Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A 2021-2027 közötti uniós költségvetésről szóló javaslatot 2018. május 2-án tette közzé az Európai Bizottság. Számolva az Egyesült Királyság - mint korábbi "nettó befizető" - kilépésével, a Közös Agrárpolitika és a kohéziós politika finanszírozását alacsonyabb támogatási szinten képzelnék el. A Bizottság a következő hétéves időszakra 1279 milliárd eurót javasolt kötelezettségvállalásokra, ami az EU27 bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) 1,114 százaléknak felel meg. A finn soros elnökség ugyanakkor a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) 1,07 százalékában maximalizálná a tagállamok hozzájárulását, így 1087 milliárd euró lenne a közös költségvetésben a következő hétéves ciklusban.
A KAP források csökkentését illetően számos tagállam - többek között Magyarország - fejezte ki egyet nem értését, emellett pedig az Európai Parlament is azt az álláspontot képviseli, hogy a támogatásokat legalább a jelenlegi szinten kell megtartani. A következő uniós költségvetésről egyelőre még nincs döntés.
A Bizottság a következő időszakra magasabb nemzeti társfinanszírozási arány alkalmazását javasolja a II. pillérben, ebből kifolyólag a tagállam által biztosított támogatás nagyságától is függ majd, hogy mekkora forrásban részesül a hazai vidékfejlesztés, így összességében ez ellensúlyozhatja az itt tapasztalt forráskiesést. A II. pilléres területalapú támogatások (pl. agrár-környezetgazdálkodás) várhatóan továbbra is vissza nem térítendő formában kerülnek majd kifizetésre. A beruházások és a tudásátadás támogatása esetében az elszámolható költségek 75 százalékban, míg a kockázatkezelési eszköz esetében 70 százalékban maximalizálta a támogatás intenzitását a rendelettervezet.
Új játékszabályok jönnek
A 2020 utáni időszakot meghatározó jogszabályi keretek még szintén tárgyalás alatt állnak. A Bizottságnak a KAP-ra vonatkozó rendeletjavaslatai 2018. június 1-jén jelentek meg, és több új elemet is tartalmaznak. A KAP Stratégiai Terv rendelettervezete általános és átfogó előírásokat foglal magában, és sokkal inkább útmutató jellege van. A Bizottság ugyanis nagyobb szabadságot szeretne biztosítani a tagországoknak a tervezéshez, ezzel együtt nagyobb felelősségvállalásra is készteti őket. Mindazonáltal több témakörnél is (pl. közvetlen kifizetések esetében) fenntartja magának a jogot, hogy a későbbiek folyamán "finomhangolhassa" a tagországi tervezést.
A 2019. májusi EP-választások jelentősen megváltoztatták a parlamenten belüli erőviszonyokat, a korábbiaknál nagyobb arányban képviseltetik magukat a zöld és liberális képviselők. Az új EP felállítását követően az Elnökök Értekezlete úgy döntött, hogy továbbra is a Bizottság 2018. júniusi javaslatát veszi alapul a tárgyalások során, de lehetőséget biztosítanak az új EP-képviselőknek is a tervezetek véleményezésére. 2021 már biztosan átmeneti év lesz, amit alátámaszt, hogy már el is készült az átmeneti évre vonatkozó szabályok tervezete.
A támogatáskorlát kitolására ugyanakkor lehetőség lenne a foglalkoztatotti létszám alapján kalkulált összeggel, ezzel megvalósulna a munkabér-kompenzáció. Ennek részletszabályairól eltérő álláspontok léteznek. Magyarország szerint a támogatáskorlátra vonatkozó összes előírást (bevezetés, érintett támogatások köre, támogatásmaximum, fokozatosság mértéke stb.) a tagállamnak kell meghatároznia.
