Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
"Elfogadhatatlan a magyar gazdálkodók számára az Európai Unió bürokratái által felvázolt javaslat a mezőgazdasági támogatások 20 százalékos csökkentésére" - fogalmazott Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a múlt héten, Letenyén. Elmondása szerint a május 26-i európai parlamenti választások egyik tétje magyar szempontból az, hogy az adófizetők pénzét a magyar gazdálkodók támogatására lehessen fordítani.
Tudnunk kell azonban, hogy Magyarország a csatlakozás óta a nettó kedvezményezett tagállamok közé tartozik, azaz több támogatást kap az EU költségvetéséből, mint amennyit befizet. A pozitív egyenleg a csatlakozástól 2017-ig több mint 11.000 milliárd forint. Vagyis messze nem csak a saját adófizetői forintjainkról van szó, amikor a támogatások felhasználásáról beszélünk.
Ha az alábbi ábrát megnézzük, kiderül, hogy Németország az unió legnagyobb befizetője, az ottani adóforintokból Magyarországon sem kevés landol. Látható az is, hogy Magyarország a 28 tagállam közül a legnagyobb plusszal rendelkező országok között van, ma már a harmadik legtöbbet profitáló országnak számít. Ez részben a mezőgazdasági terület nagy arányából adódik (az agrárium támogatása a közös büdzsé legfontosabb területe), részben a keleti blokk fejletlenségéből, amit extra forrásokkal ellensúlyoznak.
Természetesen a németek nem önzetlenek, komoly érdekük fűződött az európai piac kiszélesítéséhez. A KPMG nemzetközi könyvvizsgáló cég elemzése alapján az előző pénzügyi ciklusban Magyarországon a multinacionális cégek vitték el a beérkező uniós pénzek kétharmadát. A legerősebb külföldi cégek mögött hazánkban a németek állnak. Az Európai Bizottság saját becslése szerint is Németország profitált a leginkább a közös piac bővítéséből. A keleti blokk országai közül kiugró Lengyelország teljesítménye, ahol fokozottan ügyeltek rá, hogy a pénzek a termelő beruházásokat szolgálják.
Ezzel szemben a keleti blokk többi országában feltűnően sok pénz ment el falufejlesztésekre, kilátókra, vagy csak a termelés veszteségeinek csökkentésére ahelyett, hogy a hatékony és biztonságos gazdálkodás feltételeit alakítottuk volna ki. Ez nemcsak nálunk volt így, a csehek is ugyanerre panaszkodnak, és ott is úgy érzékelik, hogy a pénzelosztásban jelen van a korrupció.
Európa azonban eddig sem szabta meg, és ezután még kevésbé fogja megszabni, hogy mire költjük el a pénzt. Falufejlesztéssel végülis élhetőbbé válik a vidék, és vonzóbbá tehető turisztikailag, amivel munkahelyet és jövedelemet is teremtünk. Ha Magyarországnak fontos a multik jelenléte, az is érthető, hiszen munkásokat és beszállítókat foglalkoztatnak, valamint növelik az exportbevételeinket. A fejlesztés stratégiai terveit magunknak kell összeállítanunk, mi döntjük el, hogy mik a prioritások, és óriási hatásunk van arra, hogy mennyi pénz jut ezekre a célokra.
A zsírosbödön azonban nem feneketlen. Európa büdzséje az angolok távozásával éves szinten 10 milliárd euróval szűkül (tőlük csak a németek befizetése nagyobb, ami éves szinten 13 milliárd körül van).Viszont a migrációs sokk mindenkit elért, ezért úgy döntöttek, hogy sokkal többet kell költeni a közös határok védelmére, valamint az eddig érkezett menekültek integrálására, továbbá technológia-fejlesztésre és generációváltásra. Ráaádásul a teljes kereten belül az agráriumra jutó összeg is 30 százalék alá csökken.
Ami Magyarországot illeti, az új pénzügyi ciklusban 4-5 százalékos mínusszal lehet számolni a közvetlen kifizetések terén és nagyjából 15-16 százalékos elvonással a vidékfejlesztési pillérben. Előbbi kisebb mértékű csökkenés, mint amennyit a forint-euró árfolyam ingadozik, nominálisan alig észrevehető.
Nagy kérdés a termeléshez kötött támogatások sorsa is, amelyekkel a területealapú támogatások egészíthetőek ki. Itt szinte biztosra vehető egy 3 százalékpontos forráscsökkenés az átcsoportosítható pénzeken belül, mivel ezt a támogatási formát erősen versenytorzítónak tartják (Németország veri a leghangosabban a kolompot).
A vidékfejlesztési pillér forráshiánya hiába nagyobb, egyrészt egy jóval kisebb keretről beszélünk, mint a közvetlen kifizetéseké (bő harmadakkora), másrészt sokkal könnyebben kompenzálható az itteni kiesés. Ugyansi növelhető a tagállami hozzájárulás mértéke a pályázati forrásokhoz, ami eddig meglehetőesen alacsony volt (17 százalék). Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, tavaly a Portfolio Agrárszektor konferencián úgy vélte, a nemzeti hozzájárulás mértéke 30 százalékosra lesz emelhető az új pénzügyi ciklusban.
Magyarországnak nagy tapasztalata van ebben, hiszen mi már most élünk a kifizetési plafonnal, és ennek köszönhető, hogy két év alatt "eltűnt" az1200 hektár feletti gazdaságok fele. Legfőbb feladatunk megértetni Brüsszellel, hogy egy még lejjebb meghúzott kifizetési határral csak a cégdarabolás mértéke fog nőni, méghozzá egész Európában.