Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Kezdettől fogva változatlanok voltak azok a támogatási elvek, amelyek a 2014. augusztus 31-én zárult, ötéves agrár-környezetgazdálkodási program szántóföldi célprogramjaira vonatkoztak - állapította meg az agrárszektor.hu-nak a Miniszterelnökség. Ez volt a helyzet azokban az esetekben is, amikor a gazdák elháríthatatlan külső okra (vis maior) hivatkozva tettek bejelentéseket a program futamideje alatt. Az elmúlt hetekben sok termelő mégis meglepve tapasztalta, hogy a korábbi évek vis maioros eseményei - időjárási kárai - miatt bankszámlájára a vártnál jóval kevesebb akg-támogatás érkezett. Az érintett gazdák értetlenségéhez hozzájárult, hogy állításuk szerint a levonások alapjául szolgáló szabályozásról nem is tudtak.
A természeti csapások miatti vis maior bejelentésekkel a termelők azt akarták elérni, hogy károsult területeikre mentesülhessenek az úgynevezett vetésszerkezeti előírások alól, amelyeket a 2009-ben kiadott eredeti akg-rendelet megkövetelt az uniós támogatások igénybevételéhez. (A jogszabály vetésszerkezet címén meghatározta, milyen növényekből mennyit kell, illetve lehet vetni). Az időjárási károkkal érintett gazdák arra hivatkoztak, hogy a vetésszerkezeti követelményeket éppen a vis maior események miatt nem tudták teljesíteni.
Ma különösen nagy értelmezési zavarokat okoz, hogy a korábbi Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) 2013-ban az eredeti akg-rendeletet úgy módosította, hogy a kifizető ügynökségként működő Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal az ilyen vis maior bejelentéseket csak akkor fogadhatja el, ha azok az akg utolsó gazdasági évéből, vagyis a 2013. szeptember 1.- 2014. augusztus 31. közötti időszakból származtak. Számos gazdálkodó e változtatást most úgy fogja fel, hogy a VM visszamenőleges hatállyal, utólagosan módosította a szabályozást, és kötelezte az MVH-t arra, hogy a korábbi években - 2009-2013-ban - szabályosan bejelentett vis maior eseményeket ne vegye figyelembe.
Sok termelő számára csak akkor derült ki, hogy az MVH a 2009-2013 közötti vis maior bejelentéseket nem fogadja el, amikor a hivatal - tavaly decembertől - megkezdte az utolsó (ötödik) éves akg-kifizetéseket, amelyeknél jelentős - akár 3-60 százalékos - összegeket is levont, ha a jogosultak vis maior miatt a vetésszerkezeti előírásoknak nem tettek eleget. A probléma azért csak most bukott ki, mert az MVH a futamidő végén az akg ötéves ciklusára számította ki a vetésszerkezeti követelmények teljesítését, így sok esetben most hajtotta végre a levonásokat, ha a vetésszerkezeti arányok a program teljes idejére nem stimmeltek.
MTI-fotó: Varga György
Már a 2009-es akg-s jogcímrendelet is azt tartalmazta, hogy - az utolsó év kivételével - a vis maior esemény bejelentése és MVH-s elfogadása nem mentesíthette a gazdálkodókat az ötéves vetésszerkezeti kötelezettségvállalások alól, ha csak érintett területeiket "a támogatásból nem vonták vissza" - jelentette ki az agrárszektor.hu-nak a Miniszterelnökség. Ha ugyanis a vis maior nem az utolsó gazdálkodási évben következett be, a tárca szerint a gazdálkodóknak még lehetőségük lett volna arra, hogy úgy alakítsák ki ötéves vetésszerkezetüket, hogy a vis maiorral nem érintett években korrigálják a vis maiorral érintetteket. Ha azonban a vis maior az utolsó évben lépett fel, a termelőktől értelemszerűen már nem volt elvárható, hogy a vis maioros területeket a vetésszerkezetben később korrigálják - húzta alá a Miniszterelnökség.
Az eredeti elven, illetve annak végrehajtásán a 2013-as VM-es rendeletmódosítás sem változatott, csupán annyi történt, hogy a jogalkotó az addigi is meglévő értelmezésbeli bizonytalanságok miatt az akg-rendeletben külön bekezdést illesztett a vis maioros eljárásrend egyértelműsítésére - nyomatékosította a minisztérium. A vetésszerkezet adminisztratív ellenőrzése pedig az ötödik év lezárása után történt meg, de az ügyfelek már a 2009-es jogszabály hatálybalépése óta tudhattak arról, hogy ez így lesz.
A Miniszterelnökség szerint ugyanakkor így is adott volt a lehetőség arra, hogy a gazdálkodók mentesüljenek a vis maior miatti levonásoktól. A 44/2007. (VI. 8.) FVM rendelet (vis maior rendelet) ugyanis éppen arra szolgál, hogy az ügyfeleket se jog-, se gazdasági hátrány ne érje, ha öt évre vállalt kötelezettségeiket vis maioros esetek miatt nem tudták betartani, és ezt megfelelő eljárásban igazolni tudják.
Ráadásul a vetésszerkezeti előírásokkal kapcsolatban a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) és a VM korábban "vetésszerkezet tervező kalkulátort" hozott létre, amely a használatához szükséges útmutatóval együtt 2013 eleje óta elérhető volt az akg.agrarkamara.hu weboldalon. A kalkulátorról az akkori Vidékfejlesztési Minisztérium 2013. január 23-án irányító hatósági közleményben tájékoztatta az érintetteket. A kalkulátor használata díjmentes és a Miniszterelnökség szerint világosan felhívja a figyelmet arra, hogy vis maior esetén az érintett terület "egyéb növény" kategóriába kerül, vagyis a vetésszerkezet szempontjából más elbírálás alá esik.