Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Agrárszektor: Miért pont most jött el az idő a tőzsdei kibocsátásra?
Bátor Ferenc: 2018. óta tudatosan készültünk arra, hogy növekedési pályára állítsuk a céget egy magasabb szervezeti szinten, jól szervezett, profi menedzsment által irányított középvállalatként. A tőzsdére lépés, ami már 2019. végén megtörtént inkább csak egy nagyon fontos állomása volt ennek a folyamatnak. Mivel a növekedéshez szükség van pénzre is, ezért sosem volt kérdés, hogy tőkét is vonjunk be lehetőség szerint, ennek pedig a tőzsde a legjobb terepe - mondta a Portfolio-nak.
Nem gondoltak a részvénykibocsátás elhalasztására a Covid-helyzet miatt?
Kocsy Barnabás: A Covid okozta helyzet felgyorsítja azokat a folyamatokat, ami az iparágunk átrendeződéséhez vezet, hiszen a szervezetlen, tőkehiányos cégek egy bizonytalan gazdasági környezetben könnyebben kiesnek a piacról. Nekünk pedig ez egy nagyon jó lehetőség, hogy tovább növekedjünk, erősödjünk. Ez pedig jó lehetőség a kisbefektetőknek is, akik a DM-KER részvényesei lesznek.
Bátor Ferenc: Kezdetben csak egy jó céget akartunk csinálni, az alkalmazotti lét helyett saját magunknak dolgozni. De aztán egy ponton rájöttünk, hogy két emberes sztoriként nem tudunk tovább fejlődni, ugyanakkor a piac még rengeteg lehetőséget rejt magában, amiket vétek lenne kihagyni. A fejlődéshez azonban szervezetre, profi menedzsmentre, tőkére van szükség. A tőzsdei megjelenésre való felkészülés lehetőség a magasabb vállalati szintre lépés megvalósításában, mi pedig akartunk élni a lehetőséggel.
Hogyan zajlott a felkészülés a tőzsdei létre, mik voltak a fontosabb mérföldkövek?
Bátor Ferenc: Amikor a döntés megszületett bennünk, hogy a növekedésnek a tőkepiaci útját választjuk, elsőként tőzsdeképessé kellett tenni a céget. Ez nemcsak szervezetfejlesztést jelent, hanem szemlélet váltást a dolgozóknál, menedzsmentnél egyaránt. De nekünk, mint alapítóknak is más szemlélettel kellett nézni a vállalkozásunkra, el kellett sajátítanunk azt a befektetői gondolkodást, ami általában nem jellemző az átlagos KKV tulajdonosokra. Nálunk több, mint egy évig tartott az a vállalatfejlesztési projekt, ami során vállalkozásból szervezett középvállalattá váltunk, bár valójában azóta is folyamatosan tanulunk és szeretnénk mindig jobbak lenni. A vállalatfejlesztési projektben Vitkovics Péter volt a stratégiai tanácsadónk, aki már rendelkezett tapasztalattal, hogyan kell egy KKV-t tőzsdeképes vállalattá formálni.
Már a tőzsdei felkészülés szakaszában iratkoztunk be a BÉT ELITE programjára, ahol a tudás mellett a szemléletváltásunk helyessége is visszaigazolást nyert. A BÉT emellett jelentős anyagi támogatást is nyújtott a Mentor programon keresztül. A Random Capital és a Navigátor, mint a társaság kijelölt tanácsadója és befektetési szolgáltatója segített a tőkepiaci eligazodásban, a mostani IPO során pedig a kibocsátás szervezését végzi teljes erőbedobással. De fontos szereplő volt a tőzsdére lépés folyamatában a Széchenyi Tőkealapkezelő is, aki az első zártkörű tőkeemelésből vállalt nagy szerepet. Ez azt jelzi, hogy van bizalmuk a DM-KER felé és hisznek a hosszú távú befektetésük stabil megtérülésében.
Mi lesz a bevont forrás sorsa?
Kocsy Barnabás: Folytatjuk a 2019-ben meghirdetett növekedési stratégia megvalósítását, többek között akvizíciókat is szeretnénk a közeljövőben tető alá hozni. Az IPO keretében bevonásra kerülő forrás is a növekedéshez kapcsolódó beruházások, terjeszkedés finanszírozását szolgálja.
A külföldi terjeszkedésnek mi lesz a fókusza? Mely országokban, mely termékkategóriákban növekedne a DM-KER?
Kocsy Barnabás: Az első állomás Szlovákia, ahol a fő partnerünk, a Bobcat/Doosan csoport hivatalos forgalmazói leszünk, vagyis gyártó támogatással kezdünk bele egy több országra szóló gépkereskedői hálózat kiépítésébe. A termék portfólió ugyanaz, építőipari és mezőgazdasági gépeinket fogjuk ott is forgalmazni, természetesen kiegészítve alkatrész- és szerviz-szolgáltatásokkal.
