Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az új, 2023-2027 közötti közös agrárpolitika (KAP) a korábbaiknál erősebb zöld elvárásokat fogalmaz meg, amelyek az éghajlatváltozáshoz, a természeti erőforrások használatához, valamint a tájak és a biológiai sokféleség megőrzéséhez kapcsolódnak. Mivel a jelenlegi körülmények - járvány, energiaválság, háború - között a KAP nem lesz elegendő sem a válságkezelésre, sem az uniós zöldmegállapodás végrehajtására, ezért a következő költségvetési ciklusban gyökeres változások prognosztizálhatók, és a közvetlen uniós forrásbevonás ösztönzése is indokolt - tájékoztatta az Agrárszektort Petri Bernadett.
Az eddigi tapasztalatunk szerint a közvetlen források aránya jelentősen növekedett az uniós támogatási rendszerben és ez a növekedés a jövőben is folytatódni fog. A közvetlen uniós források világa új pályázati gondolkodást, új szemléletmódot követel meg a gazdasági szereplőktől
- emelte ki. A mezőgazdaságot és élelmiszerpiacot érintő kiírások alapvetően a Horizon Europe program alatt találhatók. A program második pillérében külön klaszter foglalkozik az agrár-, élelmiszer- és környezeti kiírásokkal, amelynek költségvetése 9 milliárd euró a 2021-27-es ciklusra. Az idei évre 734 millió eurót különítettek el erre a részterületre. Továbbá az AGRIP (mezőgazdasági termékek promóciója) alapban találhatók agrár, illetve élelmiszerpiacra vonatkozó kiírások, amelyek célja az uniós mezőgazdasági termelési módszerek sajátosságainak támogatása.
A jövő évre vonatkozóan még nincs pontos információ a közvetlen uniós források feltételrendszereiről, mert azok folyamatosan alakulnak, azonban az MFOI szakpolitikai érdekérvényesítő tevékenysége révén igyekszik a magyar gazdáknak leginkább kedvező kritériumokat képviselni az Európai Bizottság irányába, hogy ezek később a pályázati felhívásokban megjelenjenek
- emlékeztetett az ügyvezető.
Nincsenek könnyű helyzetben a termelők
Petri Bernadett hangsúlyozta, a mezőgazdaságban az adat az egyik legfontosabb erőforrás, ezért minél többel rendelkezik a termelő, annál fejlettebb gazdaságot tud megvalósítani, a közvetlen kezelésű uniós források pedig támogathatják ezt a folyamatot. 2025-ben a gazdákra a háború piaci hatásai és az inputárak magas szintje vár, ezért a reziliencia képesség, valamint a minőségi fejlődésre való nyitottság elengedhetetlen, és ez megmutatkozik a pályázati kiírásokban is.
Ha a közvetlen uniós források lehívásáról beszélünk, egy európai versenyben kell megmérettetnie magát a termelőnek, amely során tervezési és adminisztratív akadályokat is le kell küzdeni. A termelőknek azonban véleményem szerint mégsem ezért nehéz boldogulniuk jelenleg Magyarországon. Azért nehéz, mert nem terjedt még el a közvetlen uniós forrásokra való pályázás módszertana, amely más források iránti kitettséget eredményez a mezőgazdasági szektor számára
- közölte. Az MFOI segíti a magyar szereplőket a közvetlen finanszírozású uniós programok irányába orientálni. Emellett edukációval és tanácsadással támogatja a termelőket abban, hogy a bonyolult uniós szaknyelven írt feltételrendszereket a helyi viszonyokra lefordítva innovatív agrárprojekteket hozzanak létre, a fejlődés és a hatékonyságnövelés érdekében.
Ideális agrárpályázat a közvetlen EU források esetén
Elsődleges szempont, hogy az ideális agrárpályázat olyan konkrét, mérhető hatásokkal rendelkezzen, mint például a termelékenység növelése, a gazdálkodók jövedelmének javítása vagy a vidéki területek fejlesztése a fenntarthatóság követelményével. A pályázatnak támogatnia kell továbbá az innovációt és a technológiai fejlesztéseket az agrárszektorban, valamint elő kell segítenie a gazdálkodók képzését és a tudástranszfert. A pályázatoknak mindenképp a kiírás és a szakpolitika kritériumrendszereihez kell illeszkednie, amelyekben a digitális és zöld átállás fontossága majdnem minden esetben megjelenik már - mondta Petri Bernadett.
Másodlagosan, ami az adminisztrációt illeti, amennyire lehet, a bürokrácia csökkentésre kell törekedni, a megfelelő kommunikációs és disszeminációs tevékenységek megjelölésével. A konzorciumi tagok között megalapozott, és gondosan meghatározott feladat és forráselosztást szükséges megállapítani a siker érdekében. Az ideális pályázatnak sokszor a közösségi hasznot is szem előtt kell tartania, például a vidéki infrastruktúra fejlesztésével vagy munkahelyteremtéssel, hogy a teljes közösség profitálhasson a támogatásokból
- tette hozzá. Ugyanakkor egy közvetlen finanszírozású uniós pályázat nem minden esetben törekszik csak a helyi viszonyok javítására. Jellemző, hogy egy nemzetközi konzorciumban egy tagállamban már létező technológia meghonosítása egy másik tagállamban közvetlen uniós forrással már nem számít európai léptékben innovatívnak, így támogatást sem nyer. A pályázati feltételek értelmezése és az azokhoz való alkalmazkodás a jó pályázat egyik legfontosabb ismérve.
Milyen a jó konzorcium a közvetlen EU pályázatoknál a mezőgazdaságban?
Petri Bernadett szerint egy jól felépített konzorcium alapvető jellemzői között szerepel egy tapasztalt konzorciumvezető szervezet, aki korábban már elnyert hasonló pályázatot. A konzorcium további tagjainak diverz háttere és különböző szakterületeken szerzett jártassága - mint például mezőgazdasági termelés, kutatás, technológiai innováció, vagy környezetvédelem - elősegíti a kreatív megoldások kidolgozását és az eredményes projektmenedzsmentet. A konzorcium létrehozásakor a pályázati felhívás vonatkozó részét szükséges pontosan ismerni, és olyan hazai, illetve külföldi szervezetekkel társulni, amelyek területi, gazdasági, társadalmi, fejlettségi és szektorspecifikus szakértelem szempontjából eltérnek, így több nézőpont találkozik a pályázatban, nagyobb fejlesztési potenciállal és forráselnyerési eséllyel.
A jó konzorcium közös célokat fogalmaz meg, a munkacsomagokat, a hatásköröket és a feladatokhoz rendelt pénzügyi kereteket konkrétan és arányos elosztásban határozza meg tagjai számára. Fontos továbbá a konzorcium valamennyi tagjának aktivitása és gördülékeny kapcsolattartása
- tudatta végül az ügyvezető.