E-útdíj: a kormány átejtette az élelmiszeripart

agrarszektor.hu
Az élelmiszeriparban is botrányt kavart az e-útdíj. A kormány mentességet ígért.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Máris botrányt kavart az agrárpiaci szereplők körében, hogy a kormányzati ígéretekkel ellentétben az élőállat szállítások nem kaptak mentességet a júliustól hatályos elektronikus útdíj (e-útdíj) megfizetése alól, és számos mezőgazdasági kultúrnövény is elesett a kedvezményektől. Az útdíj miatt rövid időn belül jelentősen drágulhat a hús vagy a tej, egyes élelmiszeripari vállalkozások pedig csődöktől tartanak. A növénytermelésben az e-útdíj 1-5 százalékkal növelheti a költségeket, illetve csökkentheti a bevételeket, és ez sok gazdálkodónál most akár a teljes nyereséget is elviheti, mivel a felvásárlási árak a világpiaci trendek nyomán eleve 15-20 százalékkal estek tavalyhoz képest.


Elbukta a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) a tárcák közötti, e-útdíjról szóló egyeztetéseket, mivel a lehetőségeknél jóval kisebb mezőgazdasági termékkör szállítása kapott mentességet a júliustól hatályos díjfizetés alól. Mint ismert, az autópályák, az autóutak és a főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény felhatalmazta a kormányt arra, hogy rendeletben állapítsa meg azokat a szabályokat, amelyek mentesítik a mezőgazdasági termelők saját üzemeltetésű élőállat-szállító, illetve - betakarítás idején használt - terményszállító járműveit az új elektronikus útdíj megfizetése alól. A június 30-án megjelent kormányrendeletből azonban az élőállat-szállítás teljes mértékben kimaradt, és a kabinet a mentességet élvező termények körét is szűkre szabta.


A július 2-tól hatályos rendelet szerint a gabona, az olajos magvak, a hüvelyes növények, a rizs, a dinnye, a zöldségfélék, illetve a gyökér- és gumós növényeket szállító termelői járművek kaptak útdíj-fizetési mentességet. Eszerint a rendeletből kimaradt például a szőlő, a gyümölcs, a cukorrépa, a burgonya, a silókukorica, a lucerna és még számos olyan "kisebb" kultúrnövény, amely viszont egy-egy gazdaságon belül jelentős részarányt képviselhet.


Nem akárki lehet kedvezményezett


A mentességet is csak azok a gazdálkodók vehetik igénybe, akik a rendeletben szereplő termények valamelyikét főtevékenységként termelik és éves árbevételük minimum 50 százaléka ebből származik. A termelők a települési jegyzőktől kérhetik a díjmentes viszonylati jegy váltására jogosító bizonyítvány kiállítását, amely alapján az egyetemes útdíjszolgáltató a megjelölt útdíj-köteles útszakaszokra kiállítja a díjmentes viszonylati jegyeket.


Az illetékmentes hatósági bizonyítványok július 1-je és november 30-a között a kérelmekben meghatározott termények betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig lehetnek érvényesek. Ilyen dokumentumot a kérelmező székhelye vagy lakóhelye, illetve a használatában álló termőföld, tanya vagy telephely közötti útdíj-köteles útszakaszra lehet igényelni, más szállítási útvonalakra nem.


A büdzsé legyőzte a VM-et


Az agrarszektor.hu információi szerint egyértelműen költségvetési szempontok játszottak közre abban, hogy a kedvezményezett agrártermékek köre nem lett szélesebb. A VM a tárcák közötti egyeztetésekre kidolgozott egy útdíjas kivételrendszert, ezt azonban a kormány nem fogadta el. Ehelyett a teljes útdíjas szabályozásban olyan mechanizmust léptetett életbe, amely a fizetés alóli kivételeket a lehető legnagyobb mértékben csökkentette. Emellett - állítják szakértők - gondot okozott, hogy az élőállat-szállításoknál, illetve a kedvezmények kiszélesítésekor az uniós előírások értelmében a mentességet vélhetően az importra is ki kellett volna terjeszteni. Abból pedig még ezután is EU-s viták származhatnak, ha a mezőgazdasági termelőknek nyújtott jelenlegi mentesség az uniós szabályok szerint (burkolt) állami támogatások minősülne. Ez esetben ugyanis előzőleg a kormányrendeletet jóvá kellett volna hagyatni (notifikáltatni kellett volna) Brüsszellel.