A KAP Stratégiai Terv rendelettervezet alapján a tagországoknak továbbra is lehetőségük lesz termeléshez kötött támogatást biztosítani a gazdálkodóiknak, annak érdekében, hogy egyes ágazatok piaci helyzetét stabilizálják, fenntarthatóságukat, versenyképességüket elősegítsék. Ezekre az intézkedésekre a közvetlen kifizetések keretösszegének legfeljebb 10 százalékát irányozza elő a jogszabály-tervezet. Magyarország, több más tagországgal együtt, legalább a jelenlegi időszakban alkalmazott 13 százalékra tett javaslatot a termeléshez kötött támogatások forráskeretét illetően, a Bizottság azonban a WTO vonatkozó szabályozásai miatt ezt aggályosnak tartja. A tárgyalások jelenleg is folyamatban vannak a kereteket illetően.
A bizottsági javaslat a következő időszakra vonatkozóan is tartalmazza a kisgazdaságok támogatásának lehetőségét a tagországok számára, egyéb részletszabályokról azonban nem rendelkezik a dokumentum. A fiatal gazdálkodók jövedelemkiegészítő támogatására a közvetlen kifizetések keretösszegének minimum 2 százalékát kell fordítaniuk a tagországoknak, amit a kedvezményezettnek a támogatásra jogosult földterület után, éves szinten és hektáralapon fizethetnek majd ki.
A tagállamok az egyes pillérekre jutó tényleges pénzügyi keretüket saját hatáskörben véglegesíthetnék. Erre a pillérek közötti átcsoportosítás mindkét irányban lehetőséget adna, de legfeljebb 15 százalékos mértékig. A Bizottság javaslata alapján további 15 százalékos átcsoportosításra lenne lehetőség, amennyiben az az I. pillérből a II. pillérbe történik, és az átcsoportosított forrásokat környezet- és éghajlatvédelmi célkitűzésekre fordítják.
Zöldebb és korszerűbb
A KAP már most is nagy hangsúlyt fektet a környezet védelmére, azonban a társadalmi igények a jelenleginél is zöldebb agrártámogatási rendszer kialakítását követelték a Bizottságtól. Az új struktúrában a zöldítés bizonyos elemeit a jelenlegi Kölcsönös Megfeleltetés rendszerével egybefoglalva létrehozták az ún. kondicionalitást, amely már az alaptámogatásoktól kezdve egy, még a jelenleginél is magasabb környezeti hozzáadott értéket hivatott biztosítani. Erre az alapra tervezik ráépíteni az I. pillérben az önkéntes ökorendszereket, a II. pillérben pedig az agrár-környezetvédelmi támogatások rendszerét, amelyek a kondicionalitás elemein túlmutató, önkéntes vállalásokra biztosítanak támogatást.
Forrástervezés tekintetében is ambiciózusnak ígérkezik a 2020 utáni KAP, hiszen
A 2020 utáni Közös Agrárpolitikában horizontális célként jelenik meg a mezőgazdasági üzemek korszerűsítése és modernizációja. A Bizottság hangsúlyos szerepet szán a tudásátadási és innovációs rendszereknek (így pl. a szaktanácsadási rendszernek is), amelyeknek a kutatást, az innovációt és a digitalizációt kell ösztönözniük. A KAP Stratégiai Tervnek külön ki kell térnie arra is, hogy az adott tagállam miként tervezi ezek működtetését. Magyar vonatkozásban kiemelendő az Agrárminisztérium hatáskörébe tartozó, a 2019-2022-es időszakra szóló Digitális Agrár Stratégia (DAS), melynek célja, hogy előmozdítsa a mezőgazdasági termelés jövedelmezőségének növelését. Ezt az információk gyűjtésével, feldolgozásával, a technológiai műveletek automatizálásával és robotizálásával tervezi elősegíteni, figyelemmel a környezeti erőforrások effektív felhasználására is.
A cikk Horváth Dóra és Gyenes Adrienn (Nemzeti Agrárgazdasági Kamara) írása alapján készült, amely az Agrárszektor "Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványában jelent meg.
Címlapkép: shutterstock