Új élelmiszerek lephetik el a boltokat: ki nem találnád, hogyan készülnek

Új élelmiszerek lephetik el a boltokat: ki nem találnád, hogyan készülnek

agrarszektor.hu
A 2023-as Tetra Pak Index szerint a fogyasztók az élelmiszerek vásárlásakor egyéni egészségük mellett azok környezetre mért hatását is aktívan figyelembe veszik. Az igazán környezet- és klímatudatos fogyasztók pedig akár étkezési szokásaikat is hajlandóak megváltoztatni a bolygó védelme érdekében. 

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az egészséges élelmiszerek piaca már biztos lábakon áll, napjainkban a fogyasztók aktívan keresik azokat a termékeket, melyek pozitív hatással vannak fizikai jólétükre. A vásárlók jelentős többsége azonban most már ennél is holisztikusabb nézeteket vall: 70%-uk szerint az egészséges termékek esetében nem elfogadható, ha károsítják a környezetet, míg további 54%-uk hajlandó lenne proaktívan is felelősséget vállalni a bolygóért, és megváltoztatni étrendjét, hogy hozzájáruljon egy jobb világ létrejöttéhez. Ezt a két nézetet tükrözi a húsfogyasztás mennyiségének tudatos csökkentését megcélzó, úgynevezett flexitáriánus fogyasztók növekvő száma is, kiknek közel fele azt állítja, hogy csak mérsékelten fogyasztja vagy akár teljesen el is hagyta a húsokat étrendjéből.

EZ IS ÉRDEKELHET

A Tetra Pak Index, amely az Ipsos globális piac -és közvéleménykutató cég által a világ tíz országában végzett felmérésén alapul1, megállapította, hogy a húsfogyasztás csökkentésére irányuló törekvések napjainkra globális jelenséggé váltak. Bár a kutatás résztvevőinek 56%-a egészségügyi okokra hivatkozott a flexitáriánus, peszkatáriánus, vegetáriánus vagy vegán étrend követésével kapcsolatban, több mint egyharmaduk (36%) kifejezetten a környezetvédelemet nevezte meg elsődleges motivációként.

A kutatásból az is kiderült, hogy már nem a kényelem számít a legfontosabb tényezőnek a vásárlók szemében. A régóta uralkodó attitűdökhöz képest jelentős változást mutat ugyanis, hogy a fogyasztók 70%-a feláldozná a kézenfekvő alternatívákat az egészségesebb termékekért. Az eredmények emellett azt is érzékeltetik, hogy az egészségre való törekvést a megélhetési válság sem befolyásolja, hiszen a válaszadók mindössze 17% mondta, hogy hajlandó lenne feláldozni az egészség szempontjából előnyös ételeket és italokat a jelenlegi gazdasági helyzetben.

EZ IS ÉRDEKELHET

Növekvő tendencia

A klímatudatos vásárlók tábora a jövőben várhatóan tovább fog erősödni, mivel az éghajlatváltozás hatásai egyre szélesebb körben érzékelhetőek. A fogyasztók éppen ezért egyre inkább elvárják az élelmiszergyártóktól, hogy olyan termékeket biztosítsanak számukra, amelyek egyszerre egészségesek és fenntarthatóak. Adolfo Orive, a Tetra Pak elnök-vezérigazgatója hozzátette:

Az idei Index megállapításai összhangban vannak az elmúlt években tett lépéseinkkel, melyeket az élelmiszeripar szén-dioxid-mentesítése, valamint az ellenállóbb és fenntarthatóbb élelmiszer-hálózatok létrehozása érdekében tettünk. A világ számos részén az emberek mindennapi étrendjünkben olyan termékekre támaszkodnak, mint a tej és a gyümölcslevek, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a beszerzés, a csomagolás, a feldolgozás és az elosztás terén megvalósuló fejlesztésekkel optimalizáljuk az értéklánc működését, mely folyamatokban ügyfeleinkkel és beszállítóinkkal együtt mi is aktívan részt veszünk.

Tekintettel arra, hogy 2050-re a világnak 60%-kal több élelmiszerre lesz szüksége, mint most, az erőfeszítéseket olyan technológiákkal is támogatjuk, melyek segíthetnek további tápanyagforrások feltárásában - az új, növényi alapú termékektől kezdve, egészen a biomasszával és precíziós fermentációval előállított alternatív fehérjékig. Mindkét terület kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntartható élelmiszer-hálózatok létrehozásában.

EZ IS ÉRDEKELHET

Az új élelmiszerekben rejlő lehetőségek

Az áttörést jelentő új élelmiszer-innovációk nagy szerepet játszanak olyan termékek létrehozásában, amelyek nemcsak finomak, de erőforrás-hatékonyak is. A jó hír az, hogy a fogyasztók készek elfogadni azokat az újításokat, amelyek javítják életmódunkat és étkezési szokásainkat, 62%-uk pedig úgy véli, hogy a technológiának fontos szerepe van a fenntarthatóbb jövő kialakításában. Egyesek ugyanakkor aggódnak amiatt, hogy az ilyen típusú innovációk nem annyira természetesek, mint a friss, feldolgozatlan élelmiszerek, éppen ezért a megfelelő egyensúly megtalálása kiemelten fontos feladat lesz a jövőben.

Ez a terület meglehetősen gyorsan fejlődik, és nehéz megjósolni, hogy mikor és milyen mértékben lesz sikeres. Azonban csak a lehetőségek feltárása érdekében tett folyamatos erőfeszítésekkel és együttműködéssel találhatunk megoldást a élelmiszer-hálózatok jelenlegi kihívásaira

- mondta Adolfo.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2024. május 20. 14:06