a termelési adatokból kiindulva készítettem egy becslést: a 12 havi gördülő termelési adatokat korrigáltam a külkereskedelmi hatással és a feldolgozói készletváltozással és az így megkapott becsült fogyasztást vetítettem egy főre. Az előbbiek alapján a fogyasztói tej, a tejföl, a sajt és a vaj fogyasztásunk alakulását vizsgáltam - minden vizsgált termékkörben a fenti módszer alapján növekvő tendenciát mutat a hazai fogyasztás 2020-ban a gazdasági visszaesés és a főbb tejtermékek esetében a jellemzően az inflációt meghaladó mértékű drágulás ellenére. A tavaszi pánikvásárlási hullám esetében kiugró kereslet mutatkozott a tartós (UHT) tejek iránt, a fogyasztói tej becsült fogyasztása esetében emiatt jelentkezik 2020 március-április esetében jelentős kiugrás. Az újabb korlátozások esetében átmenetileg megnövekedhet a tejtermékek iránti hazai kereslet (lakossági készletezés), de a tavaszihoz hasonló pánikvásárlási hullám véleményem szerint nem várható.

forrás: KSH, NÉBIH Tejpiaci jelentés, Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

Hazánkban európai viszonylatban magas a tej- és alacsony a sajt-, valamint a vajfogyasztás aránya, illetve van két speciális termékcsoport, a tejföl és a túró. Véleményem szerint a tejtermékek hazai fogyasztása középtávon tovább bővülhet, a fogyasztás szerkezete pedig hazánkban is igazodhat a fejlett országokra jellemző tendenciára: a fogyasztói tej fogyasztása csökkenhet, esetleg stagnálhat, a feldolgozott tejtermékek iránti kereslet viszont tovább növekedhet. A feldolgozott tejtermékek esetében további bővülésre jelentős tér mutatkozik, ugyanis a vaj és a sajt fogyasztásunk jelenleg jelentősen elmarad az EU átlagát jelentő 4 kg/fő körüli vaj és 18 kg/fő körüli sajt fogyasztástól.

Felhasznált forrás: www.ers.usda.gov/amber-waves/2017/november/the-influence-of-income-and-prices-on-global-dietary-patterns-by-country-age-and-gender/

Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?