Egyes termelőket már az elmúlt egy-két napban is megbüntettek, mivel a korábban elhangzott ígéretek alapján szállították termékeiket, miközben a mentességről szóló kormányrendelet még nem lépett hatályba, illetve az adott mezőgazdasági árut nem tartalmazta - tudta meg az agrarszektor.hu. Szakértők szerint a mentességet a kedvezményezett termelői kör is nehezen veheti majd igénybe, mivel a bürokratikus szabályozás az ügyintézést nehézkessé teszi. Ráadásul a mentesség megadását a törvény csak akkor teszi lehetővé, ha a gépjárműveket a kérelmezők maguk üzemeltetik.


Akár a teljes nyereség is elszállhat


Ezen felül a mentesség az élelmiszeripari vagy a kereskedelmi szállításokra semmilyen módon nem vonatkozik, ezért a gazdálkodók arra számítanak, hogy a felvásárlók a telephelyekre ingyenesen bevitt termények megvásárlásakor is árcsökkentő szándékkal lépnek fel saját fuvarozási többletköltségeik miatt. (Az útdíj-fizetési kötelezettség a 3,5 tonnánál nagyobb járművekre vonatkozik). Az előzetes számítások szerint az útdíj 1-5 százalékkal növelheti a termelői költségeket, illetve csökkentheti a bevételeket, és ez sok termelőnél most akár a teljes nyereséget is elviheti, mivel a felvásárlási árak a világpiaci trendek nyomán eleve 15-20 százalékkal estek tavalyhoz képest.


Különösen nagy botrányt kavarhat a kormányrendelet az állattenyésztők és az élelmiszeripari vállalkozások körében, mivel ezek az ágazatok hosszú ideje komoly jövedelmezőségi gondokkal küzdenek. Szakértők szerint az élelmiszeripari cégek a mentesség megtagadása miatti élőállat-szállítási pluszkiadásokat már nem tudják hatékonyság-javítással kompenzálni, ezért rövid időn belül megpróbálkoznak majd átadási áraik növelésével. Így az alapvető árucikkek közül hamarosan emelkedhet a sertéshús és a baromfihús ára, és az útdíj árnövekedést okozhat a tejiparban is. A drágítás a nagyobb térfogatú, alacsonyabb árfekvésű élelmiszeripari termékeket jobban érintheti, és általában 1-10 százalék közötti, durvább esetekben akár 30 százalékos is lehet. Ha pedig az áremelési kezdeményezéseket a kereskedők nem fogadják el, az útdíj az élelmiszeripari vállalkozások egy részét akár csőd közeli helyzetbe is juttathatja - érvelnek szakérők.

 

Másképp számol a fejlesztési tárca


Nem osztja viszont az agrárgazdasági aggodalmakat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A tárca korábban közölt álláspontja szerint a lengyel és szlovák adatok azt mutatják, hogy az e-útdíj bevezetésekor és az azt követő fél évben az alapvető élelmiszerek ottani árai csak kismértékben, 1-4 százalékkal emelkedtek, és ennek az útdíjon kívül más okai is lehettek. Emellett az is tény, hogy a szűk kereslet miatt a termelők és kereskedők sok esetben nem tudják érvényesíteni a magasabb előállítási költségeket a fogyasztói árakban. A tavalyi gyengébb hazai terméseredmények nyomán például a pékek jelentős, 20 százalékos kenyér áremelést tartottak volna szükségesnek, de idén áprilisban a kenyér ára mindössze 1,3 százalékkal volt magasabb, mint 2012 augusztusában - közölte az NFM.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?