Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A fiatal mezőgazdasági termelők indulásához nyújtott támogatás kapcsán az Szja. törvényt évekkel ezelőtt módosították annak érdekében, hogy a támogatása ne minősüljön bevételnek az átutalást követően azonnal. Így az Szja. törvény hatálya alatt a törvény 19. §-a alapján kell könyvelni a támogatási formát. Ennek értelmében az előre folyósított támogatás csak akkor minősül bevételnek, ha azt felhasználják, viszont ilyenkor minden esetben van vele szemben egy költségtétel is, így a támogatási összeg lényegében véve nem adózik.
Jelentkezzen most a Portfolio kétnapos agrárkonferenciájára!
Agrárszektor 2015: két nap, 60 előadó, 700 résztvevő, és a magyar agrárszektor legforróbb témái
Természetesen az Szja. törvény ezt a lehetőséget nem biztosítja korlátlan ideig. A fiatal gazdáknak mezőgazdasági termelési tevékenységük révén érdemes Szja. törvény szerinti tételes költségelszámolást választaniuk oly módon, hogy belépnek az ÁFA törvény hatálya alá is, elvégre érdemes lesz a költségek után felszámított ÁFÁ-t érvényesíteni ÁFA bevallásukban. Annak ellenére, hogy e megoldás tűnik a legésszerűbbnek, számos esetben "vezették meg" a fiatal gazdákat a magyar gazdaságban egyre nagyobb számban jelenlévő, engedély nélkül működő "feketekönyvelők".
Jelenleg azonban semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy a fiatal gazdák a kiadózó vállalkozások tételes adóját (KATA) válasszák, így mentesüljenek az ÁFA-problémák alól. Ilyenkor viszont azzal kell szembesülniük, hogy az alábbiakban részletezettek szerint adóköteles lehet a támogatási összeg is.
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény 2. § 12. pontja értelmében: "kisadózó vállalkozás bevétele: a kisadózó vállalkozás által a vállalkozási tevékenységével összefüggésben bármely jogcímen és bármely formában mástól megszerzett vagyoni érték, ideértve a tevékenység végzéséhez kapott támogatást és a külföldön is adóköteles bevételt".
A KATA-ról szóló jogszabály kimondja, hogy fenti jogszabály hatálya alá tartozóknak a KATA törvényt, valamint az adózás rendjéről szóló törvényt kell alkalmazniuk, tehát az Szja. törvényt nem! Mivel az Szja. törvény ilyen esetben nem alkalmazható, a fiatal gazda támogatás KATA adózóknál teljes egészében bevételnek minősül, feltéve, ha a támogatás kiutalásakor KATA hatálya alá tartozott vagy tartozik az adózó. További érdekessége a kérdésnek, hogy a KATA törvény szerinti bevétel megszerzésének időpontja az, amikor azt jóváírják a számlán.
Ilyen esetben hatmillió forint feletti éves összegnél a megfizetendő adó mértéke 40%. További problémát jelent, hogy ha - rossz könyvelői tanácsra - a fiatal gazdák a vállalkozás megalapításakor belépnek a KATA hatálya alá, akkor az árbevételüket havi 500 ezer forinttal kell arányosítani.
Ez azt jelenti például, hogy ha a fiatal gazda egy adott év tizenkét hónapjából csak kettőben van KATA hatálya alatt, akkor már évi egy millió forintot meghaladó árbevétel felett kell a negyven százalékos elvonással számolnia. A támogatást meghatározott célra kell felhasználniuk a támogatottaknak, annak ilyen mértékű adóelvonása számos esetben a támogatás célját is veszélybe sodorhatná.
Annak ellenére, hogy a fiatal gazdák induló támogatása rendkívül speciális, előre folyósított támogatásnak tekinthető, a KATA törvény jelenlegi formájában azt nem tudja külön kezelni. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatai országosan minden esetben azon az állásponton vannak, hogy a KATA adózóknál a fiatal gazda támogatás bevételnek minősül.
A KATA törvény megfogalmazása szerint bevételnek a tevékenység végzéséhez kapott támogatás minősül. Viszont a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatai nem tesznek különbséget a fiatal gazda támogatásnál aszerint, hogy az a tevékenység beindításához vagy végzéséhez jár-e, valamint aszerint sem, hogy azt előre vagy utólag folyósítják-e, hiszen a vonatkozó KATA jogszabály így nem kezeli ezt a speciális támogatást.
A támogatás céljának megóvásához indokolt lenne egy jogszabály módosítás, vagy legalább egy minisztériumi állásfoglalás, hogy ez a támogatási forma nem sorolható a tevékenység végzéséhez kapott támogatási kategóriába.