Milyen átrendeződés jöhet a járványhelyzet miatt a szektorban? Milyen szerepet tölthet be a DM-KER az iparági konszolidációban?
Kocsy Barnabás: Az építőipari gépek piaca ma Magyarországon meghaladja a 75-80 Mrd Ft-ot, ezen belül a TOP2 pozíciót foglalja el a DM-KER. Ez köszönhető annak is, hogy fő partnerünk, a Bobcat a világ egyik legismertebb munkagép gyártója. A mezőgazdasági gépek, tartozékok és alkatrészek kereskedelme már jóval erősebb, a felmérések szerint közel 250 Mrd Ft-os piacról beszélünk. Itt ma még csak a feltörekvő középmezőnyben vagyunk, ezért kiemelt célunk jelentőset növekedni ebben a szegmensben. Mivel itt sok a kis szereplő, sok az 5-15 fős kisvállalkozás, ezért arra számítunk, hogy a következő 2-3 évben elindul egy koncentráció a versenytársak között. Mi is készen állunk arra, hogy felvásároljunk működő vállalkozásokat a mezőgazdasági gép piacon, de csak olyan cégeket keresünk, akikkel bővülni, erősödni tudunk.
Mekkora cég lehet a DM-KER pár éven belül a menedzsment tervei szerint?
Kocsy Barnabás: A részvénytársassági forma és a tőzsdei bevezetés rengeteg lehetőséget és biztos hátteret ad a vállalat fejlődéséhez. Ilyenformán a fejlődés a teljes csapat kezében van. Nagyon erős jövőképpel, vízióval rendelkezünk. Ezt lebontva az igazgatóság által kijelölt stratégiai célokat a menedzsmentnek és a kollégáknak kell végrehajtania, ami a jelenlegitől némileg eltérően működő szervezetet igényel. Ezen a téren még rengeteg potenciál van a cégben. A jövő mindenképpen a hatékonyság javításban van, ami részben a szabályozottabb vállalati folyamatokban rejlik. Tervezhetőbb, kiszámíthatóbb munkavégzésre van szükség a fejlődéshez. Ez kultúra és gondolkodásmód váltást igényel a csapattól. Kiváló szakembereket sikerült az elmúlt években a fedélzetre hozni, akik folyamatosan bizonyítják, hogy a válság ellenére is sikerül a céget fejlődő pályán tartani. Őket kell még egységesebb csapattá kovácsolni és az állandóan változó munkaerő piacon megtartani. Ha ezt a feladatot kitartással, sikeresen végezzük, a DM-KER fejlődésének nagyon tág határai vannak.
Növekedési sztoriként vagy osztalékpapírként érdemes a DM-KER-re tekinteni?
Bátor Ferenc: A DM-KER egy jelentős növekedési potenciállal bíró középvállalat, aki a vállalati életútján még nagyon messze van a tetőpontjától. A bevont tőke és egyéb források révén folyamatosan bővítjük a piacunkat, kiterjesztjük a működési területet és bővítjük a márka portfóliónkat vagyis a termékeink és szolgáltatásaink körét. Ebben a vállalati életszakaszban teljesen természetes elvárás normál működés mellett évente 25-30% cégérték növekedés. Ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy a részvényesek felé tudjunk osztalékot is fizetni, hiszen ez jelzi azt, hogy a vállalat jövedelmezően működik és tartósan is jó befektetés. Ezek alapján majd a piac eldönti, hogy növekedési vagy osztalékpapírként tekint ránk.
Részvényesként milyen elvárásai vannak a menedzsment felé?
Bátor Ferenc: A legfontosabb elvárásunk az együttműködés, a közös előremutató munka, amelyből képződnek az eredmények. És persze azt is, hogy még sikeresebben irányítsák a DM-KER-t, mint tették ezt az alapítók az első 10 évben.
Hamarosan a BÉT Standard kategóriájában foroghatnak a DM-KER részvényei, mit várnak a szintugrástól?
Bátor Ferenc: A kategória váltás része annak a tőkepiaci evolúciós folyamatnak, amit szeretnénk végig járni. Elsősorban nagyobb likviditást és nagyobb láthatóságot várunk valamint azt, hogy a szabályozott piacon akár már külföldi befektetők számára is érdekes lehet a vállalatunk.
A közgyűlés úgy döntött, hogy Munkavállalói Résztulajdonosi Programot indít a DM-KER. Mi a cél az MRP elindításával?
Bátor Ferenc: Tőzsdei szereplésünkből adódóan , az MRP program adott olyan lehetőséget a kezünkbe, amellyel a megvalósult célok eredményeiből a menedzsment, a dolgozók is részesülnek. Így számukra is kialakul az a tulajdonosi gondolkozás, - többek között erősítve a motivációjukat, lojalitásukat cégünkhöz -, mely a további fejlődéshez, a célok eléréséhez szükséges.