Jogszabály módosítással csökkenthetőek a fiatal gazda ellenőrzések miatti támogatás visszavonások

agrarszektor.hu
Az AGRYA az ősz folyamán gyűjtötte, elemezte az elmúlt időszakban a fiatal gazda támogatás ügyében lezajlott MVH ellenőrzések tapasztalatait. Az AGRYA-hoz 54 ellenőrzés dokumentuma érkezett meg és e mellett személyes interjúkat lefolytattunk az ellenőrzésekről. A dokumentumok és az interjúk alapján összetett kép alakult ki.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A támogatás visszavonások tételes, a jogszabályok betű szerinti jogszerűsége nem kérdőjelezhető meg. Elsősorban a gazdálkodók adminisztratív mulasztásai vezettek a szankciókhoz. Így jellemzően az, hogy a használt fölterületeket és a meglevő állatállományt nem jelentették be a nyilvántartásokba.

Más oldalról vizsgálva a tömeges támogatás visszavonásokat jóval mélyebb, rendszer szintű problémákkal találkozunk.

Az MVH a fokozatosság közigazgatási eljárási alapelvét nem veszi figyelembe az eljárások során. Így rögtön a legsúlyosabb szankciót, a támogatás visszavonását alkalmazza. Az eljárási törvény lehetővé tenné, hogy minimális bírság kiszabása mellett felszólítsák, kötelezzék a hibát elkövető gazdát a hibák kijavítására, az elmaradt bejelentések megtételére. A hibák kijavítását lehetővé tevő dokumentumok jellemzően a gazdáknál rendelkezésére állnak.

A fiatal gazda támogatás az ÚMVP rendszerében több ok miatt is speciális. Egyrészről az egyetlen előfinanszírozott intézkedés. Másrészről az összehasonlításban csekély támogatáshoz nagyon összetett elvárás és szankció rendszer kapcsolódik.

A támogatás első meghirdetésekor még nem volt gyakorlat az intézkedés végrehajtásában, sem annak későbbi ellenőrzésében. Így az első meghirdetés tekinthető egyfajta kísérleti programnak is, amit jól mutat a vonatkozó jogcím rendelet számtalan módosítása is.

Az első meghirdetésben érintett fiatal gazdák számára nem volt elérhető központi, speciális támogató, mentoráló, tanácsadó szolgáltatás. Ez igaz az ezt követő meghirdetésre is. A hibákat feltáró ellenőrzések is a megvalósítás harmadik évében kezdődtek, így ezek tapasztalatai sem tudtak beépülni a már eltelt időszak gyakorlatába. Lényegében az érintett gazdálkodók központi, szervezett segítség, adminisztratív támogatás nélkül kellett, hogy megvalósítsák a projekteket.

A projekt megvalósítás eleje egybe esett a gazdasági válság elmélyülésével. Ez szintén negatívan hatott, főleg az állattenyésztést vállaló gazdaságokra.

A nagy számú támogatás visszavonás az előbbiek miatt nemcsak a gazdálkodó hibája. Egyértelműen megvan az állami-közigazgatási szektor felelőssége is. Nem épültek ki azok a támogató struktúrák, amelyek biztosították volna az érintettek felkészülését és az információs visszacsatolást. Az AGRYA és az Irányító Hatóság között 2008. végén elindult ezt célzó projekt a 2010. évi kormányváltás után nem folytatódott. A kérelem beadásokat segítő tájékoztatási tevékenységet már nem követte a korábban tervezett mentoráló jellegű szolgáltatás a támogatást elnyert fiatal gazdák számára.

Jelenlegi helyzetben a tömeges visszavonások miatt ez az agrárpolitikai szempontból kiemelt fontosságú intézkedés halad a teljes csőd felé. Az MVH ellenőrzések reményteli fiatal gazdálkodói életpályákat törnek ketté, vagy lassítják le egyes gazdaságok fejlődését.

A kialakult helyezet jogilag viszonylag egyszerűen kezelhető a vonatkozó jogcím rendelet módosításával. Így javasolt a 67/2007. FVM rendelet módosítása úgy, hogy az üzemeltetési időszak első három évére vonatkozó, a vállalt üzemmérettől való elmaradást érintő szankció eltörlésre kerüljön (9.§ (8) bekezdés a) pont). Ezzel nem sérül a jogcím célja, miszerint életképes, fiatal szakemberek által irányított gazdaságok jönnek létre.
Nem az évente tervezett üzemméreteknek való megfelelés a jogcím alapvető célja, hanem 4 év alatt olyan üzemméretet elérő gazdaságok kiépítése, amelyek hosszú távon is fenntarthatóak és életképesek lesznek. Vitán felül jogos a szankció akkor, ha valaki a 4. évre sem képes elérni a vállalt üzemméretet.

Az előbbieken túl a hasonló helyezet kialakulását megakadályozhatja, ha elindul egy mentoráló jellegű szolgáltatás a támogatást elnyert fiatal gazdáknak. Ennek felépítésében az Irányító Hatósággal együttműködve az AGRYA kész szerepet vállalni.

(AGRYA)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?