Erős félévet zárt a Budapesti Értéktőzsde egyetlen agráripari cége

Erős félévet zárt a Budapesti Értéktőzsde egyetlen agráripari cége

agrarszektor.hu
Közel három évtizedes történetének legjobb félévét zárta a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában a hazánk legnagyobb takarmánygyártó vállalatának számító UBM Csoport. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként számon tartott vállalat a 2022. július 1-től december 31-ig tartó időszakban 122,67 milliárd forintos árbevételt és 6,00 milliárd forint EBITDA-t termelt, ráadásul eredményességi soron is erősödni tudott a vállalatcsoport, ugyanis ezzel párhuzamosan adózott eredményét 1,89 milliárd forintra növelte. Az UBM a továbbiakban is folytatni kívánja beruházásait és nemzetközi terjeszkedését, emellett a cégcsoport szeretné számottevően növelni a kisbefektetők arányát a tulajdonosi struktúrájában.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

2022 második félévében az UBM tevékenységére és általános piaci környezetére három fő tényező nyomta rá a bélyegét: az emelkedő kamatkörnyezet, a gáz és az elektromos áram árának emelkedése, valamint a világszerte erősödő infláció. Az vállalatcsoport az elhúzódó pénzügyi és gazdasági nehézségek ellenére is kiemelkedően sikeres félévet zárt, és történetében a legmagasabb 6 havi árbevételt és EBITDA-t termelte. A cégcsoport a 2022/23-as üzleti év első felében, azaz tavaly december 31-ig bezárólag 122,67 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, ami 33,8%-kal haladta meg az előző üzleti év azonos időszakában elért 91,71 milliárd forintos szintet. Ezzel párhuzamosan az UBM EBITDA-ja a tavaly december 31-ig tartó hat hónapban 158,6%-kal, 6,00 milliárd forintra bővült a bázisidőszakban teljesített 2,32 milliárdos szintről.

Az árbevétel mellett az eredményességi soron is erősödni tudott a vállalatcsoport: az UBM adózott eredménye a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában - 48,8 százalékos növekedéssel - 1,89 milliárd forintra nőtt a 2021. december 31-ig tartó félévben elért 1,27 milliárd forintról. Az UBM két önálló működési szegmense a commodity nagykereskedelem (a búza, kukorica, árpa, olajos magvak, szójadara, szójabab és midproteinek klasszikus kereskedelmi tevékenysége) és a takarmánygyártás, illetve takarmányalapanyag-kereskedelem.

A kereskedelmi üzletág 3,72 milliárd forintos EBITDA-ja és 4,1%-os EBITDA-marginja minden várakozásunkat felülmúlta, míg a gyártó üzletág 2,31 milliárd forintos EBITDA-ja és 5%-os EBITDA-marginja némileg elmarad ugyan a remélt szinttől, de mindenképpen biztató eredmény

- összegezte a 2022/23-as üzleti év első felének teljesítményét Horváth Péter, a cégcsoport vezérigazgatója.

EZ IS ÉRDEKELHET

A dinamikus növekedés fenntartása érdekében az UBM folyamatosan törekszik gyártókapacitásának bővítésére. A cégcsoport 2022. október 24-én adta át új takarmánykeverő üzemét a szlovákiai Hernádcsányban. A 6,7 millió eurós, részben pályázati forrásból megvalósult beruházásnak köszönhetően tizedével, évi 840 ezer tonnára növekedett a csoport takarmánygyártási kapacitása. E fejlesztésnek is köszönhetően tovább bővülhet az UBM export tevékenysége is; a társaság jelenleg 15 országba - elsősorban Olaszországba, Romániába és Ausztriába - exportál termékeket, ebből származik árbevételének mintegy 46,5%-a. A kapacitásnövelő beruházások mellett a cégcsoport stratégiájában kiemelt szerepet kap a technológiai színvonal folyamatos emelése, amelynek hátterét az évi több mint 300 millió forintból gazdálkodó kutatás-fejlesztési részlegének tevékenysége biztosítja.

EZ IS ÉRDEKELHET

Jó úton halad a cégcsoport 2025-ig szóló növekedési stratégiájának megvalósítása

Az UBM Csoport idén március 9-én mutatta be a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiáját és üzleti tervét. Ennek főbb célkitűzései az alábbiak:

  • Az cégcsoport 2025-ig a jelenlegi, évi 0,6 millió tonnás takarmánygyártási volument 1 millió tonnára bővíti, míg a jelenleg 1,7 millió tonnás éves takarmányalapanyag-kereskedelmi volument 2 millió tonnára növelné a cégcsoport.
  • A Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtető vállalat további akvizíciók és zöldmezős beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését.
  • Az UBM Csoport 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét Kelet- és Nyugat-Európában, így két éven belül valamennyi piacot képes lesz kiszolgálni hazánk nagyjából kétezer kilométeres körzetében.
  • Magyarország piacvezető takarmánygyártója törekszik működési vertikumának további szélesítésére, ezért vizsgálja az élőállat-tenyésztésbe való belépés lehetőségét is.
  • Az agráripari cégcsoport a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját.

Mindezeknek köszönhetően az UBM Csoport árbevétele a tervek szerint évi 9-15%-os átlagos növekedést mutat majd a 2023-2025 években, így a jelenlegi árkörnyezetet feltételezve, ezen időszak végére elérheti a 350 milliárd forintos szintet. Üzleti céljaink megvalósítása mellett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként fontos törekvésünk, hogy a befektetők számára is lehetőséget biztosítsunk arra, hogy részesedjenek a hazai mezőgazdaság hosszú távú sikereiből, ezért reményeink szerint egy-két éven belül a jelenleginél számottevően nagyobb lesz a kisbefektetők aránya a tulajdonosi struktúrában. Ennek érdekében az UBM részvényének 1:20 arányú felosztását tervezzük, amely várhatóan támogatja majd a papír piaci likviditásának növekedését

- foglalta össze a cégcsoport terveit Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója.

(Címlapkép forrása: UBM Csoport)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?